مجازات جایگزین حبس؛ گامی مثبت در جهت پیشگیری از جرم / سیاست های کاهش تعداد زندانیان و ایجاد آسیب های اجتماعی


زمان: 09:47
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819614

افزایش تعداد زندانیان مشکلی است که رهبر معظم انقلاب آن را ناراحت کننده و پرهزینه نامیدند و باید روی راه حل های مختلف تمرکز کرد و به فکر درمان ایشان بود. اعمال مجازات جایگزین حبس گامی مثبت برای پایان دادن به این نگرانی جدی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ کاهش تعداد زندانیان موضوعی است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و یکی از دغدغه های اصلی ایشان است.

در همین راستا، سیاست مجازات جایگزین حبس ابلاغ شد که به جای مجازات حبس و سایر احکام تنظیم کننده مجازات ها، جریمه نقدی برای رفع برخی مشکلات، آسیب ها و تنگناها در ازای پرداخت جزای نقدی برای محکومان مالی الزامی شد.

موضوع مهمی که در دوران حاکمیت قوه قضائیه با دقت و جدیت خاصی مورد رصد قرار می گیرد تا راهکاری مثمر ثمر و سریع برای کاهش تعداد زندانیان، اصلاح محکومان و مجرمان و بازگرداندن آنان به جامعه باشد.

به گفته متولیان امر، بسته به عمدی یا غیرعمدی بودن جرم، نحوه تبدیل آن به مجازات جایگزین بسته به میزان مجازات اصلی حبس متفاوت است.

حفاری فاضلاب خانگی؛ مجازات متهم به جای حبس

د.م. یکی از زندانیان محکوم به حبس جایگزین در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متهم به به خطر انداختن سلامت جامعه از طریق ریختن فاضلاب خانگی در معابر عمومی و پرداخت 80 میلیون ریال جزای نقدی 6 درجه (در مقابل) هستم. برای حبس) به خزانه دولت محکوم شدم.


وی که کارگر روزمزد با پنج فرزند است، افزود: محکومیتم با حکم قضایی یک سال به تعویق افتاد و موظف شدم زیر نظر کارشناس بهداشت و با رعایت موازین بهداشتی در منزلم فاضلاب حفر کنم.

د.م با ذکر دلایل و انگیزه ارتکاب جنایت. وی گفت: به دلیل اینکه در روستا زندگی می کند و نمی داند چگونه فاضلاب خانگی را به درستی مدیریت کند و فاضلاب را در روستا رها کند، باعث آزار همسایگان و ایجاد بو و آفت بد شده است. مرکز سلامت.

وی در خصوص مزایای مجازات جایگزین حبس در زندگی خود گفت: با توجه به اینکه معیشت خانواده بر عهده من است، توان پرداخت جزای نقدی را نداشتم. این حکم می تواند منجر به بازداشت من یا حداقل سه ماه شود. «برای پرداخت آن باید درآمدم را می پرداختم.

کاشت نهال؛ مجازات جایگزین حبس برای مجرم

وزارت دادگستری یکی دیگر از زندانیان زندانی جایگزین حبس به خبرنگار ما گفت: متهم به تصرف اراضی ملی با منابع طبیعی بودم اما با توجه به اینکه زمین را به مدت سه ماه و ۱۰ روز خدمت تحویل دادم. عام المنفعه به وزارت منابع طبیعی (کاشت 100 اصله نهال درخت متناسب با اقلیم منطقه) محکوم شدم.

وی که کشاورز است و سه دانش آموز دارد درباره انگیزه خود از این جنایت گفت: با توجه به اینکه زمین های روستای ما سند رسمی ندارد، محکوم به برداشت زمینی شدم که 20 سال پیش مرتکب شده بودم.

این نماینده مجلس که از نحوه مجازات خود راضی است، افزود: با توجه به اینکه وظیفه اطعام خانواده بر عهده من است، نه تنها به حبس محکوم نشده ام، بلکه اداره منابع طبیعی ماهانه 400 هزار تن حقوق برای کاشت می پردازد. و نگهداری از درختان «درختانی که در منطقه ما سبزه کاشته شده اند.


88725039 46c8 45e4 9a80 bb850450867f خبر خاکستری


اجرای حکم مجرم با توجه به شخصیت متهم و نوع جرم

حسین حسینی نایب رئیس دادگاه های زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص مجازات های جایگزین حبس گفت: در بحث جرم شناسی و احکامی که بر اساس آن احکام صادر می شود دو دیدگاه وجود دارد.

وی افزود: اقلیت قضات فقط به مجازات جرم و ناهنجاری اجتماعی ناشی از آن نگاه می کنند و به زوایای مختلف حکم و تبعات آن توجهی ندارند. اتفاق می افتد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این زمینه خبری از بدعت و ابتکار نیست و با توجه به هر فرد و اتهام او مجازاتی تعیین نمی شود.

حسینی با بیان اینکه از سوی دیگر بسیاری از قضات متعهد به این بوده اند که احکام و احکام صادره متناسب با هویت متهم و نوع جرم باشد، افزود: قانون مجازات سال 1392 به مجازات های جایگزین حبس اشاره کرده است. کاهش مجازات کیفری زندانیان

وی ادامه داد: در این نوع نگرش علاوه بر مجازاتی که برای ناهنجاری های ایجاد شده برای مجرم در نظر گرفته می شود، بازسازی مجرم و آسیب های وارده به جامعه مد نظر قرار می گیرد، به طوری که علاوه بر مجازات تعیین می شود. آسیب تضمینی برای جامعه وجود دارد.

نایب رئیس دادگاه های زاهدان گفت: مجرمی که مرتکب حکم، حبس تعزیری برای او شده است، هم برای خانواده و هم برای بیت المال هزینه دارد و تخلف می کند.

وی افزود: اما مجازات‌های جایگزین حبس تعیین می‌شود که اولاً خانواده متخلف را خیلی متضرر نمی‌کند و ثانیاً نه تنها هزینه‌ای بر بیت المال تحمیل نمی‌کند، بلکه از طریق خدمات عمومی که توسط مجرم ارائه می‌شود، منتفع می‌شود. به همه افراد جامعه بدهید.

حسینی افزود: بر اساس این نگرش، فرد متخلف متوجه می شود که اکنون باید در ازای جرایمی که در گذشته به خاطر آن جریمه و حبس شده، کار رایگان و طاقت فرسا انجام دهد.

وی گفت: در این راستا موضوع مجازات های جایگزین حبس و حبس از هشت سال گذشته مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

این مسئول افزود: با توجه به عدم آگاهی کافی نهادهای میزبان نسبت به مجازات های جایگزین حبس، جلساتی تشکیل و توضیحاتی برای این دستگاه ها ارائه و اعلام شد که نیاز به پذیرش مجرمان خطرناک، مجرب و حرفه ای است. . «آنها مرتکب جرایم سنگین نمی شوند، اما می توانند افرادی را که قانون برای آنها جرایم غیرعمد یا جزئی تجویز کرده است، کمتر از یک سال اجازه دهند.

وی گفت: جزای نقدی ساده برای مجرمی که چندین بار بی احتیاطی رانندگی کرده است یا فردی که چندین مرحله رانندگی را بدون گواهینامه رانندگی کرده است مجازات ندارد و می تواند جرم بزرگتری را مرتکب شود، بنابراین برای چنین جرایمی مجازات جایگزین محرومیت است. از آزادی، احکام و احکامی در این رابطه صادر شده است.

حسینی گفت: این نوع مجازات برای مجرمانی که به جرم تصرف یا تخریب منابع طبیعی محکوم شده بودند نیز اعمال می شد که قطعاً به دلیل خدمات رایگان متخلف بار مالی زیادی از دوش ادارات دولتی برداشته شد.

وی ادامه داد: در مورد افرادی که برای اولین بار مرتکب سرقت می شوند، چون نمی توان آن را جایگزین حبس تلقی کرد، می توان به حبس تعزیری و در عین حال به دلیل حرفه ای تر بودن محکوم کرد. جرم، حبس مجرم را متوقف کرده و در این مدت دستورات مراقبتی اعم از تربیت، آموزش، اخلاق و تربیت پیشگیرانه انجام می شود.

معاون محاکم قضایی زاهدان تاکید کرد: این اقدام هم موجب مجازات متهم و هم جبران خسارت وارده می شود و هم تاثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع جرم خواهد داشت.


7e546e8d ae47 4097 a07a a017c6f3d0a6 خبر خاکستری


تورم جامعه محکومین در مراکز امنیتی و آموزشی

حجت الاسلام گلمرضا نجفی، معاون کل دادگستری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: علاوه بر ترویج اصلاح اعمال مجرمانه آنان، باید سیاست های ارتباط و ارتباط متخلفان با رویکرد ترمیمی مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

وی افزود: مجازات های جایگزین حبس شامل طیف وسیعی از مجازات ها از جمله جزای نقدی، تعلیق و تعلیق مجازات، مدت بازداشت، سیستم های نیمه رایگان، خدمات عمومی رایگان و جزای نقدی روزانه است که می توان برای تعمیق سیاست فردی سازی افزایش داد. مجازات ها و شیوه های عدالت ترمیمی.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان افزود: شناسایی موسسات میزبان، طبقه بندی شش سطح خدمات عمومی رایگان برای محکومان و تعیین ظرفیت های موجود در استان از جمله اقدامات قابل توجهی است که برای اجرای مجازات ها انجام شده است. برای خدمات عمومی رایگان

وی با اشاره به سیاست های میانجی گری، توسعه صلح و سازش و استفاده از ظرفیت مصلحان، حافظان و حکیمان قرآن گفت: و قومیت یکی از بهترین شرایط برای ایفای این واجب دینی است.

نجفی ادامه داد: این موضوع در موضوعات مختلف از جمله اختلافات زناشویی، مسائل حقوقی و مالی، مسائل خشونت و سایر موضوعات و موضوعات قابل پرداختن است.

وی بازدارندگی مردم و دیگران از ارتکاب جرم را یکی از اهداف مجازات مجرمان برشمرد و گفت: مجرمان و سایر افراد باید بدانند که فردی که کارهای نادرست انجام می دهد یا از انجام کار درست اجتناب می کند، چه مجازاتی در انتظار اوست.

وی گفت: تجربه نشان داده است که مجازات های مختلف تأثیرات متفاوتی بر افراد دارد. او قدرت قضاوت مناسب ترین مجازات را با توجه به شرایط مجرم داده است که مستلزم ظرافت های آن است.

وی افزود: قانونگذاران با مطالعه و تحقیق عمیق قوانینی را تصویب می کنند که نیازمند توجه و اجرای دقیق است، بنابراین اگر مجازات مجرم در نظر گرفته شود، این راهکار هم برای فرد و هم برای اطرافیان و جامعه بهترین راه حل است. “تصمیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید