بازخوانی سفر مجلل رهبر انقلاب به دیار آفتاب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب ؛ روزهای 15 تا 28 آبان ماه 1358 در استان مرکزی یادآور حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیار آفتاب است. این روزها سرزمین امام حال و هوای دیگری داشت، فضایی که بوی روستا با حماسه آفرینی مردم همراه بود.

گلزار شهدای اراک، خیابان امام خمینی، خیابان دانشگاه، ورزشگاه شهدای پنجم مرداد، مصلای بیت المقدس، خزاوه، تفرش، خمین و ساوه مملو از خاطرات حضور گرم استان است و امروز این بزرگان همچنان هستند. هنوز آن را به خاطر بسپار روزهای حماسی برای نسل جوان گفته می‌شود و خوب است که آن خاطرات در جایی برای ادامه نوشته شود.

با اینکه حضرت آقا چندین بار به استان مرکزی سفر کرده بودند و به قول خودشان در روزهای اعزام به جبهه در اراک حضور داشتند اما این حضور حماسه دیگری برای مردم آن استان بود و ماندگار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۴ آبان ماه پس از ورود به شهر اراک و استقبال مردم، در اجتماع پرشور مردم اراک در ورزشگاه شهدای ۵ مرداد ماه حضور یافتند. تشکر کرد و سپس نکات مهمی را بیان کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی از تاریخ تاریخی و فرهنگی شهر اراک و استان مرکزی که علما و شخصیت‌های برجسته بسیاری از جمله امام راحل (ره) را پرورش داده است، تجلیل کردند. کشوری با اشاره به اینکه در همان ابتدای ناآرامی هایی که در دوران دفاع مقدس با شهادت 78 کارگر اراکی در بمباران 14 مرداد 68 آغاز شد، گفت: اگرچه امروز دیگر در جنگ نیستیم، اما اراک حفظ شد و مردم به نظام اسلامی وفادار ماندند.

وی در ادامه سخنان خود با یادآوری گذشته پرافتخار شهرستان های این استان و ذکر نام بزرگانی چون حاج آقا محسن، آقا نورالدین و ملا فتحعلی سلطان آبادی گفت: همه شهرهای مختلف این استان این همه عالم، ادیب و اهل قلم هستند. آخوندها، دبیران، بزرگان و شخصیت های سیاسی که مردم کمتر استانی این را می بینند و همان جملاتی را که ایشان در دیدار با اعضای کنگره ملی درباره نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس و 6200 شهید به کار بردند. توجه به تاریخ حماسی این استان است.

75e263d1 e031 4c37 a4aa 0d00f7b728e2 خبر خاکستری

اما آقا مهمترین جملاتی که از آن می توان مهم ترین نکات را استخراج کرد نقش امام خمینی (ره) و پرداختن به سیره و سیره ایشان است که معظم له می خواهند در جاده ای دیگر به این شخصیت بزرگوار و برجسته نگاه کنند. سرزمین امام خمینی(ره) لذا امام را در راس بزرگسالان استان برشمرد و در این رابطه گفت: استخوان بندی علمی امام(ره) در اراک ایجاد شد. دست توانای اسلام در عصر معاصر، حسادت تجسم یافته اسلام، فریاد ظلم و ستم مسلمانان در اعصار مختلف و دلیل پیروزی ملت ایران در برابر دشمنان. وصف دیگر آقا در وصف امام بزرگوار بود.

وی همچنین در این بخش از سخنان خود در خمین هشدار بزرگی نسبت به تحریف و فراموشی معمار کبیر انقلاب داد که در آن فرمود: چهره و شخصیت امام (ره) را از جایگاه درخشانی که دارد حذف کنید. از نظر ملت ایران و این هشدار به امام در کشور خودشان باید بسیار مهم باشد.

البته با توجه به اینکه روزهای پایانی آبان ماه با هفته خجسته بسیج مصادف شده است به این فکر و زندگی خوب نیز اشاره می کنند و در این خصوص می گویند: من بسیج را یک سازمان نظامی نمی دانم. بسیج یعنی ذینفعانی که دارای احساس مسئولیت و ایمان هستند. و ادامه می دهد: «کسی که می خواهد بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان نیروی عظیمی تشکیل دهد که بشریت را به کمال برساند و در رأس کمال قرار گیرد. او بسیجی است» که البته این اظهارات در جامعه با این شکوه و جلال جوانی است و به نظر می‌رسد در آنجا مسئله جوانان مطرح می‌شود و در واقع می‌خواهند توسط بسیجیان شجاع آنجا تمدن اسلامی بسازند.

4fbaee33 be8a 4523 a9c4 634fd1904924 خبر خاکستری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر لزوم توجه مسئولان به‌ویژه مسئولان فرهنگی و همچنین جوانان به حفظ روحیه و ایمان معنوی نسل جوان برای سازندگی کشور تأکید کردند و از عملکرد برخی از مسئولان فرهنگی کشور ابراز نارضایتی کردند. توصیه می کردند از برخی احساسات مورد نظر دشمن دوری کنند و آگاهی سیاسی پیدا کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی دیگر از سخنان خود به پیشینه فرهنگی ارزشمند استان مرکزی در شهر اراک و دانشمندان و شخصیت های برجسته ای که از این خطه برخاسته و منشأ خدمات بزرگی بودند، از جمله آیت الله حائری یزدی، بنیانگذار این حوزه علمیه در کوم و جاذبه های این شهر، آیت الله حائری یزدی را از مرکز معارف دینی نجف و سامرا در اراک جذب می کند.

بازدید کنید 3 ساعتی از نمایشگاه امکانات استان مرکزی در اراک

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین روز سفر خود به استان مرکزی، صبح روز 25 آبان 1358 از نمایشگاه سه ساعته توانمندی های استان بازدید کردند.

در این نمایشگاه بیش از 240 غرفه از انواع محصولات صنعتی، معدنی، کشاورزی، دامی و غذایی استان مرکزی به نمایش گذاشته شد و حضرت آیت الله خامنه ای با توانمندی ها و توانمندی های مختلف این استان آشنا شدند.

a389b686 4c5f 4a49 b0b2 25d18e6c52e5 خبر خاکستری

امروز خدمت به کشور و ملت ایمان و امید به آینده و معارف اسلامی را در جامعه تقویت می کند.

اما سخنان حضرت آقا در جمع نیروهای مسلح با سخنرانی ایشان در استان متفاوت بود و آن هم به این دلیل بود که این سخنرانی ها با هدف خدمت به مردم و با پیش بینی حقی که از مسئولان می خواستند انجام می شد. امروز همه می خواهند به این ملت و این کشور خدمت کنند. باید ایمان را در دلها تقویت کند و امید را در دلها روشن کند و معرفت اسلامی و ایمان را در اذهان تقویت کند.

وی همچنین خواستار خدمت به مردم در جاهای دیگر شد و این دیدار با نخبگان استانی بود که در 26 آبان ماه در اراک برگزار شد. امام خامنه ای بر این باورند که جایگاه نخبگان بزرگترین ثروت ملی است و خدمت به کشور و ملت حتی در شرایط نامساعد وظیفه سنگین نخبگان است. این وظیفه ای است که وزن آن با تغییر شرایط کاهش نمی یابد.

اتحاد و یکپارچگی لازمه پیشرفت و اعتلای کشور است

اما مهمترین چیزی که آقا در خمینی فرمودند همان چیزی بود که در جامعه بزرگ مردم اراک بر آن تاکید شده بود که ایشان فرمودند; تا جایی که ممکن است وحدت و یکپارچگی را با یکدیگر حفظ کنید. اجازه ندهید که افکار و سوء ظن ها باعث تفرقه بین کسانی شود که دلشان به همان اصول وابسته است. آن کس که به اسلام گرایش داشته باشد، عزت ملت ایران، پیشرفت انقلاب اسلامی، پیشرفت روزانه کشور و موفقیت جمهوری اسلامی را دارد.

بعد از سفر از صبح تا غروب 27 آبان ماه خامنه ای (مدظله) را دارم، علاوه بر دیدار با مردم تفرش، آشتیان، فراهان و خزاوه، سه امامزاده محمد عابد در مشهد میهن، سید محمد در تفرش. هذه و سلطان همچنین از تفرش تا خزاوه و خامنه و مشهد بازدید و شرح نسب و اجداد خود را داشتند.

e7d27bc8 f3b9 4f6a a7cf f7bd4e310052 خبر خاکستری

سلطه فرهنگی خطرناکتر از سلطه اقتصادی و سیاسی است

همچنین حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی با اشاره به آستان امامزاده سید احمد از نوادگان امام زین العابدین (ع) در روستای خزاوه، تعداد زیاد امامزاده ها در ایران را نشان از دیرپایی بودن امامزاده ها دانستند. عشق به مردم ایران

دیدار 28 آبان با مردم ساوه نیز حاوی پیام بسیار مهمی بود که می توان گفت فلسفه سفر این آقا در روستا را روشن می کند. وی هشدار فراموشی تاریخی و فرهنگی یک ملت را مساوی با متزلزل شدن پایه های هویت فرهنگی دانست و به نکات مهم فرهنگی و همسان ملت اشاره کرد.

همچنین ضرورت توسعه کشاورزی همراه با توسعه صنعتی، لزوم توسعه قانونمدار کشاورزی و صنعت و عدم ارزش توسعه بدون عدالت سه موضوع مهمی بود که وی در ساوه مطرح کرد.

وجود نسل جوان در کشور ما یک نعمت الهی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و جمعی از کارگران شهرستان ساوه، خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران را بهترین سرمایه‌های ملت برشمردند. دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه مسئولان باید با این سرمایه گذاری های عظیم پاداش بگیرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس افزودند: مخلص‌ترین، فهیم‌ترین و بهترین عناصر نسل جوان کشور، جوانانی هستند که در زمانی که کشور نیاز به فداکاری داشت، فداکاری کردند.

البته با توجه به اینکه استان مارکاسی یک استان کارگری است، در دیدار با جمعیت کارگر کوتاهی نکردند و با برنامه های خود در دیدار با این طبقه کارگر کوتاهی نکردند. وی در بخشی از سخنان خود از زحمات کارگران در عرصه کار و تلاش تقدیر کرد و آنان را به کسب مهارت و دانش لازم در کار، وجدان کاری بیش از پیش و انجام کار شایسته توصیه کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در همین روز از حرم یکی از انبیای الهی واقع در حوالی ساوه در حرم حضرت اسماعیل از نوادگان حضرت ابراهیم (ع) بازدید کردند.

لازم به ذکر است رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سفر پنج روزه خود به استان مرکزی شامگاه 28 آبان 1358 به تهران بازگشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید