این روش در مسیر تکامل رادیو و تلویزیون پیش می رود/ تحمل شنیدن صدای مخالف


ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1906044

برنامه مناظره محور شبکه چهار سیما شیوه به میزبانی عطاءالله بیگدلی کمتر از یک ماه دیگر به دلیل نحوه اجرا و نوع کلام آن در بین دیگر برنامه های رسانه ملی به چشم می خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از انتقادات جدی به برنامه ها رسانه ملی به نمایندگی از طیف دانشگاهی، فعالان رسانه ای و فرهیختگان عمومی است که در سال های اخیر تلویزیون او در خط تک صدایی تنها یک پنجره و سخنوری است که دیدگاه ها و نظرات گروه خاصی از مردم را منعکس می کند و به ندرت به منتقدانش اجازه حضور یا حتی بیان نظرات مخالف را می دهد.

با روی کار آمدن پیمان جبلی در راس این سازمان در روزهای ابتدایی شعار سیر تکاملی در راس دستور کار رئیس جمهور جدید سکولاریسم بود. اگرچه بسیاری این شعارهای دهان پرکن را صرفاً نمایش و نمایشی جدید برای استقبال عده ای می دانند، اما پس از گذشت یک سال از حضور آقای رئیس، کم کم این نگاه و شعار شروع به کار می کند. اما تا بازگشت اعتماد از دست رفته مردم تلویزیون زمان زیادی می برد.

انعطاف پذیری اکثر بخش های خبری تلویزیون یکی از نمونه های عملیاتی شدن این شعار است. حضور به موقع با رویدادهای سیاسی اجتماعی روز و تهیه گزارش ها هر چند متمرکز، نشانه رشد در بخش های خبری رسانه ملی است، چرا که در گذشته بارها پس از چنین اتفاقاتی، واکنش صدا و سیما در بخش های خبری معمولاً سکوت و سکون است که به مرور زمان باعث کاهش اقتدار خبری تلویزیون در نزد مخاطب شد.

این روش در مسیر تکامل رادیو و تلویزیون پیش می رود

اکنون علاوه بر مرور رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی، در یک برنامه بحث محور و نسبتاً جنجالی، میز انتقادی برای تحلیل تخصصی تر این موضوعات و مهمتر از آن در این برنامه که از شبکه تلویزیونی سیما پخش می شود، تشکیل شده است. شبکه چهار سیما یکم بر خلاف برنامه ها و تریبون های قبلی تلویزیون به صورت زنده پخش می شود، این بار تریبونی برای شنیدن صدای مخالفانی که در گذشته از رسانه ملی منع شده بود برای ما فراهم شده است.

برنامه ای بحث محورمسیر» شبکه چهار سیما با اجرای عطاالله بیگدلی در کمتر از یک ماه به دلیل نحوه اجرا و نوع کلام مطرح شده در آن و گزیده های کوتاهش توانسته در بین دیگر برنامه های رسانه ملی بیشتر دیده شود. در شبکه های به اصطلاح اجتماعی دیده می شود برنامه ای که به بهانه درگذشت دلخراش مهسا امینی و حادثه گشت ارشاد روی آنتن رفت، اما بعدها با پرداختن به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و با حضور کارشناسان سعی در نگاه آسیب شناسانه به این اتفاقات داشت. و برخلاف موضوع نمایش به گفته اکثر فعالان رسانه ای برنامه نسبتا موفقی است.

حضور فعالان برجسته سیاسی و دانشگاهی در این برنامه که قاعدتاً با علامت ممنوع الخروجی مواجه می شدند تا با نظر خود خارج از محدوده مطبوعاتی در رسانه ملی ظاهر شوند، از جذابیت های روایی این برنامه است که البته برخی از منتقدان رسانه‌ای، حضور این صداهای مخالف را عموما موقتی می‌دانند و معتقدند با فروکش کردن این آشفتگی‌ها، پاشنه رسانه ملی به همان روال گذشته بازمی‌گردد.


893d7c02 d2ec 4394 8340 e8b5d7ea7a3a خبر خاکستری

تحمل شنیدن صدای مخالف

آث اله بیگدلی مجری کارشناس این برنامه نیز معتقد است که رسانه ملی باید خیلی زودتر پای صداهای مخالف را باز می کرد و می گوید: این تغییر سیاست در صدا و سیما خیلی خوب است اما دیر. به نظر من صداوسیما باید خیلی زودتر سیاست درهای باز را انتخاب می کرد، به خصوص در حوزه فکری و مباحث فکری. برنامه تقریبا بدون چارچوب شروع شد، با توجه به اینکه به هیچکس دلخور نمی شد و حرفی از مسلمین و شرع مردم نمی شد و خوب بود صداوسیما با گذاشتن این چارچوب ها خیلی زودتر این بحث ها را شروع می کرد. به نظر من هنوز سطح دیالوگ پایین است.»

رئیس سازمان صدا و سیما درباره این برنامه که در مسیر تحول قرار دارد نیز گفت: همیشه گفته ام رسانه ملی اگر در جایگاه واقعی خود قرار گیرد می تواند برای بسیاری از مشکلات راه حل ارائه کند. برنامه روش‌شناسی از آن دست اقداماتی است که می‌تواند پاسخگوی برخی شبهات عمومی در حوزه‌های مختلف باشد و فضای گفت‌وگوی آرام، سالم و علمی را بگشاید که هر روز به بلوغ خود نزدیک می‌شود. امیدواریم این مدلی باشد که بالغ‌تر شود و مسیری مستمر برای تبادل افراد فراهم کند.»


بیشتر بخوانید؛


«تحول» در صدا و سیما به مدیران تلویزیون هم رسید

دیدگاهتان را بنویسید