ایستگاه تاکتیک: چگونه یحیی موریس را شکست داد؟

دیدار سپاهان و پرسپولیس در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی، دیداری با حضور بازیکنان و مربیان باکیفیت و خوش فکری بود که شش گل به ثمر رساندند و سطحی متفاوت از آنچه انتظار داشتیم رقم زدند. از فوتبال ایران

سپاهان با 6 برد متوالی لیگ چندی پیش پرسپولیس بحران زده را از صدر جدول خلع کرده بود و به نوعی اوج و فرودهای دو تیم با هم تداخل پیدا کرده بود، اما روز چهارشنبه فکر یحیی به رقبای پرتغالی اش افتاد و او موفق به گلزنی شد. 4 گل در دروازه تیمش را به مرحله بعدی جام حذفی رساند و این سوال قطعا بر رقابت دو تیم در لیگ برتر سایه افکنده است.

در جریان بازی اتفاقات مختلفی رخ داد و مربیان با چندین تعویض تیم خود را آماده کردند که در نهایت دو پنالتی توسط بازیکنان سپاهان و گل به خودی بازیکنان پرسپولیس به ثمر رسید و هر دو تیم تا جایی که توانستند برای گلزنی هدر دادند.

نوریس باقری مربی باتجربه فوتبال در گفت وگو با ایسنا به نکات مثبت و منفی دو تیم در این دیدار اشاره کرد.

تغییر استراتژی رمز پیروزی پرسپولیس; از بازی با مالکیت تا فوتبال واکنشی
پرسپولیس اخیرا از نظر نتیجه و کیفیت اصلا آماده نیست اما مقابل سپاهان خیلی خوب بازی کرد. در حالی که انتظار می رفت سپاهان بهترین تیم میدان باشد، پرسپولیس پس از مدت ها با فاصله زیادی از حریف خود خوب ظاهر شد. یحیی استراتژی خود را برای این بازی تغییر داد.

برخلاف بازی های گذشته که استراتژی پرسپولیس فوتبال مالکیت بود، پرسپولیس ابتدا به فوتبال واکنشی روی آورد. پرسپولیس در همان ابتدای بازی سعی در تخریب بازی سپاهان داشت و دو مهاجم پرسپولیس عمری و الکتیر از یک سوم میانی سپاهان به هافبک های این تیم فشار آوردند. سیستم دفاعی پرسپولیس آماده نابودی بازی سپاهان بود.

ریگی را از استریم بازی حذف کنید
پرسپولیس سعی کرد ارتباط دفاع سپاهان و خط هافبک را قطع کند. ریگی بازیساز اصلی سپاهان بود. دو مدافع میانی سپاهان یعنی یزدانی و دانشگر به دنبال یافتن ریگی بودند اما هافبک های پرسپولیس راه های ارتباطی با ریگی را بستند و عملا او را از بازی خارج کردند.

پرسپولیسی ها هیچ فشاری به دفاع های مرکزی سپاهان وارد نکردند اما با بستن راه های ارتباطی به ریگی، آنها را به کانال های دفاعی در سمت چپ و راست زمین هدایت کردند. اگر دفاع وسط سپاهان روی توپ بود، یک مهاجم به پای او می رفت و مهاجم دوم راه ارتباطی با ریگی را مسدود می کرد.

در نتیجه ریگی مجبور شد کانال بازی را عوض کند و توپ به کانال های کناری رفت که در ساختار بازی این تیم کمتر دیده می شود. در نهایت توپ به جناحین رسید و پرسپولیس با فشار روی خط دفاعی و هافبک های جناحی سپاهان توپ را گرفت و برای حملات سریع به جناحین خود فرستاد.

بازی مستقیم به جای پاس های کوتاه
پرسپولیس در نیمه اول بازی مستقیم تری انجام داد. به خصوص در نیمه اول برخلاف بازی آخر که بیرانوند به عقب برگشت و بیرانوند بازی کرد، این بار بیرانوند پاس های بلند ارسال کرد.

عمری و الکتیر شاه مفاتیح یحیی
الکثیر و عمری در این دیدار خیلی خوب کار کردند. با توجه به شرایط آل کثیر انتظار نمی رفت او در این دیدار به دلیل آماده نبودن عملکرد خوبی داشته باشد اما او نشان داد که هفته به هفته در حال پیشرفت است و در طول مسابقه مدام به خط هافبک و دفاع سپاهان فشار می آورد و گلزنی می کرد که این گل را به ثمر رساند. یکی از کلیدهای برتری پرسپولیس در این دیدار بود.

شاید بازی با سپاهان دوران جدیدی را برای پرسپولیس آغاز کند. این سبک بازی برای پرسپولیس بهترین نتیجه را داشت. نکته اصلی این بود که خط هافبک را از کار انداختند. ریگی به عنوان بازیساز سپاهان، پاس های انفرادی را ارائه داد و در برخی موارد موفق شد، اما دو مهاجم پرسپولیس او را مهار کردند. مدافعان سپاهان به جای ریگی به سمت جناحین خود رفتند.

سردرگمی پرسپولیس و عملکرد ضعیف حنانوف
برنامه پرسپولیس در نیمه دوم هم همینطور بود. دو مهاجم پرسپولیس 10-15 متر عقب نشستند تا دفاع راست و چپ سپاهان به جلو برود و پرسپولیس بتواند از ضد حمله استفاده کند اما فرمت بازی این بود که شن و ماسه را متوقف کند و پرس سخت کند. در همین حرکت پرسپولیس گل دوم را به ثمر رساند. پس از 2-1 بازی، پرسپولیس گیج شد و دو سانتر از کناره به سمت دروازه پرسپولیس آمد و حنانوف دو موقعیت بسیار بد انجام داد. او مدافعان میانی پرسپولیس را پر نکرد و در هر دو نوبت سپاهان می توانست گلزنی کند اما در یک مورد نورافکن ها نتوانستند از موقعیت او استفاده کنند.

پرسپولیس 9 گل زد
دروازه پرسپولیس یک بازیکن بیرون و یک بازیکن در زمین داشت. این اتفاق مشابه گل استقلال در دربی سال گذشته بود. در این شرایط باید حکمرانی بهتری در پرسپولیس اتفاق بیفتد.

تغییر ترکیب پرسپولیس، تعویض طلا و فوتبال سفارشی
یحیی پس از تساوی بازی انتخاب های خوبی انجام داد و تعویض های خوبی انجام داد که همه بازیکنان به آن پاسخ دادند. از سوی دیگر پرسپولیس به یک بازی کوتاه و شناور روی آورد. با تغییر سیستمی که اتفاق افتاد، هافبک های جدید مثل رفیعی، عالیشاه و نعمتی عملکرد خوبی داشتند. تا دقیقه 75 شاهد چنین بازی مالکیتی از سوی پرسپولیس نبودیم. پرسپولیس با تغییر ترکیب، بازی را در اختیار گرفت. استراتژی یحیی خوب بود.

در مجموع پرسپولیس از نوبت های خود بدون مشکل پیش می رود. ترابی و سروش رفیعی مرتب جای خود را عوض می کردند. سوروس توپ را در میانه، راست و چپ زمین بازی می کرد.

اشتباهات دفاعی سپاهان; از پنالتی تا دسته بندی اشتباه
تاکتیک ها و مسائل فنی فقط مربوط به فوتبال نیست. یکی از مشکلات روزهای منتهی به مسابقه نحوه آماده سازی تیم برای مسابقه است. سپاهان تحت تاثیر نتایج خوبش خوابیده بود. بیایید در مورد این با جزئیات بیشتر صحبت کنیم. دفاع سپاهان به محض چرخش عمر خطا کرد. این خطاها اصلا نباید در این سطح قابل مشاهده باشند. خط دفاعی سپاهان در این دیدار تمرکز کافی نداشت. در گل سوم که وحید امیری به ثمر رساند خط دفاعی سپاهان رخ داد.

یکی از نقاط ضعف سپاهان در دیدارهای گذشته غیبت رامین رضایان بود. در این بازی پرسپولیس در برخی صحنه ها می تواند از فضای خالی خود استفاده کند. حتی در یک صحنه که رامین جا ماند، توپ به آل کثیر رسید و ضربه او به بیرون رفت. گل سوم حاصل 15 پاس متوالی بود. پرسپولیس برای زدن این گل یک پاس داد و به گل رسید. برای گل چهارم، سوروس پاس داد و سیاوش یزدانی یک پنالتی به ثمر رساند.

صلح گل محمدی
از طرفی یحیی بعد از مدت ها آرام بود. مصاحبه های شدیدی صورت نگرفت و تمرکز لازم وجود داشت. به نظر من با این شرایط پرسپولیس می تواند به جام حذفی و لیگ امیدوار باشد. خروج از این تنش برای آنها سخت است زیرا نتایج بدی کسب کردند. ظاهر پرسپولیس با سپاهان متفاوت است.

پریرا؟
برای قضاوت پریرا روی یک بازی و چند دقیقه خیلی زود است، اما در همان بازی او به عمق رفت و شوت بدی نزد. در چند صحنه مثمر ثمر بود. او در هوا فعال بود و در گل چهارم یک پنالتی را به گل تبدیل کرد. کم کم باید جا بیفتد. کسب موقعیت تک به تک در مقابل تیم پیشرو عملکرد خوبی است. البته هنوز برای قضاوت زود است.

عملکرد مهاجمان پرسپولیس امیدوارکننده بود. عمری یک پنالتی اعلام می شود. ذخیره هم جریمه شد. از نگاه این متخصص دفاع تیمی آل کثیر و عمری رمز موفقیت پرسپولیس بود. عمری می توانست باعث اخراج دانش آموز شود. این دانشمند زندگی بسیار بدی داشت. کارت زرد دو مدافع سپاهان باعث شد با احتیاط بیشتری کار کنند.

فوتبال بازی‌ای است که اگر یکی دو نفر نتوانند کارشان را انجام دهند، تیم برای نتیجه‌گیری سختی می‌کشد و این ریگی بود که پرسپولیس برای شکست سپاهان انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید