آخرین اخبار کودتای نظامی در سودان: تشدید اعتراضات و نافرمانی مدنی / 7 کشته و بیش از 140 زخمی + تصاویر

آخرین اخبار کودتای نظامی در سودان: تشدید اعتراضات و نافرمانی مدنی / 7 کشته و بیش از 140 زخمی + تصاویر

روز جدید تاکنون هفت معترض در جریان کودتای نظامی در سودان کشته و بیش از 140 تن دیگر زخمی شده اند.

این افراد در جریان تجمعی علیه تصمیم ارتش سودان برای انحلال هیئت مدیره، کابینه و اعلام وضعیت فوق العاده و همچنین برکناری فرمانداران ایالتی کشته و زخمی شدند.

اعتراض سودانی ها پس از آن صورت گرفت که اتحادیه سودانی بیانیه ای علیه کودتای نظامی صادر کرد و از مردم خواست به خیابان ها بیایند.

سرنوشت نخست وزیر سودان

از سوی دیگر، یک شبکه تلویزیونی در سودان گزارش داد که حمدوک و همسرش خوب هستند و در حصر خانگی نیستند.

به گزارش الرکوبه، ارتش سودان درباره سرنوشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان بیانیه ای صادر نکرده است.

شبکه سودانی الزول گزارش داد: حمدوک در محل سکونت خود است و تحت حصر خانگی قرار نگرفته است.

به گزارش این شبکه، حمدوک روز گذشته با اعضای شورای مدنی سودان دیدار کرد تا در مورد بیانیه ارتش گفتگو کند.
عبدالله حمدوک، نخست وزیر غیرنظامی سودان

یک روز پس از کودتای نظامی؛
اینترنت و تمامی ارتباطات تلفنی در سودان قطع شد

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه خبری الحدات، یک روز پس از کودتای نظامی در سودان، امروز (سه شنبه) تمامی ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه قطع شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این ارتباط در سودان هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

خبرگزاری نووستی روز گذشته از سفارت روسیه در خارطوم گزارش داد که تمامی خدمات اینترنتی و ارتباطات تلفنی به حالت تعلیق درآمده است.

شورای امنیت در مورد حوادث سودان نشست فوق العاده ای برگزار کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه نشستی اضطراری برای بررسی تحولات اخیر سودان برگزار می کند.

به گزارش رویترز، دیپلمات های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت به درخواست شش کشور غربی بعدازظهر سه شنبه نشستی فوق العاده پشت درهای بسته برگزار می کند.

به گفته همین منابع، این نشست به درخواست انگلیس، ایرلند، نروژ، آمریکا، استونی و فرانسه برگزار می شود.

وی این اقدامات را «غیرقانونی» توصیف کرد.

بلینکن خواستار بازگشت فوری دولت انتقالی و نهادهای آن شد و دستگیری عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و دیگر رهبران غیرنظامی را غیرقابل قبول خواند.

آمریکا کمک 700 میلیون دلاری به سودان را به حالت تعلیق درآورد

وزارت خارجه آمریکا از تعلیق کمک های مالی صدها میلیون دلاری به سودان در واکنش به کودتای نظامی در این کشور خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، وزارت امور خارجه آمریکا امشب (دوشنبه) اعلام کرد که واشنگتن خواستار دستگیری غیرنظامیان سودانی برای تضعیف گذار این کشور به سوی صلح است. دولت غیرنظامی دموکراتیک می داند که کمک مالی به خارطوم را متوقف کرده است.

وزارت امور خارجه اعلام کرد که نگرانی‌های مشروع در مورد روند انتقال در سودان را بررسی می‌کند و تصمیم خود را برای تعلیق 700 میلیون دلار بودجه اضطراری اعلام کرد.

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که کمک ها هنوز به سودان منتقل نشده و کل مبلغ 700 میلیون دلاری به حالت تعلیق در خواهد آمد.

پرایس تاکید کرد که واشنگتن از تصمیم ارتش سودان برای به دست گرفتن قدرت مطلع نشده است و وزارت خارجه آمریکا با عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور تماسی نداشته است و خاطرنشان کرد که کشورش هیچ مکان یا جایی ندارد. وضعیت او در دسترس نیست.

در حالی که واشنگتن از ارتش سودان خواست تا همه مقامات بازداشت شده را فورا آزاد کند، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که کشورش تمام اقدامات لازم را برای پاسخگویی مردم در تلاش برای تضعیف اراده مردم سودان انجام خواهد داد.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان ظهر دیروز (دوشنبه) در یک سخنرانی تلویزیونی از برقراری وضعیت فوق العاده در این کشور، انحلال هیئت مدیره و کابینه، برکناری استانداران و تعلیق برخی مفاد این قانون خبر داد. سند قانونی

ساعاتی قبل از سخنرانی البرهان که جرقه اعتراضات گسترده ای را برانگیخت و معترضان او را به عنوان یک کودتای نظامی محکوم کردند، سربازان سودانی حمدوک و تعدادی از اعضای کابینه و هیئت مدیره، مقامات ارشد و رهبران حزب را دستگیر کردند.

شایان ذکر است که سودان از سال 2019 پس از سقوط رژیم به رهبری دیکتاتور سابق عمر بشیر وارد چرخه جنگ قدرت بین ارتش، سیاستمداران و جامعه مدنی شده است و تنش ها بین مقامات در هفته های اخیر تشدید شده است. شورش ها و تظاهرات نظامی و غیرنظامی توسط حامیان دولت غیرنظامی علیه تلاش های نظامی برای سرنگونی و بازگرداندن دیکتاتوری سابق.

.

دیدگاهتان را بنویسید