با توجه به پوشش بیمه ای برای تمامی شهروندان/سه دهک کم درآمد به صورت رایگان بیمه می شوند


ساعت: 11:44
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906080

بر اساس ماده 38 قانون برنامه ریزی پنجم مقرر شد کل جمعیت کشور از بیمه پایه درمان برخوردار شوند و دیگر افراد بدون بیمه درمانی در کشور وجود نداشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قانون بیمه همگانی خدمات درمانی در 12 آبان 1377 به تصویب شورای اسلامی رسید و سپس سازمان بیمه خدمات درمانی در سال 1377 زیر نظر وزارت بهداشت تشکیل شد. این سازمان قرار بود افرادی را که بیمه نداشتند تحت پوشش قرار دهد و در آن زمان افراد بدون بیمه در 4 صندوق بیمه قرار گرفتند. بر این اساس افرادی که در خدمت دولت بودند توسط صندوق بیمه کارکنان کشور و مستمری بگیران آنها توسط صندوق بازنشستگی کشوری بیمه شدند. دسته دوم مربوط به دهقانان و عشایری است که تاکنون به صورت پراکنده بیمه شده اند. دسته سوم مربوط به خود بیمه شدگان است. گروه چهارم مربوط به سایر اقشار بود که در قالب گروه های اجتماعی خاص مانند دانش آموزان یا دانشجویان یا افراد تحت پوشش بنیاد شهید ارائه می شدند.

مهمترین گروه تحت پوشش سازمان بیمه سلامت در آن زمان کارکنان دولت بودند که تعداد آنها به حدود 6 میلیون نفر می رسید. دانشجویان و دانشجویان و افراد تحت پوشش بنیاد شهید نیز بیمه شده اند و پس از چند سال مشمولان بهزیستی نیز به این گروه اضافه شدند. بیمه خوداشتغالی نیز از ابتدا معرفی شد و در این صندوق بیمه افراد داوطلبانه بیمه می شدند و هر فردی که می خواست خدمات تشخیصی و درمانی در قالب بیمه بگیرد حق بیمه خود را پرداخت می کرد و تحت پوشش صندوق بیمه خوداشتغالی قرار می گرفت. . این صندوق مقدمه تأسیس صندوق بیمه سلامت ایران بود.

توسعه نظام بیمه سلامت کشور از مهمترین نکات برجسته سیاست های کلی سلامت و قانون برنامه پنجم توسعه بود که با ایجاد سازمان بیمه سلامت یکی از بزرگترین اصلاحات نظام مددکاری اجتماعی در کشور به وی سپرده شد و اجرای اهدافی چون عدالت محوری، ارتقای کیفیت ارائه خدمات درمانی، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه ای و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع انجام شد. در سراسر کشور در دسترس قرار گرفته است.

لذا بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شد کلیه سازمان های بیمه گر بزرگ کشور در یک سازمان ادغام شوند و بر این اساس سازمان بیمه سلامت تشکیل و سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد. بر اساس ابلاغیه منشور در مرداد ماه 1398. به منظور ارائه خدمات پایه سلامت به صورت یکسان به همه افراد در قالب یک سازمان؛ به طور کلی سازمان بیمه سلامت به سازمان بیمه سلامت تغییر نام داد و از آن زمان ادغام سایر سازمان های بیمه گر در بیمه سلامت ادامه دارد.

در این دستور مقرر شد که کل جمعیت کشور از بیمه درمانی پایه برخوردار شوند و دیگر افراد بدون پوشش درمانی در کشور وجود نداشته باشند. بر این اساس در تاریخ 10 مهرماه 1390، سازمان بیمه سلامت ایران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. از جمله مهمترین ماموریت های آن می توان به تجمیع منابع مالی سلامت، رفع همپوشانی بیمه های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در حوزه سلامت، تامین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان سازی سیاست ها و روش های اجرایی در حوزه بیمه سلامت، ایجاد طرف قرارداد اشاره کرد. موارد، ایجاد پرونده سلامت، فعال سازی پزشک خانواده و نظام ارجاع و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان.

سازمان بیمه سلامت مأموریت دارد با گسترش و توسعه بیمه همگانی پایه سلامت، امکان بهره مندی عادلانه از خدمات مطلوب و مؤثر و زمینه حفظ و ارتقای سلامت را برای تمامی افراد جامعه تحت پوشش، کاهش دهد. در این راستا بیمه سلامت با 6 صندوق بیمه سلامت کارکنان دولت، بیمه سلامت سایر اقشار، بیمه روستاییان، بیمه ایرانیان و سلامت عمومی به بیماران خاص و شهروندان خدمات ارائه می کند.

در همین رابطه مهدی رضایی معاون بیمه سلامت و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت درباره آخرین اخبار بیمه همگانی گفت: هدف اصلی در این بحث دسترسی مردم به خدمات درمانی بدون مشکل مالی است. پوشش بیمه همگانی از سه رکن اصلی تشکیل شده است که اولین رکن آن پوشش جمعیت تحت پوشش است که در کشور ما شرایط نسبتا خوبی دارد. به ویژه در قانون بودجه سال 1401 تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا اقشار آسیب پذیر را شامل شود.

وی افزود: سه دهک اول جامعه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پوشش بیمه ای رایگان شناسایی و برای پوشش بیمه ای رایگان به سازمان بیمه سلامت ارائه شد و بر این اساس 5 میلیون و 400 هزار نفر بدون پوشش بیمه ای. چه کسی می تواند حق بیمه مجاز باشد آنها بیمه نداشتند. با این اقدام می توان ادعا کرد که پوشش چتر بیمه ای تا حدود زیادی محقق شده است.

عدم پوشش بیمه ای برای اتباع خارجی

وی تاکید کرد: از اردیبهشت ماه امسال تعداد کمی از مردم به سامانه های حضوری و غیرحضوری ما مراجعه کردند و این نشان می دهد که پوشش بیمه ای همگانی تا حد زیادی محقق شده است. این عدد اولین رکن پوشش کل جمعیت خوب تحت پوشش است. افراد بدون پوشش بیمه ای بیشتر با کسانی که مشکل دارند در ارتباط هستند. به عنوان مثال کسانی که مشکل هویتی دارند و معمولا در استان های مرزی زندگی می کنند جزء این افراد هستند زیرا شرط پوشش فراگیر داشتن کد ملی برای ایرانیان است و طبیعتا کسانی که کد ملی ندارند نمی توانند تحت پوشش باشند.

رضایی ادامه داد: فراتر از این تعداد افراد، فکر نمی کنیم افراد زیادی بی بیمه باشند. از تعداد افراد فاقد بیمه درمانی خبری رسمی نداریم، اما ارقام ارائه شده از سوی برخی نمایندگان شورای اسلامی حاکی از آن است که حدود یک میلیون ایرانی فاقد شناسنامه و کد ملی هستند که طبیعتاً بیمه نیز ندارند. البته این آمار غیر رسمی است و سازمان بیمه سلامت رقم دقیقی دریافت نکرده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در دهک های پردرآمد هم تعدادی هستند که به هر دلیلی شاید به دلیل نداشتن نیاز مالی به بیمه علاقه ای ندارند.

وی با تاکید بر لزوم تعمیق پوشش بیمه ای خدمات همراه به عنوان رکن دوم پوشش همگانی علاوه بر افزایش تعداد بیمه شدگان، گفت: باید سازمان های بیمه گر قوی داشته باشیم و این نیازمند منابع است. در واقع با تقویت منابع بیمه ای شاهد خدمات بیمه ای عمیق تری هستیم که منجر به افزایش رضایت مردم از بیمه نیز می شود. با توجه به اینکه تامین منابع بیمه ای در کشور ما تابعی از حقوق مردم است، پایه حق بیمه در کشور ما هفت درصد حقوق است که شاید نتواند تمام هزینه های سلامت را پوشش دهد. بنابراین اگر بخواهیم پوشش بیمه ای کاملی داشته باشیم که تمام یا قسمت زیادی از هزینه ها را پوشش دهد، یا باید حق پوشش همه هزینه ها را به افراد بازگردانیم و نرخ بیمه را قابل توجه کنیم یا اینکه دولت تدبیر ویژه ای اتخاذ کند. به خودی خود به بخش سلامت و بیمه نگاه کند.

رضایی ادامه داد: امیدواریم مانند امسال به صورت گزینشی به حوزه بیماران خاص و غیر پاسخگو توجه ویژه ای شود و برای این بیماران و یا خدمات درمانی ناباروری در نظر گرفته شده بودجه ویژه ای بالغ بر 5000 میلیارد تومان در نظر گرفته شود. به طور خاص پرداخته می شود، برای سایر موارد بهداشتی به صورت ویژه پرداخته می شود و یا در واقع باید این توجه را به همه حوزه ها تعمیم داد تا عمق خدمات بیمه ای افزایش یابد.

وی افزود: امسال اعتبارات در نظر گرفته شده برای ما با حمایت سازمان برنامه و بودجه به خوبی توزیع شده و هیچ قولی داده نشده است. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و در سال آینده شاهد تداوم و تقویت منابع باشیم. 6000 میلیارد تومان منابع برای افزایش پوشش بیمه ای در نظر گرفته شده است که طبق ماه های گذشته سال به خوبی توزیع شده است.

طرح بیمه فعال برای ساکنان حاشیه شهرها،

وی در خصوص طرح بیمه فعال ساکنان حاشیه شهرها تصریح کرد: در این طرح همراه با وزارت کشور افرادی را که در حاشیه شهرها در معرض خطر بودند را بیمه کرده ایم. این افراد معمولاً دچار آسیب های اجتماعی می شدند که با وجود تماس های متعدد برای پوشش بیمه ای خود اقدام نکردند و از حداقل خدمات درمانی برخوردار نبودند و در ادامه این طرح بیش از 850 هزار نفر از این جمعیت را تحت پوشش رایگان قرار دادیم.

معاون بیمه سلامت و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت در پایان تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای دولت و پس از بررسی محدوده، سه دهک اول درآمدی به صورت رایگان بیمه می شوند. دهک چهارم با تخفیف 90 درصد، دهک های پنجم و ششم با 75 درصد و دهک های هفتم و هشتم با 50 درصد تخفیف حق بیمه را پرداخت می کنند. دهک های 9 و 10 نیز ملزم به پرداخت کل حق بیمه خود هستند که ماهیانه 92 هزار تومان برآورد شده است. از طرفی منتظران نتایج آزمون سنجش گسترده حداکثر به مدت سه ماه تا تایید نتایج آزمون سنجش گسترده تحت پوشش بیمه رایگان خواهند بود. بر این اساس اگر فردی پوشش بیمه ای نداشته باشد و به بیمارستان مراجعه کند با دریافت نتیجه ارزیابی حداقل تا سه ماه بیمه رایگان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید