انگیزه رقابت در تیم ملی وزنه برداری از بین رفت/ برگزاری بدون نتیجه قهرمانی کشور بی فایده است!


ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843046

ما باید زمینه ای را فراهم کنیم که در آن مهاجرت و پناهندگی رخ ندهد.

قهرمان اسبق وزنه برداری جهان و المپیک گفت: وقتی بیرون دعوت نمی شود دلیلی برای برگزاری مسابقات نیست.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ حسین توکلی قهرمان اسبق وزنه برداری جهان و المپیک در خصوص لغو مسابقات وزنه برداری قهرمانی کشور گفت: مسابقات وزنه برداری قهرمانی کشور باید کارساز باشد و برگزاری آن به تنهایی فایده ای ندارد. زمانی که بسیاری از افراد نمی توانند در سلامت رقابت کنند، این کار را دشوار می کند. در بحث سلامت بحث دوپینگ را داریم و اگر نظارتی نباشد شرایط سخت می شود.

وی ادامه داد: وزنه برداران و قهرمانان ما برای رسیدن به هدفی تلاش می کنند و باید برای قهرمانی کشور رویکردی وجود داشته باشد که متاسفانه وجود ندارد. مسابقات قهرمانی کشور در حال ضعیف شدن است و روندی برای آن وجود ندارد. در این شرایط خود فدراسیون باید دلیل قانع کننده ای برای برگزاری مسابقات داشته باشد. وقتی کسی از جعبه دعوت نمی شود، دلیلی برای نگه داشتن او وجود ندارد.

توکلی به بخشدار گفت: عدم برگزاری مسابقات قهرمانی کشور باعث می شود وزنه برداری در بسیاری از استان ها آرام آرام از بین برود و انگیزه ای نداشته باشد. فردی که در شهرستان تمرین می کند مسابقات قهرمانی کشور را تماشا می کند و بعد از اتمام این مسابقات به تماشای تیم ملی می نشیند. متاسفانه ما علاوه بر حضور در محل، بسیار سنتی و بدون برنامه حرکت می کنیم. ما تیمی داریم که 4 قهرمان دارد و می توانیم آنقدر این تیم را شکست دهیم که خلاء ایجاد شود.

وی با اشاره به تاثیر انگیزشی مسابقات قهرمانی کشور تاکید کرد: زمانی مسابقات قهرمانی کشور هدف و آرزوی بسیاری از جوانان مدال آوری و صعود به تیم ملی بود اما زمانی که این اتفاق نمی افتد و شامل سلیقه در فرم و تیپ می شود. حضور حضور ناپدید می شود. سلیقه یعنی وقتی تیم خوبی داریم چندین سال مسابقات قهرمانی کشور را برگزار می کنیم و فقط برای انجام تکالیف مسابقات برگزار می کنیم اما وقتی ورزشکار کمتری جذب می کنیم شروع کنیم به این که مسابقات برگزار شود. این چرخه هنوز وجود دارد.

وی راه برون رفت از این وضعیت را الگوی چند کشور پیشرفته در این ورزش دانست و گفت: هر ورزشکاری که به اردوی تیم ملی دعوت می شود باید در کنار مربی خود حضور داشته باشد. در این شرایط هم ورزشکار تشویق می شود و هم چارچوبی وجود دارد. در ورزش ما به نظر می رسد وقتی یک ورزشکار به تیم ملی می رود باید آنقدر در تیم ملی حضور داشته باشد تا حذف شود و این موضوع قهرمانی کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.

قهرمان اسبق وزنه برداری جهان و المپیک گفت: نمی توانم همه جزئیات را به فدراسیون بیاورم زیرا قوانین گاهی فدراسیون را مقید می کند. وقتی یک ورزشکار باید در شش مسابقه به مدت یک تا دو سال شرکت کند تا بتواند در المپیک شرکت کند، عملاً هیچکس که بیاید و در پنج مسابقه برنده شود، نمی تواند برای المپیک واجد شرایط باشد. اگر تمکن مالی داشته باشیم همیشه می توانیم با داشتن تیم های دوم و سوم در رده های سنی مختلف حمایت خوبی داشته باشیم.

توکلی در خصوص وزنه برداری بانوان و مهاجرت و رفتن وزنه برداران زن گفت: یکی از مشکلات ما در جامعه این است که فضای مجازی تاثیر زیادی دارد و مدام با کشورهای دیگر مقایسه می شویم. ما باید گزینه های خود را در نظر بگیریم. وزنه برداری برای زنان طراحی شده بود، آمادگی لازم، پر از آزمون و خطا، و زمان بر بود. شاید کمی کار شده و امکانات همه چیز نیست و نمی توان ایراد گرفت اما موتور ورزشی که در ایران در حال ظهور بود با این مشکلات متوقف شده و اردوها کمتر و رویه ها کم می شود. این در ابتدا چیز بدی بود.

وی در پایان گفت: من جای قضاوت نیستم اما در مجموع فکر نمی کنم این کار درستی باشد زیرا معتقدم باید بمانیم و راه را باز کنیم. البته هر کس افکار و عقاید خود را دارد. امیدوارم به وزنه برداری بانوان این گونه نگاه نشود که اگر یک مرد کاری را درست انجام دهد یا نه، همه به یک چشم نگاه کنیم و جاده متوقف شود. باید بستری فراهم کنیم تا دیگر این اتفاق نیفتد و فضایی ایجاد شود که رفتگان نیز از کار خود پشیمان شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید