ای جی: برای ارتقای کیفیت کار باید حجم کار قضات را کاهش دهیم/ مجازات باید متناسب با جرم باشد

ای جی: برای ارتقای کیفیت کار باید حجم کار قضات را کاهش دهیم/ مجازات باید متناسب با جرم باشد

روز جدید : رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکل نقص پرونده های قضایی و تاکید بر لزوم تدبیر برای تسریع در رسیدگی، گفت: یک پرونده را نباید یک سال رها کرد و بعد بررسی کرد و تشخیص داد که معیوب و عادلانه است. درخواست حذف تخلف بازگشت. در صورت تشکیل پرونده های ارجاعی، وقت قبلی بگیرید، به طور مختصر بررسی کنید و در صورت وجود تخلف، سریعاً نسبت به اصلاح تخلف اقدام کنید یا در صورت نیاز به کارشناسی زودتر اقدام کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اجایی صبح امروز (دوشنبه) با حضور در دادگاه تجدیدنظر استان تهران در دیدار با قضات این دادگاه‌ها گفت: از ابتدای دوره ریاست قوه قضائیه تمرکز خود را بر بررسی و حل مسائل قضایی گذاشته‌ام. باید تلاش کنیم تا به یک سیستم قضایی در سطح گام دوم انقلاب اسلامی دست یابیم.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه بیشتر دوران کاری خود را در قوه قضائیه گذرانده است، اما همچنان برای آشنایی بهتر با ابعاد و زوایای مختلف کار نیازمند مطالعه و شنیدن نظرات دلسوزان و خیرین است.

رئیس قوه قضائیه گفت: در این راستا از تیرماه امسال که ریاست قوه قضائیه را برعهده گرفت با همکارانی از اقشار مختلف قوه قضائیه و نخبگان و اقشار مختلف جامعه همکاری داشته است. و همچنین روسای قوا، معاونان رئیس جمهور، 6 وزیر و هیئت رئیسه و اعضای 9 کمیسیون و فراکسیون مجلس و همچنین کارشناسان حوزه قضایی و حقوقی، کانون وکلا، کانون کارشناسان قضایی، اتاق بازرگانی و اتحادیه های کارگری، شخصیت های سیاسی و عمومی و نمایندگان رسانه ها جلساتی را برگزار کردند.

محسنی اجایی گفت: این جلسات با اهدافی خاص و کاربردی برای دستیابی به درک مشترک از مشکلات و راهکارهای آنها و استفاده از ظرفیت موجود در کشور برای حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه قضایی برگزار می شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: با وجود اینکه 115 شعبه تجدیدنظر مصوب در تهران داریم اما به دلیل کمبود قاضی در حال حاضر تنها 82 شعبه از مراجع تجدیدنظر فعال هستند.

بر همین اساس، محسنی اجایی از رئیس کل دادگستری استان تهران و کارکنان کمیسیون نقل و انتقالات خواست تا با افزایش هر چه بیشتر شعب این محاکم، تعداد قاضی و وکیل مورد نیاز محاکم تجدیدنظر را برای تسریع روند رسیدگی افزایش دهند.

محسنی اجایی گفت: قوه قضاییه سنگین است و کار در حال حاضر برای کارکنان و قضات عادی تلقی می شود و متاسفانه محدودیت هایی برای استخدام و استخدام وجود دارد که باید با برنامه ریزی دقیق و مدبرانه و با کمک دولت و مجلس کاهش یابد. یا با استخدام قضات و کارکنان بیشتر خدمات بهتری به مردم ارائه دهید.

وی تاکید کرد: برای ارتقای کیفیت کار باید حجم کار قضات را کاهش دهیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شکایات قوه قضائیه در خصوص مشکلات آنها، خاطرنشان کرد: در تمامی جلسات با دولت و مجلس این موضوع مورد توجه و تاکید قرار گرفت و پیگیری خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه همچنین بر مراقبت از تأثیرات و وسوسه های نفسانی شیطان و شیطان منش تأکید کرد و گفت: در روابط و مسافرت ها باید از تهمت پرهیز کرد و از وسوسه های رذل مصون بود.

محسنی اجایی افزود: گاهی انسان به خاطر تأثیرات نفسانی و وسوسه های شیطان لغزش می کند، اما گاهی برای انسان تدبیر و تدبیر می کنند و دامی بر سر راه او می گذارند تا بیشتر مراقب باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: صبح دیروز گزارش تخلف یک قاضی دستگیر شده را بررسی کرد.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید از ابتدا جلوی لغزش را گرفت، اجازه ندهیم مردم زمین بخورند و بعد ابراز پشیمانی کنند.

رئیس قوه قضائیه همچنین به مشکل نقص پرونده ها در محاکم تجدیدنظر اشاره کرد و بر لزوم تدبیر برای تسریع در رسیدگی تاکید کرد و گفت: برگردیم.

وی خطاب به قضات دادگاه های تجدیدنظر افزود: در صورت بروز پرونده ابتدا به صورت اجمالی آن را بررسی و در صورت وجود ایراد سریعاً عودت داده و یا در صورت نیاز به کارشناسی زودتر اقدام شود.

محسنی اجایی درباره برخی احکام در دادگاه های تجدیدنظر نیز گفت: مجازات باید متناسب با جرم باشد. جهات مختلف حکم باید مستند و مستدل در حکم باشد و احکام باید معقول باشد تا موجب شبهه نشود.

رئیس قوه قضائیه گفت: قضات باید دائماً وضعیت بازداشت شدگان را رصد و ارزیابی کنند تا کسانی که امکان استفاده از راه‌حل‌های قانونی مانند آزادی مشروط و مرخصی را دارند بی دلیل از آزادی محروم نشوند و تا جایی که امکان دارد به حبس و حبس محکوم شود. خیر، در عین حال گفت: مثلاً اگر یک نفر به 10 سال حبس محکوم شود، چرا یکباره مدت او یک سال می شود; البته گاهی حکمی نقض می شود که تکلیف آن مشخص است، اما تمام جهات حکم باید مستند و موجه باشد.

رئیس قوه قضائیه که در سخنان خود تاکید کرده بود صحبت کوتاهی خواهد کرد تا قضات زودتر در شعب مستقر شوند و به کار مردم رسیدگی کنند، پس از پایان عمرش با تعدادی از مراجعین در مجتمع قضایی در گدیر به صورت چهره به چهره گفت وگو کرد. از مشکلات و مسائل خود مطلع شدند.
پیش از سخنان «محمدجواد حشمتی مهذاب» رئیس قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به افزایش 18 درصدی پرونده های تشکیل شده در دادگستری تهران، گفت: دستگاه قضایی استان تهران منصوب شده است.

وی با اشاره به شعب فعال دادگاه تجدیدنظر در تهران گفت: تعداد پرونده های واصله در هر یک از این شعب در ماه بیش از حد نرمال است و قضات دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دلیل کار بسیار سختی دارند. تراکم بالای موارد.”

وی با بیان اینکه حدود 15 درصد از احکام بدوی در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران نقض شده است، گفت: 10 قاضی اجرای احکام را در دادگستری تهران تعیین کرده ایم.

عباس زاهلی، رئیس دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز در این مراسم گفت: 82 شعبه فعال، 170 قاضی و 350 پرسنل اداری، مجتمع دادگاه تجدیدنظر استان تهران را به بزرگترین واحد قضایی ایران تبدیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دادگاه تجدیدنظر استان تهران از نظر حجم کار دادگاه به نسبت کارکنان رتبه اول را در بین دادگاه های کشور دارد و در سال گذشته در تمامی شاخص های ارزیابی عملکرد رتبه اول استان را کسب کرده است.

وی با اشاره به کاهش 42 درصدی پرونده در محاکم تجدیدنظر استان تهران با وجود افزایش 23 درصدی تعداد پرونده ها، گفت: دادگاه های تهران در سال گذشته.

زاهدی خاطرنشان کرد: محاکم تجدیدنظر استان تهران یک روز هم زیر نظر ولیعهد تعطیل نشدند و قضات و کارکنان آن به صورت جهادی به پرونده های ارجاعی رسیدگی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین «سیفی بخش» رئیس شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران نکاتی را در خصوص جایگاه قوه قضائیه و قضات در جامعه اسلامی از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع) ذکر کرد. ) و بر لزوم توجه به جایگاه قضات تاکید کرد.

فاصل حسینی رئیس شعبه ۴۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران گفت: کارکنان دستگاه قضایی را با گوشت و خون خود لمس کردند.

صدیگی مدیر شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز در این مراسم گفت: زمان در محیط کار نیز جاری است.

مجتمع دادگاه تجدیدنظر استان تهران دارای 82 شعبه رسیدگی به امور حقوقی و کیفری در محاکم استان تهران است که از این تعداد 4 شعبه به طور اختصاصی به پرونده های مربوط به دادگاه انقلاب و 2 شعبه به پرونده های جرایم اقتصادی رسیدگی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید