وکیل خانواده مهسا امینی در حال شعله ور شدن است


ساعت: 18:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902976

یک وکیل دادگستری گفت: صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی خود را در جایگاه مردی قرار داده است که هم قاضی است و هم وکیل، نوعی «آنارشیسم قانونی» و بدعتی بسیار خطرناک.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنان سادات پاد با بیان اینکه پرونده فوت مهسا امینی صرفاً از منظر حقوقی قابل بررسی نیست، گفت: اظهار نظر خانواده امینی یا سایر افراد بر اساس احساساتی که برانگیخته اند، صرفاً از نظر حقوقی و چند جانبه قابل بررسی نیست.

وی ادامه داد: ابتدا باید حساب خانواده را از وکیل این خانواده جدا کنیم و اگر بخواهیم از منظر کاملا قانونی ببینیم باید حساب پدر مهسا امینی را از وکیل خانواده جدا کنیم. ، و آن دو باید از یکدیگر جدا شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پدر مهسا شرایط پزشکی قبلی دخترش را مخفی کرده است، توضیح داد: دلیل پنهان کردنش این بوده که فکر می‌کرد مهم نبوده و شاید تاثیری در پرونده نداشته است. ظاهراً از آقای امینی پرسیده اند که آیا دختر شما بیماری دارد و او گفت نه، دیدگاه خوشبینانه این است که شاید فکر می کرد قبلاً بیماری داشته و جراحی کرده و بیماری درمان شده است یا اینکه فکر می کند اگر این را بگوید ممکن است. در صورت عدم رسیدگی مناسب پرونده به سرعت بسته می شود و مربوط به اتفاقی می شود که مهسا در 8 سالگی انجام داد.

پاد ادامه داد: این ذهنیت مشتری را از نزدیک لمس کرده ام و طبق پرونده هایم اعلام می کنم. وقتی از ارباب رجوع می پرسیم که چرا چیزی نگفتی، می گوید می ترسید اگر اول به او بگویم، پرونده بلافاصله بسته می شود! اینها بحث های فرهنگی در جامعه ما هستند – درست یا غلط. به همین دلیل حساب پدر مهسا را ​​از حساب همکارمان (وکیل این خانواده) جدا می کنم.

این وکیل دادگستری افزود: بررسی این موضوع برای مراجع ذیصلاح اعم از پزشکی قانونی و دادسرا کار سختی نیست و با درج کد بیمه ویژه می توان به مدارک پزشکی شهروندان دسترسی پیدا کرد. بنابراین از همان ابتدا مشخص بود که نمی توان این موضوع را مخفی نگه داشت، و وظیفه حرفه ای یک وکیل بود که موکل خود را تأیید کند تا موضوع به درستی مدیریت شود. این مسئولیت مشتری است که تمام حقایق را بیان کند و از هرگونه اظهارات متناقض خودداری کند زیرا ممکن است بعداً پرونده را اشتباه بگیرد.

این دانشجوی حقوق گفت: اگر بخواهیم کاملاً قانونی به پرونده رسیدگی کنیم همین را گفتم اما اگر بخواهیم تحت تأثیر فضای ملتهب به پرونده رسیدگی کنیم باید توجه داشت که این فضا باعث بروز بسیاری از مسائل شده است. لطمه به نظام سیاسی که مورد قبول این ملت است با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: اگر بخواهیم تحت تأثیر موجی که بسیاری از افراد در داخل و خارج از کشور راه انداخته اند در مورد پرونده قضایی صحبت نکنیم، این رفتار کاملاً غیرحرفه ای از سوی یک وکیل حرفه ای است که نشان می دهد وکیل خانواده مهسا امینی قاعدتاً وکیلی که در این مورد اظهار وکالت می کند باید حداقل اصول حرفه ای را بداند و رعایت کند. در اینجا باید به شأن حرفه ای وکیل احترام گذاشت. اینکه همکار ما موکل خود را توجیه کرد و گفت حقیقت را به من بگو و اینکه آیا همکار ما حقیقت را کتمان کرده و می دانسته و با لایحه ای به قوه قضاییه رسانده است یا خیر، همه اینها سؤالات مهمی است. نیت واقعی را نیز تعیین می کند.

پاد هایلایت کرد: در بحث کار حرفه ای همکارم (وکیل خانواده امینی) منظورم این نیست که حتما می دانسته است، زیرا در بسیاری از موارد وکیل واقعا بی اطلاع است، اما با توجه به اینکه باید از عهده انجام کارهای حرفه ای بر می آمدم. آنچه را که تا حدودی خارج از مدار حرفه ای است درک کنید.

وی در مورد استفاده وکیل خانواده از عنوان قتل در پرونده مهسا امینی خاطرنشان کرد: اگر این عنوان از سوی خانواده مهسا مطرح شده باشد، می توان گفت بدون دلیل خاصی گفته شده است. ممکن است مردم از این عبارت به صورت تحقیرآمیز استفاده کنند، به عنوان مثال، شما درگیر یک پرونده حقوقی هستید، شما معتقدید که طرف مقابل شما در این پرونده کلاهبرداری کرده است، اما شما وکیل نیستید که بدانید آیا اقدامات طرف مقابل شما آسیب دیده است یا خیر. مطابق با تعریف قانونگذار آیا کلاهبرداری است یا خیر؟ به همین دلیل افراد به کارشناس حقوقی مراجعه می کنند که به طور دقیق ادعای اصلی آنها را تشخیص دهد و با توجه به تشخیص دقیق، درخواستی را به دادگاه ارائه کند یا در دادگاه شکایت کند، زیرا این بخش مهمی از نتیجه گیری در شما است. باید این ادعا را به درستی در سیستم قضایی مطرح کند.

این وکیل دادگستری افزود: قاعدتا استفاده وکیل از کلمه قتل در ابتدای پرونده نوعی پیش داوری محسوب می شود و به نظر من باعث شعله ور شدن التهاب می شود یعنی اعضای خانواده را بیشتر می کند. احساسی و سطح توقع را بالا می برد و همچنین رفتاری کاملا غیرحرفه ای است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از عبارت «قتل مهسا امینی» توسط وکیل خانواده امینی با توجه به اینکه گزارش رسمی پزشکی قانونی این ادعا را رد می کند قابل پیگرد قانونی است؟ وی گفت: اینکه آیا این عمل جرم انگاری دارد یا خیر سوالی است که پس از اقدام وکیل خانواده امینی مطرح شد، در هر صورت برای اثبات جرم و اینکه وکیل گفته است «قتل» بنابراین مرتکب یک قتل شده است. جرم، باید برای ایجاد سه عنصر جرم. این باید بررسی شود و ببینیم این وکیل برای چه هدفی این عبارت را بیان کرده است.

وی سپس از عملکرد وکیل خانواده امینی انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: آیا وکیل قاضی است؟ نقش وکیل و نقش قاضی در پرونده جدا و مکمل یکدیگر برای رسیدن به نتیجه مطلوب هستند. من قضاوت نمی کنم چون وکیل هستم و باید در مورد مدارک نظر بدهم. اینکه من نظریه پزشکی قانونی را قبول ندارم، قانونگذار خودش آمده و راه حلی برای این معین کرده است که ایراد به نظریه کارشناس است، اما اینکه بگوییم این که می گویم بیاید این است که وکیل دارد. خود را در جایگاه فردی قرار دهید که قاضی هم هست و می خواهد اظهار نظر کند این یک سیستم قضایی سست و یک وکیل است که رویه مناسبی نیست و نوعی “آنارشیسم قانونی” است.

پاد ادامه داد: شما اعلام می کنید که وکیل دادگستری در سیستم قضایی و در کشور و ارتشی هستید که سیستم قضایی دارد و همان کشور پروانه وکالت شما را صادر کرده است، یعنی اصول آن سیستم قضایی را قبول دارید، پس باید شما همه چیز را قبول دارید.. حتی وقتی قبول می کنید، حق ندارید این خواسته فراقانونی را مطرح کنید که افرادی که ما می گوییم باید در دادگاه حاضر شوند.

وی تاکید کرد: اگر دستگاه قضایی تسلیم این مطالبات شود نشان می دهد که پرونده کاملا سیاسی است و از محدوده روند قضایی خارج شده است. ضمناً یک وکیل باید نگران باشد که پرونده او از دادگاه و روند قضایی خارج شود و حمایتی که قانونگذار از اصحاب دعوا در جریان کیفری دارد و این بدترین شکل ممکن برای این پرونده حقوقی است.

این وکیل دادگستری درباره جرم انگاری وکیل خانواده امینی نیز گفت: نمی گویم قطعا جرم است اما وقتی کارشناس حقوقی چنین اظهارنظری می کند نمی تواند بگوید من از عواقب آن خبر نداشتم و می تواند. نه بگو من می دانستم که باید به معاینه پزشکی قانونی اعتراض کنم. من یک مرجع قضایی برای بررسی مجدد آن در هیئت چند نفره بعدی ارائه خواهم کرد! شاید بتوان گفت دادگاه طبق قانون علنی برگزار می شود، اما نمی توان گفت که من قضایای مؤثر و متغیرهای مهم در دادرسی دارسی را تعیین می کنم. نمی شود چون ما سیستم قضایی داریم و فردی که تصمیم می گیرد وکیل نیست.

پاد در قسمت پایانی سخنان خود با اشاره به تأسف مقام معظم رهبری از درگذشت خانم مهسا امینی تصریح کرد: صمیمانه می گویم همانطور که شاعر فرموده است تمام استخوان های بدنم درد می کند و هنوز هم درد می کند. این مصیبت وارده را به خانواده مرحومه مهسا امینی و تمامی مردم ایران تسلیت می گویم و امیدوارم به دور از اغتشاشات به پرونده به نحو شایسته رسیدگی شود.

وی افزود: ما ملت ایران مثل یک رنگین کمان بودیم و تمام زیبایی و تمایز ایران در رنگین کمان آن است، تفاوت قومیت ها، رنگ، نژاد، زبان، مذهب و حتی مذاهب این زیبایی و تمایز را ایجاد کرد و این تفاوت هاست. هرگز نمی توان یک متغیر نامطلوب در تولید در نظر گرفت.

پاد گفت: در تجربه کاری خود چندین بار وکیل خانواده اهل سنت بوده‌ام و قسم می‌خورم که این وضعیت تأثیری در رسیدگی به پرونده و رسیدگی عادلانه به پرونده نداشته است. من هرگز ندیده ام که روند رسیدگی های قضایی به دلیل متغیرهایی مانند مذهب، مذهب، زبان، قومیت، نژاد، حیا و بی حجابی از چرخه عادلانه و قانونی خارج شود. با این حال، اتفاقاتی افتاده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و ممکن است مجبور به بازنگری در برخی قوانین و فرآیندها شویم، اما برخی از سخنان همکارمان در پرونده مهسا امینی بدعت بسیار خطرناکی است که پرونده را به هرج و مرج قانونی و قطعاً بیش از همه می کشاند. زیان آور. مردم از این هرج و مرج قانونی می بینند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید