ایران در چهلمین سال «مهسا امینی» شعله ور شد.

ایران در چهلمین سال «مهسا امینی» شعله ور شد.

روز جدید : در چهلمین روز پس از درگذشت مهسا (زینا) امینی، سقز، تهران و سایر شهرها و دانشگاه های کشور شاهد ایجاد تجمعات اعتراضی و بروز تنش و التهاب بود.

صبح دیروز علیرغم اینکه خانواده مهسا امینی در بیانیه ای ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های مردمی و «همدردی با همه آسیب دیدگان این روزها» اعلام کردند که «با توجه به شرایط و برای جلوگیری از هر گونه بدبختی پرسش های روز به مناسبت چهلمین سالگرد جناح عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت؛ جمعی از مردم سقز و شهرستان های اطراف با سر دادن شعارهایی چون زن، زندگی، آزادی به قبرستان آیچی نزدیک شدند. مزار مهسا امینی و یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.

همزمان گزارش هایی مبنی بر همراهی کسبه و کسبه از شهرهای بوکان، مهاباد، سنندج، ساکز، دیواندره، مریوان، بانه و کامیاران نیز با معترضان منتشر شد.

بروز تنش و قطع اینترنت در کردستان

ایسنا در پی چهلمین سالگرد درگذشت مهسا امینی در ساکز نوشت:

– «جمعیت حاضر در مراسم اربعین مهسا امینی که نزدیک به 10 هزار نفر بود، پس از پایان مراسم در قبرستان به سمت شهر سکز حرکت کردند، اما در راه بازگشت به دلیل تحرکات تعدادی از آنها و استقرار در خیابان های شهر، فضا کمی ملتهب شد.

– جمعیت حاضر در گورستان اغلب به لهجه کردی شعار می دهند. در پایان مراسم در مقبره آیچی، عده ای قصد حمله به مرکز نظامی ارتش را داشتند که با حضور جمعی از مردم در مراسم متفرق شدند.

– تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی در ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیر شدند که پس از آن متفرق شده و به حاشیه شهر رفتند.

در پی شیوع و درگیری های پراکنده که پس از مراسم اربعین رخ داد، اینترنت شهر سقز به دلایل امنیتی قطع شده است.

با تصمیم استاندار کردستان، تمامی مدارس و دانشگاه های این استان روز چهارشنبه همزمان با چهلمین روز مهسا امینی تعطیل اعلام شد.

استاندار کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا احتمال برگزاری مراسم اربعین مهسا امینی را رد کرد و گفت: خانواده متوفی اعلام کردند که چنین مراسمی وجود ندارد. وقتی خانواده اعلام می کنند که مراسمی نیست، پس کی می خواهد مراسمی برگزار کند؟» البته هیچکس جلوی مردم را نگرفته است، ما هیچ منعی برای برگزاری مراسم نداریم.

اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه «مسئله درگذشت خانم امینی توسط دشمن و رسانه هایشان ابزار و بهانه شده است»، افزود: اکنون تلاش می کنند تا چهلمین روز درگذشت ایشان را بهانه ای برای ایجاد زمینه سازان قرار دهند. دوباره التهاب شد، اما وضعیت خوشبختانه استان کاملاً باثبات و باثبات است و مردم واقعاً از شلوغی و تداخل در زندگی و تجارت خود خسته شده‌اند.»

فرماندار سب، سقز را از نظر امنیتی در وضعیت باثباتی توصیف کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر محدودیت تردد به شهر سقز برای شرکت در مراسم مهسا امینی گفت: موضوع بسته شدن جاده ها واقعی نیست. خانواده هم اعلام کردند که مراسم اربعین نداریم.

استاندار کردستان نیز خبر قطعی و کندی اینترنت در سقز را تکذیب کرد و اظهار داشت: اصلا چنین چیزی وجود ندارد. «اینترنت محدود نیست، جاده مسدود نیست، تجمع برگزار نمی شود، آتش روشن نمی شود، ما تأیید می کنیم که اوضاع در شهر آرام است.

برگزاری تجمعات اعتراضی در تهران و برخی شهرستانها

همزمان با چهلمین سالگرد درگذشت مهسا امینی، به غیر از سقز، تهران و برخی شهرهای کشور شاهد تجمعات اعتراضی بود.

برخی اخبار تایید نشده از تجمع مردم در بیش از 10 نقطه تهران از جمله گیشا و امیرآباد، بازار، خیابان لاله زار، امین حضور، پاساژ علاء الدین و بازار کامپیوتر تهران خبر می داد.

در عین حال مناطقی از شهرهای بزرگ مانند شیراز، مشهد، اصفهان، قزوین و… همچنین شاهد تجمعات اعتراضی بود.

تجمعات روز گذشته در سراسر کشور با پرتاب گاز اشک آور توسط ماموران امنیتی و آتش زدن سطل های زباله توسط معترضان همراه بود.

به گزارش ایسنا از تجمعات در تهران: «امروز (چهارشنبه) تعدادی از دانشگاه های تهران از جمله دانشگاه تهران تجمعاتی را با حضور دو گروه از دانشجویان برگزار کردند که تا بعدازظهر ادامه داشت.

در خارج از خیابان های دانشگاه از جمله خیابان انقلاب، افراد سیاه پوش حضور داشتند و تردد در سنگفرش های خیابان انقلاب از ظهر به بعد شکل خشونت آمیزی به خود گرفت و پس از آن مغازه هایی که باز یا نیمه باز بودند به طور کامل تعطیل شدند. این شد

عابران پیاده اغلب بی صدا در پیاده روهای خیابان الجبانال قدم می زدند و پس از شکسته شدن این فضا و سردادن شعارهای برخی از آنها، پلیس با وسایل موجود سعی در متفرق کردن جمعیت داشت.

بوق زدن مداوم خودروها در خیابان الغبان، سوزاندن زباله های جمع شده در پیاده روها در نبود سطل زباله و استنشاق گاز اشک آور از جمله ویژگی های فضای ملتهب خیابان عصر قنب تا چهارراه ولیعصر بود.

اعتراضات دانشجویی در دانشگاه ها ادامه دارد

بر اساس عکس های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، علوم تحقیقات، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد تهران، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه بابایی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران علوم، دانشکده فنی دانشگاه تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد شیراز، پردیس صدرا، دانشگاه تهران، مرکز پونک، دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه رسام کرج روز چهارشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی همچون «امروز ماتم است» سر دادند.

همزمان بیانیه ای با امضای جمعی از دانشجویان دانشگاه های شهید بهشتی، شریف شریف، امیرکبیر، تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی با اشاره به تداوم اعتراضات چهل روز گذشته و مقابله دانشگاه منتشر شد. نیروهای امنیتی با دانشجویان، تصریح می کند: ما دانشجویان نمی توانیم و نمی خواهیم چشمان خود را بر روی این فجایع ببندیم. هشدار می دهیم که این بار نمی توان صدای دانش آموزان را خاموش کرد. «همه کارکنان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها باید بدانند که اگر به خواسته‌های ما پاسخ داده نشود، اقدامات اعتراضی ما ادامه خواهد داشت.

در ادامه این بیانیه، قطع جلسات امنیتی با دانشجویان معترض در دانشگاه ها، آزادی بی قید و شرط دانشجویان زندانی و شنیدن صدای اعتراضی دانشجویان از خواسته های این قشر است.

گزارش ها حاکی از آن است که اعتراضات دانشجویی همزمان با چهلمین سالگرد درگذشت مهسا امینی منجر به تنش و درگیری در برخی دانشگاه ها شده است.

در تجمع جامعه پزشکی چه گذشت؟

روز گذشته و همزمان با تجمع برخی از پزشکان در مقابل سازمان نظام پزشکی، معاون این سازمان در اعتراض به حضور نیروهای امنیتی، پرتاب گاز اشک آور و … از سمت خود استعفا داد. به اصطلاح . بی احترامی به پزشکان

محمد رضی معاون سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت و گو با ایلنا علت این امر را بی احترامی به جامعه پزشکی و هتک حرمت پزشکانی که قصد برگزاری تجمع مسالمت آمیز در این سازمان را داشتند، عنوان کرد. سازمان را داشتند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل این استعفا ورود به منازل پزشکان و ایمن سازی محیط پیرامون سازمان نظام پزشکی و دانشگاه است.

رازی تصریح کرد: نه تنها اجازه تجمع ندادند، درهای سازمان نظام پزشکی را هم بستند و اجازه ورود پزشکان را ندادند. وقتی به رفتار توهین آمیز یکی از پزشکان معترض شدم و از آنها خواستم آنجا را ترک کنند، به من نیز بی احترامی شد.

معاون بازنشسته سازمان نظام پزشکی یادآور شد: وسعت این بی احترامی ها به دکتر علویان رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ هم رسید و زمانی که ایشان صحبت کردند و خواستار آرامش شدند به ایشان نیز بی احترامی شد.

دیدگاهتان را بنویسید