بادام سامان محصولی که شهرت جهانی دارد


ساعت: 11:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۰۱
کد خبر: 1823576

سامان یکی از شهرستان های شهرستان سامان در 22 کیلومتری شمال شرقی شهرکرد است. این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه زاینده رود بستر مناسبی برای کشاورزی و باغداری است که موقعیت خاص جغرافیایی آن تولید محصولاتی مانند بادام و گردو را تضمین کرده است.نه تنها در کشوری که شهرت و طرفداران زیادی در اطراف دارد. جهان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ سامان یکی از شهرستان های شهرستان سامان در 22 کیلومتری شمال شرقی شهرکرد است. این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه زاینده رود بستر مناسبی برای کشاورزی و باغداری است که موقعیت خاص جغرافیایی آن تولید محصولاتی مانند بادام و گردو را تضمین کرده است.نه تنها در کشوری که شهرت و طرفداران زیادی در اطراف دارد. جهان



اگرچه توسعه باغات سامان در سال های اخیر باعث بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان این شهرستان شده است، اما کمبود آب و خشکسالی های پی در پی باعث کاهش عملکرد این تولیدکنندگان شده است.


بادام شهرستان سامان در انواع مغز بادام مامایی، ربانی، سفید و هسته دار تولید می شود که بادام درجه یک مامایی سامان گران ترین آجیل کشور است و انواع بادام تولیدی سامان با استقبال خوب داخلی و خارجی مواجه شده است. خریداران


متاسفانه بادام تولیدی این شهر به صورت عمده به فروش می رسد و برند خاصی برای آن وجود ندارد.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، از مجموع 14 هزار و 800 هکتار بادام کشت شده، 10 هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول متعلق به سامان است، اما چهارمحال و بختیاری اولین بادام کاران کشور در یک دهه اخیر بوده است.

محبوبیت بادام در بین باغداران به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی است

جعفرزاده یکی از باغداران سامانی در گفتگو با جهانبین نیوز; وی گفت: از همان ابتدا پدران ما در این کار فعال بودند و از این رو ما نیز به این سمت گرایش داشتیم.

وی عمده محصولات باغی شهرستان سامان را بادام، گردو، صیفی جات از جمله هلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو و غیره عنوان کرد. و افزود: بادام به دلیل سازگاری با شرایط اقلیمی استان با استقبال بهتر باغداران مواجه می شود. .

12662604 488 خبر خاکستری

جعفرزاده کمبود آب، یخ زدگی، افزایش قیمت مواد اولیه، هجوم آفات و بیماری ها به باغ و یافتن بازاری برای فروش را از جمله مشکلات باغداران عنوان کرد. کاهش یافتن بازار برای باغداران.

وی با اشاره به تغییر سبک آبیاری باغ ها از سنتی به صنعتی افزود: این امر تا حدودی مشکل کم آبی را حل کرده و راندمان تولید را افزایش داده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مسئولان استانی برای حل مشکلات بادام کاران قول ایجاد شهرک بادام را داده اند تا این شهرک در دسترس صادرکنندگان بادام باشد.

تولید 27 درصد بادام ایران در شهرستان سامان

عطاءالله ابراهیمی رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی از وجود حدود 20 هزار هکتار باغ در این شهرستان خبر داد و گفت: 50 تا 60 درصد این باغات بادام است.

وی با بیان اینکه بادام نیاز کمی به آب دارد، ادامه داد: این امر باعث شده تا به این محصول توجه بیشتری شود.

unnamed (1) خبر خاکستری

ابراهیمی خاطرنشان کرد: تجار هندی تاکید دارند که بادام سامان در دنیا طرفداران زیادی دارد و کیفیت این بادام با هیچ نوع بادام دیگری در آمریکا به ویژه کالیفرنیا و سایر کشورها قابل مقایسه نیست.

ابراهیمی با اشاره به اینکه حدود 27 درصد بادام ایران در شهرستان سامان تولید می شود، خاطرنشان کرد: 95 درصد بادام مامایی یکی از معروف ترین برندهای بادام سامان به هند صادر می شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ در حالی که چهارمحال و بختیاری چندین سال متوالی بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد و همچنین چندان صنعتی نیست، اما به دلیل آب و هوای مساعد ظرفیت بالایی برای محصولات کشاورزی و باغی وجود دارد و شاغلان می توانند با توجه به این پتانسیل آن را افزایش دهند. تامین اشتغال جوانان و جلوگیری از مهاجرت از روستا.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید