این روزنامه صهیونیستی خواستار حمایت از کودتا و رهبر کودتای سودان شد

این روزنامه اسرائیلی در گزارشی درباره رویدادهای سودان نوشت: از میان تمامی امضاکنندگان پیمان ابراهیمی، سودان تنها کشوری است که هنوز نمایندگی افتتاح نکرده است.

هیوم افزود: مراسم رسمی امضای توافقنامه اسرائیل و سودان در کاخ سفید ممکن است خشم شدیدی را در خیابان های سودان برانگیزد، سودانی که سال ها یکی از کشورهای پیشرو در اجرای سیاست ضد اسرائیلی بوده است.

به گزارش رسانه های صهیونیستی، عبدالله حمدوک نخست وزیر سابق سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل تلاشی نکرده است، اما رهبری شورای نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان این موضوع را تحت فشار دنبال می کند.

این روزنامه به نقل از یک منبع اسرائیلی با انتقاد از موضع واشنگتن در قبال آنچه در این کشور رخ می دهد، گفت: در شرایط کنونی، ترجیح داده می شود که از ارتش و فرماندهی آن که ریاست شورای حکومتی انتقالی را بر عهده دارد، به جای نخست وزیر حمایت شود. سودان «عبدالله حمدوک، زیرا کودتا اجتناب ناپذیر بود.

این روزنامه اسرائیلی از کودتا و رهبر کودتاچیان سودان حمایت کرد، در حالی که کودتا و دستگیری نخست وزیر این کشور از سوی بسیاری از کشورها محکوم شد.

رسانه های منطقه ای از کودتا در سودان بامداد دوشنبه خبر دادند. بر اساس گزارش ها، ارتش عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی از رهبران ائتلاف الخوریا و الطغیر دستگیر کرد.

دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال 2019 علیه عمر البشیر که به مداخله ارتش و سرنگونی البشیر در 11 آوریل 2019 انجامید، بین ارتش و ائتلاف غیرنظامی به توافق رسید. گروه هایی به نام ائتلاف برای آزادی و تغییر در 21 آوریل 2019. او روی کار آمد. ریاست شورای موسوم به «شورای انتقالی» به ژنرال عبدالفتاح البرهان واگذار شد. عبدالله حمدوک از اعضای جنبش مدنی نیز به عنوان نخست وزیر منصوب شد. در واقع شورای انتقالی یک مشارکت قدرت بین ارتش و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی موافقت ارتش با تشکیل دولت ائتلافی انتقالی و بازی غیرنظامیان در قدرت، رهبری اعتراضات مردمی است. در جامعه سودان، ارتش از زمان اعلام استقلال در سال 1956 در قدرت بوده است و انتقال قدرت از طریق کودتا امری عادی است. به عبارت دیگر، از طریق کودتا، قدرت از بخشی از ارتش به یک گروه نظامی جدید منتقل شد.

دیدگاهتان را بنویسید