ایران مواضع مداخله جویانه غرب در قبال مرگ مهسا امینی را محکوم کرد


ساعت: 23:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898675

سخنگوی وزارت امور خارجه مواضع مداخله جویانه غربی ها در قتل مهسا امینی را محکوم کرد و به این کشورها توصیه کرد از فرصت طلبی و استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر پرهیز کنند و از تلاش های بی نتیجه برای ایجاد ناآرامی در کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز (سه شنبه 8 شهریور) در واکنش به مواضع مداخله جویانه برخی مقامات آمریکا، اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورها در قبال درگذشت خانم مهسا امینی ضمن تسلیت به پدر و مادر و خانواده داغدار ایشان، این خارجی با محکومیت این حادثه ناگوار به این کشورها توصیه کرد از فرصت طلبی و استفاده ابزاری از حقوق بشر پرهیز کنند.

لازم به ذکر است که پس از درگذشت مهسا امینی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و آمریکا اظهارات مداخله جویانه ای داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این مداخلات با بیان اینکه کشورهایی که به خاطر سابقه طولانی جنگ و خشونت در جهان شناخته شده اند، صلاحیت و مشروعیت تبلیغ حقوق بشر به دیگران را ندارند، افزود: دولت آمریکا به سیاست بازنده خود ادامه می دهد. فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی بزرگترین ناقض حقوق ملت ایران است و نمی تواند با ادعاهای اثبات نشده و اتخاذ مواضع متقلبانه خود را حامی مردم ایران نشان دهد.

کنعانی با تاکید بر اینکه حقوق بشر بر اساس باورها و ارزش های دینی و تاریخی برای جمهوری اسلامی ایران ارزش و جایگاهی ذاتی دارد، افزود: مایه تاسف است که برخی کشورها تلاش می کنند از یک حادثه سوء استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر جلوگیری کنند. تحت بررسی، از آن به عنوان فرصتی برای پیگیری اهداف و خواسته های سیاسی خود علیه دولت و ملت ایران استفاده می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستورات لازم برای بررسی دقیق و شفاف این حادثه تلخ از سوی مقامات ارشد قوه مجریه، قضاییه و مقننه کشور صادر شده است، گفت: رویکرد دوگانه احزاب غربی و چشم بستن آنها بر جنایات مستمر متحدانشان، این امر در همه نقاط جهان از جمله علیه مردم مظلوم فلسطین، نفاق غرب را در موضوع حقوق بشر آشکار خواهد کرد.

در نهایت کنعانی به این دولت ها توصیه کرد که وضعیت حقوق بشر در کشورهای خود را بهبود بخشند و از تلاش های بی نتیجه برای ایجاد شورش در سایر کشورها دست بردارند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه 8 شهریور) در پی اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی پس از درگذشت مهسا امینی در توئیتی نوشت: دستور رسیدگی به مرگ دلخراش مهسا مهسا امینی) که به قول رئیس جمهور مثل دختران خودمان صادر شد. حقوق بشر برای ایران ارزش ذاتی دارد – برخلاف کسانی که آنها را ابزاری علیه رقبا می دانند. آمریکا به جای ریختن اشک تمساح باید به تروریسم اقتصادی پایان دهد.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز دوشنبه ۷ شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره مهسا امینی گفت: هرگونه اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در داخل کشور را به شدت رد می کنیم. اگر دولت آمریکا نگران ملت ایران است باید به محاصره وحشیانه، یکجانبه و غیرقانونی چندین دهه خود علیه ملت ایران و سیاست های ظالمانه خود علیه ملت ایران پایان دهد.

کنعانی افزود: این گونه اظهارات مقامات آمریکایی دخالت در امور داخلی ایران است و ایران این اظهارات را بی فایده می داند و به مقامات دولت آمریکا توصیه می کند که به مشکلات داخلی خود و حقوق ملت آمریکا رسیدگی کنند و در امور داخلی یک کشور مستقل دخالت نکنند. کشور. کشورها.

دیدگاهتان را بنویسید