جمهوری اسلامی: کسانی که مرتکب نافرمانی مدنی می شوند، رزمنده نیستند

جمهوری اسلامی: کسانی که مرتکب نافرمانی مدنی می شوند، رزمنده نیستند

جمهوری اسلامی در بیانیه ای از برخی اتهامات وارده به دست اندرکاران اعتراضات اخیر انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت: عناوین مجرمانه ای که مسئولان برای دستگیرشدگان به کار می برند، عناوین معروف «جنگ»، «قیام»، «نقض امنیت ملی» و مانند آن است. علیرغم اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی «حق اعتراض» را در قالب تجمع ذکر کرده است، اما این موضوع تاکنون فقط لبیک مانده است که انجام نشده، اما با اعتراضات سیاسی و حتی صنفی مواجه شده است. و در بسیاری از موارد منجر به خشونت شده است، با افزایش هزینه اعتراض، مردم یا شهروندی را به او هدیه دادند یا به مقاومت و نافرمانی روی آوردند.

در سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد مسائل جامعه از جمله اعتراض مدنی، نافرمانی مدنی و مواردی از این قبیل انجام شده است، اما متاسفانه مراکز مسئول باید از این تحقیقات برای حل مشکلات جامعه و تصمیم گیری برای مدیران و مسئولان استفاده کنند. اغلب در مورد نیاز به پیوند “آموزش و پژوهش” با “جامعه” و ترویج تحقیقات علمی در جهت حل مشکلات اجتماعی صحبت می شود، نتایج تحقیقات اغلب در بایگانی ها دفن می شود.

اعتراض در دنیای مدرن قوانینی دارد که یکی از مهمترین آنها پرهیز از خشونت و تخریب اموال عمومی و مانند آن است. موفقیت اعتراض مدنی و حتی نافرمانی مدنی در گرو اجتناب از دام خشونت است که توسط دیگران تبلیغ می شود. برخی افراد نه تنها نمی خواهند مشکلات مردم را حل کنند، بلکه با خشونت به دنبال ایجاد هرج و مرج و بلاتکلیفی در جامعه و رسیدن به اهداف خود هستند.

در این زمینه اولین مسئولیت بر عهده مجلس مقننه است. یکی از وظایف قانونگذار شناسایی مواردی است که جامعه با خلاء قانونی مواجه است. اگر «حق اعتراض مدنی» در قوانین به رسمیت شناخته شود و چارچوب آن مشخص شود یا «نافرمانی مدنی» (بدون خشونت) به عنوان یکی از موضوعاتی که جوامع امروزی را تحت تأثیر قرار می دهد جرم انگاری شود، در چنین مواردی مدیران و کارکنان به تعهدات خود عمل خواهند کرد. نحوه برخورد با «معترضین» و «معاونین مدنی» ملزم به به رسمیت شناختن «حق اعتراض» و تأمین امنیت معترضان و همچنین برخورد قانونی با «معاونین مدنی» خواهد بود.

در مرحله دوم، قوه قضائیه و قضات طبق قانون موظف خواهند بود علاوه بر عناوین کیفری «باغی»، «محارب» و امثال آن، عناوین دیگری مانند «عدم تمکین مدنی» را به رسمیت بشناسند و راه مقابله را بدانند. متفاوت است و مجازات خاص خود را دارد. با نافرمانان مدنی که اعتراضاتشان حل و فصل قانونی نمی شود و از سر ناچاری به اقدامات فراقانونی متوسل می شوند به عنوان «جنگجو» و «شورش» رفتار نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید