چرا سارقان پس از مجازات مرتکب جرم می شوند؟/ارتقای «امنیت روانی جامعه» با توسعه پیشگیری از وقوع جرم


ساعت: 18:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890713

دزدی یک معضل اجتماعی است که بسیاری از ارگان ها مسئول آن هستند و هرکدام به دلیل وجود این معضل به کم کاری سایر دستگاه ها اشاره می کنند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با افزایش مشکلات اقتصادی، سرقت های خیابانی، سرقت گوشی موبایل و کیف پول افزایش یافته و در کنار این افزایش انتشار این اخبار در فضای مجازی و انتشار تصاویر ویدئویی از دوربین های بسته افزایش یافته است. بر آگاهی عمومی تأثیری نداشته است.

در این مورد نظرات متفاوتی وجود دارد، برخی معتقدند که این موضوع مربوط به کار پلیس است و برخی دیگر از بازدارندگی مجازات انتقاد می کنند. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که برخی از مناطق شهری زمینه را برای زورگیری، سرقت و… فراهم کرده است. و نیاز به توجه بیشتری دارند.

در این زمینه مسئولان مسئول در نهادهای مختلف نظرات متفاوتی در این خصوص دارند و این موضوع حتی در نشست رئیس قوه قضاییه با اصحاب رسانه تحت عنوان امنیت روانی جامعه مطرح شد.

به گفته سردار مهدی حاجیان، معاون اجتماعی و فرهنگی و سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور، گاهی به مواردی برمی خوریم که مجرم برای چهلمین بار توسط پلیس دستگیر می شود. این روند چقدر طول می کشد؟ مجازات ها بازدارنده نیست یا سیستم اصلاح و تربیت کیفری معیوب است و پلیس تا کی باید مجرمان را دستگیر کند و به دستگاه قضایی تحویل دهد و فرد پس از سپردن وثیقه خارج شود و سرقت را تکرار کند.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به اظهارات سردار حاجیان به خبرنگار فارس گفت: این نکات مورد توجه مسئولان و قوه قضائیه است و قوانین کیفری و احکام شرعی و قانونی در این زمینه وجود دارد. برای بازدارندگی و پیشگیرانه صادر می شوند».

وی افزود: انتظار می رود هر سوالی در این زمینه مطرح شود، در حوزه رئیسی و در سایر حوزه های قوه قضائیه آمادگی برخورد قاطع با این پرونده ها را داریم. برخورد با جرایم خشن و هنجارشکن خط قرمز ماست و با اراذل و اوباش و سارقان مسلح و سارقین مخل امنیت مردم کاری نداریم.

وی با بیان اینکه خجت‌الاسلام محسنی ادجه‌ای رئیس قوه قضائیه در جلسات متعدد اعلام کرده است که رأفت و رأفت مهم است، اما در حوزه سرقت و جرایم خشن نباید مسامحه کرد، خاطرنشان کرد: در برخی قوانین، مانند قانون کاهش. در برخی جرایم با گذشت شاکی خصوصی مجازات حبس حذف می شود. اکنون شرایط برای مجرمان پشیمان راحت شده و به این موارد نیز جداگانه رسیدگی می شود. حبس مجرم تنها راه نیست.

چند روز پس از این اظهارات، خبر اعدام یک سارق منتشر شد و علی صالحی، دادستان تهران از صدور دستور قضایی برای افزایش اجرای گشت های یکپارچه پلیس با حفاظت اداری خبر داد و گفت: موضوع پیشگیری در دستور کار قرار گرفت. وقوع جرم سرقت یکی از مهم ترین مقوله هایی است که دادسرای تهران برای آن برنامه ریزی کرده است.

وی به صدور دستور قضایی برای شناسایی نقاط آسیب پذیر شهری و نقاط مستعد سرقت و گزارش آن مناطق به دادسرا برای سرقت اشاره کرد.

وی افزود: جلسه ای با شوراها و دهیاری ها و بخشداری مرکزی برای نصب دوربین های مدار بسته الکترونیکی در ابتدا و انتهای پنج روستای شرق تهران برای جلوگیری از سرقت برگزار شد.

دادستان تهران از مکاتبه با ضابطان خبر داد و دستور داد مراکز بزرگ تجاری، خدماتی و دانشگاهی از قبیل پاساژها، بورس ها، بانک ها، طلافروشی ها را شناسایی و به نصب دوربین های مداربسته الکترونیکی تشویق و ترغیب کنند.

در یک نگاه با این اظهارات می توان شکاف ها و بلاتکلیفی های پایتخت را شناسایی کرد. بر اساس این ادعاها، مجازات ها اثر بازدارندگی لازم را دارد، اما حوزه پیشگیری از وقوع جرم چه در حوزه زیرساختی و چه در حوزه آگاه سازی مردم و تربیت و اصلاح مجرمان، یکی از حوزه های مغفول مانده است که نیازمند هم افزایی نهادها است. .

در این میان، حجت سلام محسنی اژعی چیزی فراتر از موضوعات مطرح شده در مورد امنیت عمومی را برجسته می کند.

چهارم مرداد ماه جاری در دیدار حجت الاسلام محسنی آژه ای با اصحاب رسانه موضوع «امنیت روانی جامعه» مطرح شد، آنچه ضروری به نظر می رسد این است که در برخورد قضایی با این سارقان بازدارندگی لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام محسنی آژه ای در ادامه به تشریح کارکردهای متعدد و متنوع رسانه ها و نقشی که می توانند در پیشگیری از وقوع جرم و آگاهی بخشی حقوقی و قضایی به مردم ایفا کنند، تصریح کرد: رسانه ها می توانند در عرصه های مختلف ما را در دستگاه قضایی یاری کنند. دسته های پشتیبانی؛ یکی از جنبه های این کمک و کمک، ارائه راه حل و اجماع برای مشکلاتی است که به زندگی روزمره مردم مربوط می شود.

به گفته وی، برای حفظ امنیت روانی مردم باید قاطعانه و آموزنده با سارقان و مجرمان برخورد کرد. اما از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که جوانی که محکوم می شود و به زندان می رود، زندگی اجتماعی آینده او کاملاً تحت تأثیر قرار می گیرد. در اینجا رسانه ها می توانند وارد عمل شوند و راهکاری برای تفکیک مجازات محکومان از مجرمان برای حفظ امنیت روانی جامعه و جلوگیری از عواقب بد در زندگی اجتماعی آینده محکومان به ما ارائه دهند.

در برخورد با سارقان خرد که بر امنیت روانی جامعه تأثیر منفی گذاشته اند، باید به دو مقوله پیشگیری و امکان بازگشت سارق به جامعه توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید