آیا مجازات عاملان جرم متناسب است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا در مواقع بحران، عده ای از این فرصت برای انباشتن وسایل اولیه جامعه برای دریافت پول باد استفاده می کنند و در نتیجه وضعیت جامعه مختل می شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: پیامبر در داستان دیگری می فرماید: کسی که در بازار جمع می شود، مانند کسی است که ملحد است و کتاب خدا را انکار می کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: اگر خداوند متعال قیمت ها را پایین بیاورد ناراحت می شود و اگر قیمت ها را زیاد کند خوشحال می شود. روایت دیگری از پیامبر داریم که می فرماید: «الکاتب القتله و الارواح فی الجهنم» یعنی دسیسه گران و کسانی که بی گناهان را می کشند، هم در جهنم هستند و هم به یک درجه.

امیرالمومنین می فرماید «الاحتیکر داعی الحریمان» یعنی انباشت باعث محرومیت می شود; این می تواند هم شامل محرومیت فردی و هم محرومیت اجتماعی باشد. در روایت دیگر می گوید «شیما الفجر الاحکار» به معنای انباشتگی است که از خصوصیات افراد فاسق و فاسق است. حضرت می فرماید «الاحکار وله» به معنای انباشتن رذیله (روزه) است.

آیت الله جوادی آملی در این باره می فرماید که برخی از گناهان را خداوند متعال می بخشد و یا تا قیامت می گذارد، اما برخی از گناهان ایشان «در مقام انتقام و انتقام و روزه بزرگتر است». چون (در دنیا عذاب بزرگ دارند و در آخرت غم بزرگ دارند؛ این ننگشان در دنیاست و در آخرت عذاب بزرگ دارند.) کسی که در این مملکت همه چیز دارد، ارز کافی دارد، سکه دارد. ، پول هست، مواد هست، چرا در انبارها جمع می کنید؟ چرا بازار را آتش می زنید؟!

وی می افزاید: اگر کسی این روز را بگیرد و جمع کند و جامعه را ملتهب کند و خون شهدا را هدر دهد، خداوند آن را رها می کند؟! این: (لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَهْ) این یعنی چه؟ فرمود: ما عده ای را چه در دنیا و چه در آخرت رسوا می کنیم. مثل روزه و نماز نیست که امید استغفار باشد، اما اگر باشد در قیامت است! گفت: شما حق مسلم مردان و خون پاک شهدا دارید که تخریب کنید، چرا این کار را بکنیم؟

با وجود این داستان ها و آیات به نظر می رسد که مجازات کلاهبرداران با جرم آنها تناسبی ندارد.

ماده 1 – تعاریف

الف – تغذیه – جمع آوری و نگهداری مواد غذایی مورد نیاز عموم مردم (گندم، جو، کشمش، خرما، روغن حیوانی و گیاهی) به منظور افزایش قیمت است.

همچنین ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین مصوب 23/1/1367 مقرر می دارد: تعدد و درجه مجازات، ده برابر هزینه انباشته و شلاق به 74 ضربه شلاق محکوم شد.

علاوه بر تحریم های اعمال شده، دادگاه بدوی صاحبان کالاهای مشمول این مواد را مکلف به فروش به قیمت عادلانه می کند و در صورت امتناع، قیمت کالا را تعیین و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. .

ماده اول این قانون شامل «کالاهای عمومی اساسی» به نام «جمع آوری و ذخیره سازی به منظور افزایش قیمت» از جمله گندم، جو، کشمش، خرما، روغن های حیوانی و نباتی است. همانطور که می بینید طیف این غذاها بسیار محدود است. عدم کامل بودن یکی از دلایلی است که پس از این قانون چندین قانون دیگر درباره گرانفروشی و خزانه تصویب شد.

در سال 1361 قانون نظارت بر اتحادیه صنف تصویب شد که اعضای اتحادیه را به تفرقه انداخته و با تخلفات قیمت گذاری، انباشت، دست کم گرفتن و تقلب برخورد می کند. تفاوت این قانون با قانون تعزیرات حکومتی این است که در قانون تعزیرات اصناف از سایر گروه ها جدا نبوده اند.

قانون نظام صنفی به موضوع گرانفروشی و احتکار پرداخته، قوی‌تر، منظم‌تر و دقیق‌تر است و دامنه قانون افزایش مجازات برای دلالان و گران‌فروش‌ها کم است و تناسبی بین جرم و مجازات وجود ندارد.

مجازات انحصار طلبان در شرایط بحرانی

مهدی ریاضی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کوم فردا در گفت و گو با خبرنگار کوم در پاسخ به این سوال که سرنوشت اجناس انباشته چه می شود؟ وی گفت: پرونده های ارسالی به تعزیرات حکومتی از طریق سامانه های 135 و 124 در صورت رعایت قانون در سامانه کلی اتحادیه یا انباری که کالا از آن کشف شده است، به آدرس اعلام شده ارسال می شود تا بررسی شود. در صورتی که انبار ثبت نشده باشد و ورود و خروج از انبار موضوعیت نداشته باشد، پرونده تشکیل و به بیمارستان تعزیرات حکومتی ارسال می شود.

ریاضی افزود: تعزیرات حکومتی برای استان در عین حال در صورت وجود احتکار یا مشکوک به احتکار، خودداری و اختفاء، کالا ضبط می شود تا به پرونده رسیدگی شود. این موارد دو بعد دارد. کالا تحویل می شود که اگر در کل سامانه انبارداری ثبت نشده باشد متفاوت است اما اگر انبار اتحادیه ای باشد که کالا را تحویل ندهد این تخلف اختفا، امتناع و احتکار محسوب می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کوم در پاسخ به این سوال که مجازات عاملان چیست؟ وی خاطرنشان کرد: در ماده 60 قانون نظام صنفی مقرر شده است که در مورد احتکار برای اولین بار مرتکب مکلف به تحویل و فروش کالای انباشته و همچنین جریمه نقدی تا هفتاد درصد قیمت روز است. کالا ها. در صورت نیاز به تحویل کالا در صورتی که با توجه به تفاوت قیمت کالا، مناسب نیست رئیس شعبه و قاضی در آنجا کالا را توقیف و محل را پلمپ کنند تا کالا در آن مشخص شود. کمیته ای در این راستا و اعضای سازمان های مختلف دولتی تشکیل شده است. وظیفه تعیین چگونگی تحویل کالا برای رسیدن به جامعه هدف است.

وی تصریح می کند: کالاهایی که طبق قانون پیدا می شود در صورت تخلف احتکار، اختفاء و امتناع، قانون نظام صنفی مقرر کرده است که این کالاها باید مسترد و در شبکه توزیع عرضه شود و متخلف جریمه می شود. ناهمسان

ریاضیات در پاسخ به این سوال که فرآیند کشف تا ترس و قضاوت چقدر طول می کشد؟ گفته می شود که روند رسیدگی به متهم بستگی دارد، ممکن است کالا به ظن احتکار توقیف شود، اما متهم شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد کالا به دنبال آن بوده است یا اینکه کالا برای تعاونی خاصی خریداری شده و باید عرضه می شد، اما در نهایت به حساب می آید. شعبه برای این موارد اختصاص داده شده است و این پرونده ها حداکثر ظرف مدت 10 روز تعیین تکلیف می شود.

وی افزود: کالا تا تعیین دستور نهایی توقیف می شود و فردی که کالا از او کشف شده حق دخالت ندارد و گاهی این کالاها جابه جا شده و به انبارها تحویل می شود و به دست جامعه هدف می رسد.

افزایش 5 برابری مجازات مرتکبین

رئیس سازمان سکوت کوم نیز در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا گفت: سران قوا بر اساس حکمی جرایم جنایی را در
این وضعیت 5 برابر شده است و تعداد آنها قابل توجه بوده و می تواند بازدارنده باشد، قرار دادن بنر در محیط کار علاوه بر جرایم کیفری، از نوع تخلف خبر می دهد.

وی افزود: بعد خبری مقابله با گرانی و انباشت باید فراگیر شود، مردم باید به سوالات خود در خصوص مقابله با گرانی و دلالان برسند.

ابدالی در پاسخ به این سوال که توزیع این کالاها پس از صدور حکم توسط تعزیرات حکومتی یا قوه قضائیه بر عهده کدام ارگان است؟ وی گفت: با نظارت دولت تکلیف این اشیای مکشوفه مشخص می شود. اگر حکم برای توزیع باشد توزیع می شود. اگر حکم تخریب باشد، تخریب اجرا می شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت شهرستان کوم گفت: بر اساس قانون و تکلیف ذاتی سازمان صمت، بازرسان سازمان صمت از کارکنان سازمان تعزیرات حکومتی هستند. مواردی از احتکار پیدا می کنیم. دولت ثبت شده و گزارش هایی را به سازمان تعزیرات ارسال می کنیم و با متخلفان و جریمه ها برخورد می کنیم و با سازمان تعزیرات حکم صادر می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید