بانک ها چقدر از مردم پول می گیرند؟ + جدول ارقام کارمزد بانکی و کارمزد کارت با کارت

بانک ها چقدر از مردم پول می گیرند؟  + جدول ارقام کارمزد بانکی و کارمزد کارت با کارتدرآمد 14 بانک کشور از محل کارمزد در 10 ماهه امسال به بیش از 45 سکه رسیده که نسبت به 6 ماهه اول (که حدود 27 سجاف است) نزدیک به 70 درصد افزایش داشته است.

بررسی ها نشان می دهد از 29 بانک کشور تنها بانک های پاسارگاد، ملت، اختاز نوین، پست بانک ایران، صادرات، کربهار، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، گردشگری، رسالت و تجارت گزارش عملکرد ماهانه خود را منتشر کرده اند.

بر اساس این گزارش، درآمد کارمزد 14 بانک مذکور در 10 ماهه امسال به بیش از 45 سجاف رسیده که نسبت به 6 ماهه اول (که حدود 27 سجاف است) نزدیک به 70 درصد افزایش داشته است.

اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی اعلام کرد که با توجه به تغییر سطح عمومی قیمت ها و همچنین بر اساس پیشنهادات واصله و بررسی های انجام شده، انواع و حداکثر کارمزد ریالی خدمات بانکی را بازنگری و به روز کرد. و الکترونیکی و افزایش کارمزد خدمات بانکی

انواع خدمات قیمت کارمزد قدیمی هزینه های جدید
صدور کارت الکترونیکی شش هزار تومان هفت هزار و 200 تومان
صدور کارت هدیه سه هزار تومان سه هزار و 600 تومان
گزارش مانده حساب 120 تومن 144 تومان
صورت وضعیت موجودی حساب و 10 تراکنش آخر 240 تومان 265 تومان
کارت به کارت زیر یک میلیون 600 تومان/ هر میلیون اضافه 240 تومان کمتر از 1 میلیون و 720 تومان/ هر عدد اضافه 1 میلیون و 280 تومان
انتقال سپرده ثابت 200 تومان تا دو هزار و 500 تومان 240 تومان تا سه هزار تومان
صدور کارت المثنی قبل از انقضا

هزار و 500 تومان
فعال سازی اینترنت بانک و موبایل بانک

هزار تومان
احراز هویت آفلاین

10 هزار تومان
افتتاح حساب جاری و کوتاه مدت پنج هزار تومان شش هزار تومان
صدور دسته چک هر برگه 200 تومان + حق تمبر شش هزار تومان + حق تمبر
مسدود کردن کارت های موجود و غایب سه هزار تومان سه هزار و 600 تومان / سه هزار و 300 تومان

کارمزد حواله وجه با پایا قبلا صددرصد ارزش کل تراکنش بود، اما اکنون با صدور مجوز رسمی، بانک ها حق دارند حداقل 240 تومان و البته سه هزار تومان کارمزد دریافت کنند. برای هر معامله سقف کارمزد حواله ساتنا که برای حواله های کلان در نظر گرفته شده است با ابلاغ بخشنامه جدید شارژهای بانکی به 25 هزار تومان می رسد. ثبت و درخواست چک بانکی قبلا رایگان بود اما برای اولین بار به لیست هزینه های خدمات بانکی اضافه شد. پس اگر بخواهید در شعبه چک ثبت کنید یا استعلام بگیرید باید برای هر برگ چک پنج هزار تومان هزینه بپردازید. هزینه ثبت نام و گزارش بازرسی ماهیگیری غیرحضوری هر برگ 10000 تومان می باشد.

میزان درآمد بانک تجارت از محل کارمزد تقریبا معادل 20 درصد درآمد حاصل از وجوه ارائه شده توسط این بانک است.

کارشناسان حوزه بانکی کارمزد را درآمدی پایدار و مفید می دانند و معتقدند برای کسب درآمد باید تمرکز بانک ها در این حوزه افزایش یابد.

پس از بانک تجارت، بانک های ملت و صادرات بیشترین درآمد کارمزد را در 10 ماهه امسال داشته اند. در مدت مذکور درآمد کارمزد بانک ملت معادل 10.9 سجاف و بانک صادرات بیش از 5.4 سجاف بوده است.

همچنین در بین بانک های مورد بررسی، بانکی که کمترین درآمد کارمزد را در 10 ماهه امسال داشته است، بانک دی است. این بانک از محل کارمزدهای دریافتی حدود 208 میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

اهمیت درآمد کارمزد بانکی

بانک ها به دلیل رقابت شدید در صنعت بانکداری و افزایش هزینه های عملیاتی به دنبال افزایش درآمد کارمزد هستند. درآمد کارمزد از جمله کارمزدهایی است که بانک ها از مشتریان خود دریافت می کنند و شامل کارمزد صدور کارت، کارمزد تراکنش الکترونیکی، کارمزد انتقال پول و غیره می شود. با افزایش درآمد کارمزد، بانک ها می توانند هزینه های خود را پوشش داده و سود بیشتری کسب کنند.

کارشناسان اقتصادی همواره از سهم اندک درآمد کارمزد در کل درآمد بانک ها انتقاد کرده و بارها از بانک ها خواسته اند به جای کسب و کارهای پر ریسک به این منبع درآمدی توجه کنند.

بدیهی است که میزان درآمد کارمزد بانکی به اندازه بانک و تعداد شعب ارائه دهنده خدمات بستگی دارد، بنابراین درآمد کارمزد نمی تواند معیار مناسبی برای مقایسه بانک ها باشد.