انجمن قطعه سازان: خودروهای 20 تا 30 درصد ارزان تر به بازار می آیند

انجمن قطعه سازان: خودروهای 20 تا 30 درصد ارزان تر به بازار می آیند

محمدرضا نجفی منش رئیس هیئت مدیره انجمن تولید قطعات همگن کشور گفت: تعدیل قیمت کارخانه ای خودروها باعث افزایش تولید و کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت ها در بازار می شود.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به نامگذاری سال 1402 به عنوان مهار تورم و رشد تولید، افزود: اصلاح قیمت خودرو به طور مستقیم به هر دو هدف کمک می کند، یعنی. تعدیل قیمت خودرو قیمت بازار را 20 تا 30 درصد کاهش می دهد و تورم بازار را کاهش می دهد. از سوی دیگر توقف زیان تولید خودروسازان زمینه را برای افزایش نرخ تولید فراهم می‌کند که به نوبه خود منجر به کاهش تورم برای خودروسازان و قطعه‌سازان و همچنین مصرف‌کنندگان می‌شود که در این میان دولت نیز از مزایای آن سود خواهد برد. افزایش نرخ تولید

وی با بیان اینکه تنها گروهی که قطعا از افزایش قیمت کارخانه متضرر می شوند، دلالان و رانت خواران هستند که در طول یک سال توانسته اند 250 هزار میلیارد تومان از اختلاف قیمت بالای کارخانه و بازار کسب درآمد کنند. گفت: اصلاح قیمت خودرو اقدامی جسورانه است که اگر به درستی تبیین شود و مزایای آن به مردم گفته شود می تواند آرامش را در بازار ایجاد کند و منافع همه ذینفعان را تامین کند.

نجفی منش به برخی انتقادات غیرکارشناسی ناشی از افزایش قیمت کارخانه ها از سوی برخی که منافعشان در معرض تهدید قرار گرفت، اشاره کرد و افزود: ممکن است در این راستا عده ای بنا به دستور مقام معظم رهبری از تفاوت قیمت بازار و کارخانه سوء استفاده کنند. پیشرو در شعار سال و لزوم مهار تورم، باید اقدامات اخلالگرانه ای انجام دهند، اما اصلاح قیمت در نهایت باعث کاهش تورم و ایجاد آرامش در بازار خودرو می شود.

وی عرضه خودروهایی را که در اختیار برخی خریداران بوده و منتظر افزایش قیمت بیشتر در بازار هستند را از دیگر دستاوردهای تعدیل قیمت کارخانه می داند و می گوید: هزاران خودرو در پارکینگ مشتریان در انتظار افزایش قیمت متوقف شده اند. و در صورت تعدیل قیمت کارخانه و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان، این افراد نیز مجبور به عرضه خودروهای خود می شوند که زمینه کاهش مضاعف قیمت در بازار را نیز ایجاد می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تولید قطعات همگن کشور با یادآوری تجربه سال های اخیر در عرضه زیاد خودروسازان و کاهش تقاضا، افزود: با افزایش تولید، بازار کشش لازم برای فروش محصولات را نداشت و سازندگان خودرو به روش‌های فروش و اجاره بها روی آوردند.

به گفته وی، با تعدیل قیمت ها و افزایش تولید، امکان خرید خودرو با استفاده از این روش ها برای افرادی که قدرت خرید کافی ندارند، فراهم می شود.

نجفی منش افزود: محدودسازی تورم با افزایش تولید انجام می شود و این امر با فشار بر تولیدکنندگان محقق نمی شود. در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی در مقابل تحریم های بین المللی ایستادگی کرده اند و توانسته اند تولید را به بهترین شکل ممکن ساماندهی کنند، عده ای در کشور نباید به دنبال تخریب صنعت خودروسازی کشور باشند.

دیدگاهتان را بنویسید