بازگرداندن حق رای ایران در سازمان ملل

بازگرداندن حق رای ایران در سازمان ملل

روز جدید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اذعان کرد که سهمیه جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل پرداخت شده است.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً اعلام کرد که ایران مبلغ لازم برای خروج از فهرست کشورهای مشمول ماده ۱۹ را پرداخت کرده است.

پیش از این مجید تهد روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد شنبه شب به وقت محلی تایید کرد که بدهی معوق ایران به سازمان ملل پرداخت شده و به محض ورود به نیویورک، کشورمان باید به طور طبیعی رای دهد. در ابتدای هفته

کره جنوبی بیش از 18 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را به صورت معوقه به تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیراً در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به وی اطلاع داد که ایران به دلیل افزایش معوقات عضویت در سازمان ملل، حق رأی خود را از دست داده است.

بر اساس ماده 19 منشور سازمان ملل متحد، حق رای یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد زمانی تعلیق خواهد شد که معوقات معادل یا بیشتر از مبلغ پرداخت شده ظرف دو سال باشد.

تخت روانچی 24 دی ماه اعلام کرد که رایزنی‌ها را با سازمان ملل برای رفع تعلیق حق رای و واریز حق عضویت ایران در این سازمان بین‌المللی آغاز کرده‌ایم و امیدواریم این امر هر چه سریع‌تر به پایان برسد. به زودی.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان ملل متحد همواره متعهد به پرداخت به موقع حق و حقوق خود بوده است و این را در عمل نیز ثابت کرده ایم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: متأسفانه برای دومین سال متوالی به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران با مشکل پرداخت حق عضویت مواجه شده ایم.

وی افزود: تحریم های سرکوبگرانه آمریکا نه تنها حوزه های مختلف از جمله دارو، تامین کالاهای انسانی، تجهیزات پزشکی و… را تحت تاثیر قرار داده است، بلکه کار سازمان ملل را نیز مختل کرده است.

به گزارش یونهاپ به نقل از نمایندگان دولت کره جنوبی، کره جنوبی و ایران در حال مذاکره درباره امکان استفاده از دارایی های مسدود شده تهران برای پرداخت هزینه عضویت این کشور در سازمان ملل هستند.

خبرگزاری کره جنوبی به نقل از منابع دولتی گزارش داد که کره جنوبی با ایران دیدار کرده است تا از دارایی های مسدود شده ایران به دلیل تحریم های آمریکا برای کمک به پرداخت هزینه عضویت در سازمان ملل و بازپس گیری حقوق خود استفاده کند. او در حال مذاکره برای رای خود است.

ایران بیش از 7 میلیارد دلار دارایی در دو بانک کره جنوبی از جمله بانک صنعتی کره (IBK) و ووری بانک دارد که به دلیل تحریم های شدید و یکجانبه آمریکا مسدود شده بودند.

ایران برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده خود که موضوعی حساس در روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی است، فشار می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید