گزارشی جدید از وضعیت اکبر طبری

گزارشی جدید از وضعیت اکبر طبری

پرونده «اکبر طبری» از اعضای عالی رتبه کابینه آیت الله صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه را شاید بتوان مهمترین پرونده فساد چند دهه اخیر نامید. شخصیتی جنجالی که کلماتش در دادگاه به عنوان کلمات کلیدی برای توصیف فساد استفاده می شود و خود این شخصیت جنجالی به نماد فساد، رشوه، اختلاس و سوء استفاده از قدرت دولتی تبدیل شده است.

او به عنوان متهم در جلسات دادگاه حاضر نمی شد و گفت وگوی او با قضات از موضعی انجام می شد که حتی در سطح مافوق هم نبود. در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر آزادی وی شنیده می شود که البته مقامات قضایی آن را تکذیب کرده اند. اما محمدعلی داداشی وکیل سابق وی در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز مدعی شد که وی اکنون در پایان دوره مسئولیت خود با مرخصی طولانی مدت تقریبا آزاد است و با همکاران و شرکای قدیمی خود از جمله رسول دانیال زاده در ارتباط است. البته به ادعاهای متعدد این وکیل دادگستری باید با تردید نگریست، به ویژه اینکه وی از عدم پرداخت حق الوکاله و حقوق و دستمزد توسط موکل خود گلایه دارد، اما تمامی این ادعاها به قدری زیاد است که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. دادگاه. اندام ها

موردی که بوی خون می داد

این وکیل دادگستری در تشریح سابقه حضور خود در پرونده طبری گفت: از 19 خرداد 1398 و علیرغم عدم اطلاع قبلی از آقای طبری، مسئولیت دفاع از اکبر طبری را برعهده گرفتم. او در آن زمان در زندان بود و نمی توانست هیچ ارتباطی با خارج از زندان داشته باشد، وکلای قبلی او به دلایل مختلف اخراج و از وکالت منع شدند و من در آن شرایط وکالت او را پذیرفتم، اما پس از مطالعه پرونده و فهمیدن میزان وکالتم. بالا رفت پیش قاضی دادگاه و گفت این پرونده بوی خون می دهد و این من نیستم. اما رئیس قوه قضائیه با استناد به ماده 385 آئین دادرسی گفت شما نمی توانید استعفا دهید و من باید به دفاع از او ادامه دهم.

من جان طبری را نجات دادم

داداشی به وخامت اتهام طبری اشاره کرد و گفت: یکی از معاونان قوه قضاییه در جلسه ای به من گفت که افرادی که شکایت طبری را تنظیم کرده اند قصد دارند برای او حکم اعدام صادر کنند و به افکار عمومی پیام دهند که آنها ما به عنوان یک پرونده فساد در سیستم قضایی اقدامات سختی انجام دادیم و حکم اعدام صادر کردیم. اینکه اعدام انجام می شود یا نه بحث دیگری است.» وکیل سابق طبری ادامه داد: «یکی از دلایلی که از ابتدا می خواستم استعفا بدهم این بود که متوجه شدم سمت و سوی پرونده به سمت حکم اعدام است، اما همانطور که بودم. با توجه به اعدام آنها به یک ماده قانونی یعنی ماده 4 برای تشدید مجازات رفته بودند تا برای او حکم اعدام بگیرند.» داداشی معتقد بود مسیری که ضابط در پرونده طبری در پیش گرفته اشتباه است و افزود: «از روز اول من با توجه به اعمال و رفتار موکل، فکر نمی‌کردم مشمول ماده 4 باشم، اما با توجه به رفتار متهم، پرونده را پیش نبردند، زیرا او مجازات‌های سبک‌تری داشت. می توانستند بگویند تحصیل مال از طریق غیرقانونی یا نفوذ، اما چون برای این اتهامات مجازات اعدام پیش بینی نشده است، به ماده ۴ رفتند، من هم از ابتدا متوجه این اشتباه شدم و دفاعیات خود را بر اساس آن تنظیم کردم.» داداشی خاطرنشان کرد: اقدامات طبری را مجرمانه و نه شبکه ای و باندی دانست و گفت: تمامی اتهامات طبری مشمول ماده 4 و با عنوان تشکیل شبکه فاسد اشتباه بوده است. من اشتباه کردم، اشتباهم درست بود. دیوان عالی کشور نیز این اعتراض را پذیرفت. بنابراین وقتی اتهام فعالیت گروهی و شبکه‌ای نقض شد، تمام مجازات‌های او نیز نقض شد. محمد به سمت او رفت و بعد از مدتی ماموران از من پرسیدند که چرا مشتری شما با رسول دانیال زاده تماس گرفته و دلیل این ملاقات ها چیست و من باور نکردم تا اینکه فیلم ضبط شده را به من نشان دادند و دیدم دانیال زاده روی زمین دراز کشیده است. ماشین برادرزاده طبری و به همراه وکیلش آقای راضیعی وارد ساختمان دیپمات محل سکونت فعلی طبری در ولنجک شدند اما متوجه شدم که او مریض است این مرد 20 سال در یک جا مانده بود و همینطور که من بودم به گفته او، او خدمتگزاران و خشم زیادی داشت که حتی به او تعظیم کردند، این مرد نمی تواند از این فضا بیرون بیاید.

ارتباط فاسد با دانیال زاده

وکیل سابق طبری گفت: به مردی که ممکن بود به اعدام محکوم شود گفتند 31 سال در زندان بود و الان بیرون است، گفتند باید از وکیلت تشکر کنی اما او گفت پرونده من وکیل نیست. می تواند تصمیم بگیرد. مجوز کار من به توصیه مراجع، آیت الله آملی لاریجانی و… است! به او گفته شد که وکیل شما قرار منع تعقیب صادر کرده است. او پاسخ داد که به خاطر پولی است که دانیال زاده خرج کرده است.» عضو کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: «در جلسه ای که با طبری داشتم به او گفتم که اقدامات شما تحریک آمیز است. از طرفی رئیس دیوان عالی کشور از من می خواهد که بازگشایی پرونده را منتشر نکنم، از طرف دیگر شما دوباره کارتان را شروع کرده اید. اما متوجه شدم که ارتباط او با دانیال زاده گسترده و ناگسستنی است.

تعابیر عجیب دانیال زاده

داداشی در پاسخ به این سوال که اگر اینطور است پس چرا به دانیال زاده توجه نشد؟ وی پاسخ داد: در اواسط سال 1400 طبری به من گفت که برای تعیین تکلیف کارشناسی املاک به دادسرا مشترک به دانیال زاده مراجعه کنم. در این دیدار متوجه شدم دانیال زاده در فضا راه می رود. ایشان بر این باورند که همه علما و آقایان در قبال تسلیم ایشان مسئول هستند. شروع کرد به امر و نهی از این و آن. افتخار می کند که خرج می کند و همه را با خود می برد. خودش می گوید که همه دستگیری هایش دروغ بوده، اما در تجدیدنظر هم مجرم شناخته شدند، یعنی در سال 2019 از سوی دادگاه تبرئه شدند.

آغاز رابطه دانیال زاده با طبری

وی با بیان اینکه «همه می خواستند انتصاب و ارتباط خود با طبری را کم اهمیت جلوه دهند»، دلیل ارتباط طبری با دانیال زاده را اینگونه بیان کرد: در سال 1384 طبری برای دانیال زاده تسهیلات بانکی برای تولید دریافت کرد و این تسهیلات تبدیل به برج روما شد و سپس به برج روما تبدیل شد. برج فلورا. این رابطه به همین منوال ادامه یافت و حتی تا اخذ تخفیف پروانه و صدور پایان کار و مدارک و … پیش رفت. به همین دلیل است که زندگی این دو در هم تنیده و جدایی ناپذیر است.» وکیل سابق طبری ادامه داد: به او گفتم که تمام نیروهای امنیتی روی این قضیه حساس هستند و متوجه ترمیم رابطه شما و دانیال زاده شده اند، بگذارید برود و بگیرد. بار از روی دوش تو مرا بردار او همچنین گفت که تمام زندگی من در دستان دانیال زاده است. وقتی طبری دستگیر شد به دانیال زاده اطلاع داد که گاوصندوق برج روما را خالی کند.

گاوصندوق برج روما

داداشی در توضیح این ادعا گفت: در یکی از آپارتمان های برج روما که محل جلسات اداری بود، گاوصندوقی تعبیه شده بود که اسناد و توافقات وی با افراد مختلف در آن مخفی شده بود. آقای دانیال زاده گاوصندوق واحدهای پیش خرید شده مجتمع میکمال کیش را خالی کرد و محتویات داخل گاوصندوق هم اکنون نزد ایشان است. بقایای آن گاوصندوق هنوز در طبقه پنجم برج روما باقی مانده است.»

دیدگاهتان را بنویسید