بیمه درمانی رایگان روستائیان و زاغه نشینان / 477 هزار نفر در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه سلامت هستند


ساعت: 08:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806599

ایران رتبه دوم را در جبران کاستی های شاخص توسعه انسانی پس از انقلاب اسلامی دارد.

تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی تعداد محدودی از کارکنان کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشتند اما اکنون در خراسان جنوبی حدود 477 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت اداره کل بیمه سلامت قرار دارند که حدود 62 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اربابی مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار حاورستان درباره دستاوردهای بیمه سلامت در استان خراسان جنوبی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران گفت: ایران در فاصله سال های 1358 تا 1395 پس از کره جنوبی در رتبه دوم قرار داشت. در جبران کاستی های شاخص توسعه انسانی جهانی که یکی از آنها بیمه همگانی سلامت در ایران بود.

وی افزود: در حالی که قبل از انقلاب اسلامی ایران روستاییان از خدمات بیمه سلامت محروم بودند اما امروز با صدور دفترچه بیمه رایگان از مزایای بیمه سلامت بهره مند شده اند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی می گوید: در آستانه انقلاب شکوهمند اسلامی، تعداد محدودی از کارکنان دولت تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشتند، اما اکنون در خراسان جنوبی حدود 477 هزار نفر تحت پوشش بیمه این اداره کل قرار دارند. حدود 62 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد.

اربابی یادآور شد: در این رابطه در سال 75 کارت بیمه روستایی و شهری به صورت دستی صادر شد و در سال 84 دفترچه بیمه جایگزین شد اما اکنون به جای کاغذی دفترچه الکترونیک صادر می شود.

وی گفت: در آستانه انقلاب اسلامی تعداد بیمارستان ها و مراکز تعداد کمی طرف قرارداد بود اما در حال حاضر 469 بیمارستان و مرکز در استان خراسان جنوبی طرف قرارداد این اداره کل هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: تا قبل از راه اندازی اداره کل بیمه سلامت تمامی پرونده های بیمه ای در ادارات بیمه سلامت متمرکز بود اما هم اکنون برای دسترسی آسان بیمه شدگان 29 باجه بر اساس قرارداد دولت این خدمات را ارائه می دهند. به مردم

وی ادامه داد: همچنین قبل از انقلاب فقط صندوق بیمه کارکنان کشوری خدمات ارائه می کرد اما اکنون صندوق های بیمه به 6 صندوق کارکنان دولت، دهقانان و عشایر، سایر اقشار، ایرانیان، سلامت عمومی و سایر سازمان های بیمه گر خدمات ارائه می دهند. “سلامتی در حال تکامل است.


بیمه رایگان برای بیماران خاص

اربابی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی هیچ بیمار خاصی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی رایگان نبود، گفت: در حال حاضر تمامی 682 بیمار خاص استان اعم از هموفیلی، پیوند کلیه، دیالیزی، ام اس و تالاسمی تحت پوشش هستند. بیمه سلامت استان هستند و خدمات ویژه درمانی خود را رایگان دریافت می کنند.

وی افزود: در گذشته بازرسی از خدمات گران قیمت از جمله دارو و نمازخانه مستلزم حضور بیمه شدگان در ادارات بود اما اکنون با توسعه خدمات الکترونیک در تمامی مراکز خدماتی این امر به صورت الکترونیکی انجام می شود. “

وی ادامه داد: با وجود اینکه در گذشته تعداد زیادی از افراد پوشش بیمه ای نداشتند، برخی از چندین دفترچه بیمه استفاده می کردند که امروزه با اتصال بانک های اطلاعاتی شرکت های بیمه، این افراد شناسایی شده و همپوشانی بیمه ای برطرف می شود.


معرفی روش مترقی نظام ارجاع و پزشک خانواده به برکت انقلاب

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی همه مردم ایران می توانند از بیمه پایه سلامت بهره مند شوند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی نظام ارجاع و پزشک خانواده یکی از پیشرفته ترین روش هاست. این درمان برای دهقانان و عشایر از سال 2004 و برای کسانی که توسط صندوق بیمه سلامت از ابتدای دسامبر 1400 ارائه می شود ارائه می شود.

وی با بیان اینکه در زمان قبل از تاسیس اداره کل بیمه سلامت صدور دفترچه بیمه چندین روز به طول می انجامید، گفت: در حال حاضر به صورت غیرحضوری و بلافاصله در قالب دفترچه الکترونیکی انجام می شود.

اربابی تاکید کرد: راه اندازی دفتر خدمات شخصی و الکترونیکی در اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی برای تسهیل در ارائه خدمات به بیمه شدگان و مددجویان از دیگر برگه های طلا پس از تشکیل سازمان بیمه سلامت است.

وی با بیان اینکه تا قبل از تاسیس سازمان بیمه سلامت افراد بدون بیمه پایه و آسیب پذیر ساکن در شهرهای بالای 20 هزار نفر نمی توانستند به خدمات بیمه ای دسترسی داشته باشند، گفت: اما از سال 1393 با اجرای طرح تحول نظام سلامت و… و از سال 1400 اجرای طرح پوشش بیمه ای افراد کم برخوردار و مناطق حاشیه شهر، این افراد با دریافت بیمه سلامت همگانی رایگان از این فرصت برخوردار شدند.

وی گفت: در گذشته عملیات بانکی مربوطه در دفاتر بیمه سلامت وجود نداشت اما پس از گسترش خدمات الکترونیکی و تسهیل دسترسی مردم به خدمات بیمه ای در سال 1396، سامانه pc pose برای بیمه بیمه شدگان و باجه ها ایجاد شد. عملیات مورد نظر را بدون تماس با بانک عامل از طریق این سامانه انجام دهید.


توسعه خدمات الکترونیک در بیمه سلامت

مدیرکل انجمن بیمه سلامت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین در حالی که در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت، خدماتی به بخش‌های غیردولتی منتقل نشده بود، در بخش غیردولتی توزیع می‌شد.

اربابی در ادامه توسعه خدمات این اداره کل، تصریح می کند: در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت سیستم ارتباطی مناسبی با مردم وجود نداشت اما در سال 1397 با راه اندازی سامانه یکپارچه تلفن 1666 و در سال 1399 با سامانه های پیشنهادی عمومی سامانه به: http://qms.ihio.gov.ir/people/cratesuggestion و شکایت به آدرس: https://shekayat.ihio.gov.ir این امکان شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: امروز با توسعه خدمات الکترونیک به صورت آنلاین، بیمه شدگان می توانند بدون داشتن دفترچه بیمه و تنها با ارائه کد ملی از خدمات سرپایی و بیمارستانی در تمامی مراکز و امکانات درمانی به عنوان بیمه استفاده کنند. همچنین نسخه های پزشکان و نسخه های تمامی موسسات و مراکز درمانی از سنتی و دستی به الکترونیکی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید