کودتای نظامی در سودان؛ بازداشت خانگی نخست وزیر و بازداشت 4 وزیر

کودتای نظامی در سودان؛  بازداشت خانگی نخست وزیر و بازداشت 4 وزیر

روز جدید شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خیابان های خارطوم، پایتخت این کشور مستقر هستند و حرکت غیرنظامیان را زیر نظر دارند.

نیروهای مسلح سودان صبح روز دوشنبه تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را بازداشت کردند. همزمان گزارش هایی مبنی بر بازداشت خانگی نخست وزیر سودان و یک «کودتای نظامی» جدید منتشر شد.

دختر ابراهیم الشیخ وزیر صنعت سودان به الجزیره گفت که ارتش اوایل صبح امروز پدرش را دستگیر کرده است.

ایمن نمر، همسر فرماندار خارطوم نیز به الجزیره گفت که نیروهای مسلح استانداری این فرماندار را از خانه اش بازداشت کرده اند.

العربیه همچنین از حبس خانگی عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان خبر داد.

منابعی در خانواده فیصل محمد صالح، مشاور رسانه ای عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان نیز به رویترز گفتند که نیروهای مسلح بامداد دوشنبه به خانه صالح حمله کردند و آن را دستگیر کردند.

همچنین گزارش هایی از بازداشت هاشم حسب الرسول، وزیر ارتباطات، حمزه بلحل، وزیر اطلاعات، خالد عمر یوسف، وزیر کابینه، و محمد الفقی، یکی از اعضای هیئت مدیره سودان و عمر دکبر، منتشر شده است. رهبر کنگره سودان، علی الریش السنوری، دبیرکل حزب بعث در سودان و جعفر حسن، سخنگوی نیروی آزادی و تغییر نیز حضور دارند.

رویترز گزارش داد که اکثر اعضای کابینه و تعدادی از رهبران احزاب طرفدار دولت دستگیر شده اند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خیابان های خارطوم، پایتخت این کشور مستقر هستند و حرکت غیرنظامیان را زیر نظر دارند.

در عین حال، «تجمع پرسنل حرفه‌ای» سودانی با تأکید بر اینکه آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد تلاش نظامی برای به دست گرفتن قدرت است، از مردم و نیروهای انقلابی خواست به خیابان‌ها بیایند و با هرگونه «کودتای نظامی» مقابله کنند. خواستار راه ها و اعتصابات عمومی و امتناع از همکاری با کودتاچیان شد.

راهپیمایی حرفه ای در دومین بیانیه خود با تاکید بر اینکه اکثر اعضای کابینه و هیئت مدیره بازداشت شده اند و اینترنت در سراسر سودان باید قطع شود، از نیروهای انقلابی و سیاسی، اصناف و مردم خواست برای هر گونه سناریو آماده باشند.

حزب سوسیالیست سودان نیز در پی دستگیری های گسترده، خواستار نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری شد.

فعالان شبکه های اجتماعی همچنین گزارش دادند که خدمات اینترنت و موبایل در بیشتر مناطق سودان قطع شده و ارتباطات در برخی از مناطق خارطوم، پایتخت این کشور تحت تاثیر قرار گرفته است.

فعالان همچنین عکس‌ها و فیلم‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد معترضان در اعتراض به دستگیری وزرا و مقامات برخی از جاده‌های خارطوم را مسدود کرده و لاستیک‌های خودرو را آتش می‌زنند.

شاهدان عینی گفتند که نیروهای مسلح سودان تعدادی از پل های ارتباطی در خارطوم را در میان استقرار ارتش بزرگ بستند.

شبکه تلویزیونی الحدث نیز در خبری فوری گزارش داد که عبدالفتاح البرهان، رئیس هیئت مدیره سودان در مورد تحولات اخیر در این کشور بیانیه خواهد داد.

این حوادث تنها ساعاتی پس از آن رخ می دهد که جفری فلتمن، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور آفریقا به خارطوم سفر کرد تا با تعدادی از مقامات دولت انتقالی سودان دیدار کند و پیشنهاداتی برای بحران سیاسی پس از کودتای نافرجام پنج هفته پیش (21 سپتامبر) ارائه کند. در این کشور برپا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید