این مرد اولین متوفی بهش زهرا است/ به خانواده اش تیر دادند؟ + عکس

اگر از بزرگان بپرسید، یکی از اخباری که در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه دهان به دهان شد، ماجرای اولین مرحوم در بهش زهرا(س) و اهدای یک دستگاه تیر به خانواده آن مرحوم بود.

بر اساس کتیبه روی قبر و شواهد موجود، اولین متوفی بهش زهرا (سلام الله علیها) تهران مرحوم «محمدتقی حیال» فرزند علی، متولد 1324 است که در 27 تیر 1349 درگذشت. نام در لیست اولین ها در تهران ثبت شده است.

با شماره تلفن درج شده در آگهی در روزنامه تماس گرفتم و …

مهیندوت خیال، فرزند محمدتقی سال‌ها پیش از خاطرات آن دوران می‌گوید: «درست یک هفته قبل از فوت پدرم علائم بیماری در او بروز کرد و به همین دلیل او را در بیمارستان شرکت نفت تهران بستری کردیم. در همین روزها بود که اتفاقی در روزنامه کیهان مطلبی درباره افتتاح بهشت ​​زهرا در تهران خواندم. نمی دانم چرا، اما روزنامه را نگه داشتم. ششم تیرماه 1349 بود که پدرم فوت کرد و بعد یاد این آگهی افتادم و با شماره ای که به من داده بودند تماس گرفتم تا پدرم را در بهش زهرا (س) دفن کنم.

اهدای پیکان در روزنامه ها شایعه بود!

او با سازمان بهش زهرا تماس گرفت و مراسم خاکسپاری اولین ساکن این قبرستان انجام شد: «هنوز آن روز تلخ را به خوبی به یاد دارم. یک ماشین بنز مشکی پر از گل پیکر پدرم را از مسغرآباد به بهش زهرا (س) بردند و با تشریفات خاصی به خاک سپردند. بعدها در بسیاری از نشریات مانند توفیق نوشتند: «به بازماندگان اولین کسی که در بهش زهرای تهران دفن شد، یک تیر هدیه داده می‌شود». اما این فقط یک شایعه بود که دهان به دهان بین مردم پخش شد.»

مهمانان دائمی بزرگترین قبرستان ایران

گورستانی که فکر اصلی آن برای پایان دادن به قبرستان های متعدد پایتخت ایران در سال 1345 شکل گرفت، سرانجام در 6 تیر 1349 پذیرای اولین مهمان دائمی خود شد. پس از «محمد تقی خیال» که در قطعه یک، ردیف یک و شماره یک به خاک سپرده شد، حدود یک میلیون و 700 هزار نفر دیگر در بزرگترین قبرستان ایران ساکن شدند تا شهر بزرگ مردگان در جنوب تهران و در جنوب تهران را تشکیل دهند. منطقه 19.

این مرد اولین متوفی بهش زهرا است/ به خانواده اش تیر دادند؟  + عکس

سنگ مزار اولین فقید بهش زهرا (س) تهران;  راستی به خانواده اولین نفری که فوت کردند تیر دادند؟/ عکس

دیدگاهتان را بنویسید