اکبر طبری چگونه دستگیر شد و اکنون کجاست؟

اکبر طبری چگونه دستگیر شد و اکنون کجاست؟

ماجرای دستگیری و محکومیت طبری و پخش خبر غیبت این محکوم از زندان؛ این یکی از موضوعات داغی است که در محافل خبری و غیر خبری منتشر می شود.

سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران در سخنانی اخیراً گفت: اگر افرادی مانند طبری در وسط بازار تهران شلاق بخورند، فساد چندانی وجود نخواهد داشت و مقابله با این گونه فسادها باید جزو خواسته های ما باشد. اما طبری چه جنایاتی مرتکب شد و آخرین وضعیت حکم وی چگونه است؟

اکبر طبری سال ها سمت های معاونت اجرایی و مدیرکل امور مالی قوه قضائیه را برعهده داشت. وی یک هفته پس از ریاست ابراهیم رئیسی در سال 1396 از سمت خود برکنار شد و اندکی پس از آن، طبری در تاریخ 2 تیرماه 1397 بازداشت و پرونده وی با اتهاماتی چون «اخاذی»، «پولشویی»، «جعل اسناد» تشکیل شد. و «تأثیر بر پرونده های دادگاه». پس از تنظیم کیفرخواست، اولین جلسه دادگاه او در 27 خرداد 1378 برگزار شد.

برای اولین بار نام اکبر طبری علنی شد

اولین باری که نام اکبر طبری به صورت علنی مطرح شد را می توان مربوط به بحث سیاسی سال 1397 دانست. علیرضا زاکانی که در آن زمان نماینده مجلس بود در مناظره با مصطفی تاج زاده گفت: «فساد به حدی افزایش یافته است که حتی آقای زاکانی هم می ترسد نام یک مفسد را به زبان بیاورد، فقط می گوید یک نفر است که 2 رئیس قوه قضائیه کوتاهی کرده و برکنار کرده اند، او کافی نیست و باید تحت تعقیب قرار گیرد. گفتن؛ طبری نام دارد و مدیرکل قوه قضائیه است».

لحظه ای که زاکانی نام طبری را علنی اعلام کرد

زاقانی در همین رابطه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در مورد آقای طبری و نقش مخرب ایشان در دستگاه قضایی صحبت کردم که از سوی دفتر آیت الله لاریجانی تکذیب شد و تاکید شد ایشان مواردی را بررسی کرده و حکم داده اند که آقای طبری. -ن طبری سالم است.” آیا من با دلسوزی به رئیس محترم هیات تشخیص می گویم اشتباه می کنید و تا دیر نشده از ایشان طلب بخشش کنید.”[1]

موضع صادق آملی لاریجانی در قبال اکبر طبری چه بود؟

آیت الله لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه در نامه ای درباره طبری گفت: اولاً فردی که دستگیر شد رئیس دفتر من نبود، رئیس دفتر من آقای خلفی بود که در سلامتی و تقوا. و فضل از جمله خاص و عام در نظام قضایی بوده و شناخته شده است. آقایی که شما نام بردید، به عنوان معاون اجرایی این اداره کل، یکی از ده ها زیرمجموعه این ریاست را بر عهده داشت. ایشان در واقع یکی از معاونان آقای حلفی بودند نه رئیس دفتر من. دوم اینکه من هرگز اعتراض نکردم که چرا شما را بردند، دستگاه قضایی باید بگوید.»[2]

اولین جلسه دربار طبری

بر اساس کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان در جلسه دادگاه، اتهامات اکبر طبری عبارت است از: مشارکت در تشکیل شبکه چند نفره ارتشاء با عنوان رهبر، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از 80. میلیارد ریال وجه نقد، تملک زمین به مساحت 300 متر مربع در خیابان کریم خان، تملک زمین جنگلی به مساحت 1657 متر مربع واقع در روستای نجار کلای لواسان، خرید آپارتمان اداری به متراژ 108 متر مربع در مجتمع ثنا، تسهیلات نقدی 100 ریال. هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل پول به سهام شرکت سیمان به مبلغ 42 میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ 183 میلیارد و 233 میلیون و 300 هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری در مبلغ 5 قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر معاوضه سه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان لومار پولشویی با واگذاری دو آپارتمان در لومار به فرهاد مشایخ پولشویی با انتقال ویلا مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری، نفوذ با سوء استفاده از مقامات دولتی در پرونده رسول دانیال زاده، نفوذ با سوء استفاده از روابط شخصی مقامات دولتی در پرونده داودی. سرخوش شهری و دیگران، نفوذ در پرونده متهم واریا مولانایی، نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری، قول و تعهد در پرونده سیدهادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی از دیگر اتهامات وی است.

جلسه سوم دادگاه

نماینده دادستان در سومین جلسه دادگاه طبری که در 4 خرداد 1398 برگزار شد، گفت: «میزان رشوه پرداختی در این پرونده می تواند به 200 میلیارد تومان برسد. در مورد طبری مدرکی دال بر لیسانس او ​​یافت نشد».

ششمین جلسه دادگاه

نماینده دادستان در ششمین جلسه دادگاه طبری که در 17 تیرماه 1398 تشکیل شد، اعلام کرد: طبری بازپرس ما را به جرم عدم رعایت توصیه های غیرقانونی از موسسه اخراج کرد. چرا عریضه های بیچاره ها را به پاره پاره می اندازد و کار متهمان اقتصادی را در خردکن نمی اندازد و پیگیری می کند و اگر بازپرس مقاومت کرد او را اخراج می کنند. لطفاً بازپرس اصلی پرونده یعنی نیاز آذری را بررسی کنید و ببینید اولین پرونده به چه کسی ارجاع شده و آقای طبری آن بازپرس را کجا فرستاده است؟»

دوازدهمین جلسه دادگاه

همزمان با رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، ادعای سایر افراد این پرونده مانند بیژن قاسم زاده نیز مورد رسیدگی قرار گرفت. نماینده دادستان در دوازدهمین جلسه دادگاه در تاریخ 8 تیر 1398 اعلام کرد: قاضی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده اکبر طبری و چند متهم دیگر این پرونده بر تأثیر مقامات دولتی در تصمیمات دادگاه تأثیر می گذارد. قبول رشوه به مبلغ 28 میلیارد ریال عنوان دو اتهام بازپرس سابق و متهم فعلی این پرونده را بیژن قاسم زاده عنوان کرد.

پایان رسیدگی به اتهامات اکبر طبری در 14 جلسه دادگاه

پرونده اکبر طبری در 14 جلسه دادگاه رسیدگی شد. 30 مرداد 1378 سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: «علاوه بر آنچه در دادگاه مطرح شده و امروز آخرین مهلت رسیدگی به این قسمت از پرونده است که به دادگاه آمده، بخش‌های دیگری از آن در دادگاه مفتوح است و به زودی نفر دوم برای رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد. به عبارت دیگر این موارد شامل اتهامات دیگر متهمان پرونده طبری نیز می شود.

حکم اکبر طبری

سخنگوی قوه قضائیه در تاریخ 22 شهریور 1398 اعلام کرد: اکبر طبری به اتهام تشکیل شبکه آرتشا به 31 سال حبس تعزیری و مصادره مال محکوم شده است. البته رای صادره غیر قطعی و قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است.

سرانجام در پایان سال 1398 حکم اکبر طبری به این شرح اعلام شد: «59 سال حبس تعزیری که 31 سال آن جزای نقدی، حدود 100 میلیارد تومان جزای نقدی، مصادره کلیه اموال به دست آمده از طریق ارتشاء و انفصال قطعی از ادارات دولتی است. “[3]

اختلافات پس از محکومیت

در پاییز 1400 خبر آزادی اکبر طبری و نقض حکم وی توسط دیوان عالی کشور منتشر شد. اما بر اساس پیگیری های صورت گرفته، قوه قضائیه اعلام کرد که حکم محکومیت اکبر طبری در دادگاه کشور تایید شده و وی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان است.[4]

در بهار 1401 بار دیگر خبری مبنی بر نقض تصمیم اکبر طبری در فضای مجازی منتشر شد. روابط عمومی دیوان عالی کشور در این خصوص اعلام کرد: «تخطی از حکم اکبر طبری صحت ندارد. بلکه دیوان عالی کشور در رابطه با درخواست فوق الذکر مبنی بر تجویز اعاده دادرسی، تنها به دو مورد از اتهامات (جعل سند و رهبری شبکه ارتشاء) با توجه به مدارک ارائه شده بدون نقض رأی، اعاده دادرسی را پذیرفت. از دادگاه بدیهی است که دادگاه بعدی پس از رسیدگی به موجب ماده. ماده 480 قانون مجازات اسلامی در صورت تصمیم به اعاده دادرسی می تواند از قسمت اعاده شده تخلف کرده و حکم جدیدی صادر کند.[3] به عبارت دیگر دیوان عالی کشور اعلام کرده که طبری در زندان است. او به دو مورد از اتهامات خود اعتراض کرد و دادگاه او را به محاکمه فرستاد.

در این خصوص حجت الاسلام مرتضوی محمدی رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر عدم رای دیوان عالی کشور به حکم آقای طبری، گفت: در پرونده آقای طبری 8 اتهام وجود دارد و پس از رسیدگی اسنادی را ارائه کرد، در حالی که دیوان عالی اجازه رسیدگی مجدد به 2 مورد از این اتهامات را صادر کرد.» رئیس قوه قضائیه ادامه داد: «دستور اعاده دادرسی به منزله نقض حکم نیست، بلکه به دادگاه اجازه رسیدگی و رسیدگی داده شده است. اسناد ارائه شده است.[5]

در زمستان 1401 بار دیگر خبر آزادی طبری به قید وثیقه منتشر شد. مرکز رسانه های قوه قضائیه ضمن تکذیب این شایعات، گزارش داد: اکبر طبری هم اکنون در زندان به سر می برد و دوران محکومیت خود را می گذراند.[5] در این خصوص گفته شد: پس از ارجاع پرونده از سوی دیوان عالی کشور به همان شعبه، این پرونده مجدداً مورد رسیدگی قرار گرفت و دادگاه وثیقه قبلی را که 100 میلیارد تومان بود افزایش و به 300 میلیارد تغییر داد. تومان.” تعیین میزان وثیقه صرفاً برای استفاده از خیار قانونی مرخصی محدود زندانیان بوده و ربطی به آزادی محکوم ندارد و در خصوص آزادی اکبر طبری نیز حکمی صادر نشده است و این محکوم در حال گذراندن دوران محکومیت خود می باشد. در زندان. به عبارت دیگر دادگاه وثیقه را سه برابر کرد و طبری همچنان در زندان است.

اکبر طبری کجاست؟

17 تیرماه امسال غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان های کشور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اکبر طبری اعلام کرد: آقای طبری به دلیل مرخصی طولانی مدت از زندان بیرون نیامده است. ; اما او در زندان هم نیست. آزادی این افراد به دلیل شرایطی است که قانونگذار در نظر گرفته است و همگی با موازین قانونی آزاد می شوند، اگر در زندان نباشد به دلیل تصمیم قوه قضائیه است. نه از نظر اعطای مرخصی. زندانی می تواند اعمال ماده 477 را درخواست کند و در روند رسیدگی به این ماده اجرای حکم موقتاً متوقف می شود و در صورت تعلیق اجرای حکم از زندان آزاد می شود و وضعیت مجازات اتهام زندانی است. دوباره بررسی می شود. اگر در مراحل تحقیقات مشخص شود که افشاگر نباید به زندان برود، تبرئه می شود یا از مجازاتش کاسته می شود و یا ممکن است به زندان بازگردد.[6]

به گزارش خبرگزاری قضایی (میزان)، وکلای طبری پس از صدور حکم، خواستار رسیدگی مجدد به حکم شدند. پس از ارجاع پرونده از سوی دیوان عالی کشور به همان شعبه، پرونده مجدداً مورد رسیدگی قرار گرفت و دادگاه مبلغ وثیقه قبلی طبری را که 100 میلیارد تومان بود افزایش و به 300 میلیارد تومان تغییر داد. تا بتواند با قرار وثیقه تا جلسه نهایی و صدور حکم نهایی از زندان خارج شود. به گزارش میزان، حکم پرونده اکبر طبری چندی پیش در شعبه همراد مجددا صادر و وی به حبس تعزیری محکوم شد. پرونده مذکور در حال حاضر در دیوان عالی کشور در جریان است و در انتظار اعلام رای نهایی است.

به عبارت دیگر، طبری به دلیل اعتراض به برخی از اتهامات وارده و پذیرفته شدن آن پرونده در دادگاه، پس از تأمین وثیقه از زندان آزاد شد و پس از قطعی شدن حکم به زندان بازگشت.

در همین راستا، رئیس دیوان عالی کشور در آخرین اظهارات خود در خصوص اکبر طبری اعلام کرد: این حکم پس از اجرای حکم صادر شد و محکوم به تحمل چهار سال حبس تعزیری پرداخت. طبری با ارائه مدارک جدید، خواستار بررسی پرونده شد و اظهار داشت که در این پرونده بحث تشکیل شبکه رشوه مطرح نیست. در نهایت پس از بررسی پرونده در دیوان عالی کشور با موافقت با درخواست وی و توصیه به اعاده دادرسی، پرونده در این بند برای رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر ارجاع و پس از رسیدگی، رای در رابطه با اتهام ارتشا و پرداخت جریمه نقدی و استرداد وجوه محکوم شده و در حال حاضر با احکام تکمیلی دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است و رای مربوطه در این خصوص خواهد بود. به زودی صادر شد.

دیدگاهتان را بنویسید