مجردها برای تعهد محضری منتظر پیامک نیستند/ چه کسانی از سامانه نهضت ملی مسکن حذف می شوند؟


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: 1401/02/30
کد خبر: 1840105

معاون مسکن و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی کرمان:

مجتبی زابلی زاده گفت: متقاضیان باید به پیامک های ارسالی توجه و مطابق فراخوان ثبت اسناد و واریز اقدام کنند در غیر این صورت از سامانه ملی مسکن حذف خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان ، این روزها بسیاری از نیازمندان مسکن در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و منتظرند تا مراحل رسیدن به واحد مسکونی خود را طی کنند؛ در این زمینه سوالات و ابهاماتی برای نامزدها وجود دارد. برای همین با مجتبی زابلی زاده. معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان به گفت و گو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:




مسیر آرزوها: تعداد نامزدهای نهضت ملی مسکن در استان چقدر است و چند نفر تایید صلاحیت شده اند؟

زابلی زاده: حدود 179 هزار متقاضی در سراسر استان ثبت نام کرده اند که شامل خود مالکان و انبوه سازان می شود. کسانی که زمین شخصی دارند و تجهیزات ساختمانی را از ما دریافت می کنند. البته سهمیه استان کرمان برای 4 سال 106 هزار واحد است و تاکنون 43 هزار و 500 نفر شرایط را داشته اند که از این تعداد 28 هزار نفر کسانی هستند که مدارک را بارگذاری کرده و تاییدیه نهایی را دریافت کردند.



مسیر آرزوها: مراحل انجام شده توسط متقاضی برای رسیدن به مرحله نهایی تایید را توضیح دهید:

زابلی زاده: کسانی که ثبت نام کرده اند الزامی هستند و فاقد ملک شخصی هستند، از اراضی دولتی و ساختمان های دولتی استفاده نکرده اند. افراد باید 5 سال اقامت در شهر مورد درخواست را که گواهی اشتغال به کار یا محل تولد یا بیمه و مجوز اخذ ضوابط تشخیص است را ثابت کنند و پس از آن تعهد محضری مبنی بر اطمینان از صحت اطلاعات و مدارک ارائه شده انجام شود. درست است، واقعی ؛ در مورد داوطلبان مرد مجرد زیر 45 سال؛ بر اساس تعهد محضری آنها به عنوان یکی از اعضای واجد شرایط واحد مسکونی خود ساخته می شوند، اما هنگام تحویل واحد باید متاهل باشند، در غیر این صورت واحد مسکونی به آنها تحویل داده نمی شود.


مسیر آرزوها: غیر پیوسته هایی که برای ارسال فرم نامزدی محضری پیامک دریافت نکرده اند از سامانه حذف شده اند؟



زابلی زاده: مردان مجرد در این مرحله نباید پیامک شوند و برای استشهاد محضری اقدام کنند. فرم نامزدی محضری را به اداره ثبت ارسال کردیم تا به کلیه دفاتر زیرمجموعه اطلاع رسانی شود، متقاضی باید به دفتر مراجعه و فرم نامزدی محضری را به اداره پست ارائه دهد تا پس از بارگذاری مدارک؛ اداره راه و شهرسازی مصوبه نهایی را صادر می کند. پس از تایید نهایی، در صورت آماده شدن زمین برای ساخت، متقاضیان برای تایید نهایی به بانک معرفی می شوند و بانک حسابی به نام شخص پاره وقت افتتاح می کند و پس از آن پیامکی برای فرد داخل ارسال می شود. 15 روز سپرده اولیه 40 میلیون تن می باشد.سپس مردم با پروژه ها آشنا شده و بر اساس پیشرفت فیزیکی ساخت سرمایه بعدی اخذ و تسهیلات بانکی اخذ می شود.



مسیر آرزوهاوضعیت افرادی که تاییدیه نهایی برای آنها در سامانه ثبت شده، اما پیامکی برای افتتاح حساب دریافت نکرده اند، چگونه است؟


زابلی زاده: تا زمانی که زمین آماده ساخت نشود، حساب باز نمی کنیم، زیرا فرد به هر نحوی مبلغ اولیه را تهیه می کند و واریز می کند، وقتی پروژه آماده نیست، ارزش پول انسان کاهش می یابد، زیرا پول بلوکه شده است. ترجیح می دهیم وقتی زمین بدون مقاومت باشد، حساب باز شود و پول دریافت شود، به مردم پول بدهیم.



مسیر آرزوها: تاکنون چقدر زمین برای ساخت و ساز در استان اختصاص داده شده است؟

زابلی زاده: بیش از 30 درصد از زمین های کل استان را تامین کردیم. مشکل اصلی ما در 4 شهر بالای 100 هزار نفر یعنی بم، سیرجان، رفسنج و کرمان بود. مشکل زمین سیرجان حل شده و تاکنون هیچ نامزدی برای تایید مرحله نهایی نداریم به دلیل کمبود زمین در شهرستان بم مرکز تحقیقات ساختمان هنوز گسل های بم انجام نشده است. در حال حاضر تحقیقات در حال انجام است ما می دانیم چه زمین هایی را می توانیم به نهضت ملی مسکن بدهیم. ما در رفسنج مشکلی نداریم بنابراین تنها مشکل شهر کرمان است که ۴۰ درصد کل زمین مورد نیاز شهر کرمان را تشکیل می دهد. به دلیل مشکل آب نتوانستیم زمین اضافی برای پروژه ها اختصاص دهیم، خیر، زیرا در شرایط فعلی شهری زمین نداریم و باید زمین را به شهر متصل کنیم.


مسیر آرزوها: زمین ساختمانی در کرمان در چه مناطقی در نظر گرفته شده است؟



زابلی زاده: در حال حاضر انتهای خیابان مهدیه و شمال بلوار آیت الله خامنه ای به دلیل اینکه با شهرداری مشکل داشتیم نتوانستیم پروژه را تعیین کنیم و در حال حاضر 1570 واحد در سه فاز پیمانکار مشغول به کار هستند. همچنین حدود 400 واحد در حهی آباد کرمان شناسایی کرده ایم که کارگزار ما بنیاد مسکن است و زمین در منطقه است و در حال تغییر کاربری است که حدود 10 هزار واحد ظرفیت ساخت دارد. در شهر کرمان هم اکنون حدود 14 هزار نفر با تایید نهایی داریم که در صورت تصرف این زمین ها افراد فعلی را تحت پوشش قرار می دهیم.



مسیر آرزوها: نارضایتی از صف های طولانی برای تصحیح فرم C توسط داوطلبان وجود دارد. راه حل شما برای این مشکل چیست؟

زابلی زاده: فرم ج را بررسی کنید، چون بسیار حساس است، در هر استان فقط یک کاربر از سامانه فرم C مجاز است و اداره کل ما هم یک کاربر دارد. مدیریتی که برای شهر سیرجان انجام دادیم، چون بعد از شهر کرمان بیشترین متقاضی را دارد، کاربری جداگانه گرفتیم و در رابطه با سایر شهرها، ادارات راه و شهرسازی شهری را موظف به دریافت اسناد و مدارک مردم و ارسال کردیم. آنها را به مرکز استان بدون شهرستانهای نزدیک کرمان جهت انجام تحقیقات و ارسال نتایج به شهرستان مراجعه نمایند لذا فقط ساکنین کرمان به این موضوع مراجعه نمایند که از طریق برون سپاری و دفاتر پیشخوان دولتی برای انجام کارهایی جهت تسریع در روند کار مذاکره کنیم. و از ازدحام جلوگیری کنید.




مسیر آرزوها: همچنین تجمعی از کاندیداها در اداره پست اصلی وجود دارد که مردم برای دریافت پاسخ باید ساعت ها در صف منتظر بمانند:

زابلی زاده: 4 شهر بالای 100 هزار نفری کرمان، سیرجان، بم و رفسنجان داریم که اداره پست آنها فعال است و توصیه هایی در سطح شهرستان می شود. جالب است بدانید 70 درصد داوطلبان طرح ملی مسکن برای جابجایی از این 4 شهر هستند، 53 شهر هستند که شامل 30 درصد داوطلبانی می شود که کار آنها از طریق عامل ما یعنی بنیاد مسکن انجام می شود. است. دفاتر بنیاد مسکن مدارک را بارگذاری می کنند و نیازی به مراجعه به پست این شهرها نیست. در حال حاضر مراجعه کنندگان به پست تنها کاندیدای کرمان هستند و پست می تواند چندین پست در سطح شهر فعال کند تا مجموعه ای وجود نداشته باشد.



مسیر آرزوها: در خصوص هزینه های ساخت بلوک های طرح ملی مسکن، برخی از انبوه سازان معتقدند که نمی توان با سرعت مشخصی کار کرد. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

زابلی زاده: در مورد هزینه پروژه های عمرانی، وزارتخانه تاکید دارد که قیمت ها باید مدیریت شود، زیرا جامعه هدف ما کسانی هستند که نیازمند مسکن هستند و سطح مالی بالایی ندارند که بتوانند مسکن رایگان تهیه کنند.
بنابراین آنها نیاز به یک خانه حمایتی دارند، بنابراین ما باید حداقل هزینه ساختمان را برای آنها در نظر بگیریم. سال 1400 نیز تعلق می گیرد یعنی اگر پیمانکار امروز قراردادی را برای انجام کار بر اساس شاخص تعدیل سه ماهه چهارم 1400 منعقد کند، تعدیل قیمت تا امروز به او تعلق می گیرد. بنابراین با توجه به تغییرات قیمت ها، با فرض تعدیل 20 درصدی قیمت ساخت واحدهای مسکونی با متراژ بیش از 5 میلیون تن، محاسبه می شود. این قیمت بدون احتساب زمین، پروانه ساختمانی، نظام مهندسی و انشعابات می باشد، زیرا این موارد برای افراد رایگان در نظر گرفته شده است، همچنین هزینه آسانسور، ساخت حیاط و پکیج به عهده متقاضیان می باشد که علاوه بر هزینه شامل قیمت اعلام شده؛ در شرایط فعلی تماس می گیریم و پیمانکاران پروژه پذیرفته اند و در حال حاضر مشغول به کار هستند.



مسیر آرزوها: آخرین گفتگوی شما با نامزدها چیست؟

زابلی زاده: از مردم می خواهیم پیامک ها را جدی بگیرند، اکنون باید تعداد زیادی از افراد را از نظام حذف کنیم، زیرا امکان بلاتکلیف ماندن افراد در نظام وجود ندارد و باید همه کاندیداها تعیین شوند که این کار فقط با همکاری مردم . ما اخیراً یک پیامک دو مرحله ای برای مردم ارسال کردیم تا اسناد را بارگذاری کنند. کسانی که اقدامی نکرده اند و فقط ثبت نام اولیه کرده اند و مدارک و توصیه هایی را بارگذاری نکرده اند با توجه به اینکه این زمان به پایان رسیده است از سامانه حذف خواهند شد. این افراد هم پاک می شوند و کسانی که پاک شده اند نمی توانند برگردند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید