با جانشین استقلال در لیگ قهرمانان آسیا آشنا شوید

با جانشین استقلال در لیگ قهرمانان آسیا آشنا شوید

تغییر فرمت زمانی لیگ قهرمانان آسیا از «بهار-پاییز» به «پاییز-بهار» باعث شد تا تعیین سهمیه فصل اول با فرمت جدید (24-2023) به صورت ویژه انجام شود. سهمیه ایران در فصل 2023-24 1+3 تعیین شده است و فدراسیون فوتبال سه سهمیه مستقیم بین قهرمانان لیگ بیست و یکم (01-1400)، قهرمانان لیگ بیست و دوم (02-1401) و جام حذفی قهرمانان 1400 اختصاص داده است. -1401 و انفرادی سهمیه پلی آف به قهرمان جام حذفی فوتبال 1401-02 اختصاص دارد.

اما بدهی های مالی باشگاه استقلال به استراماهونی، پادوانی و احمد موسوی، توزیع یکی از سهمیه ها یعنی قهرمان لیگ بیست و یکم را نامشخص کرد. بنابراین این سوال پیش می آید که در صورت قطعی شدن حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا سهمیه آبی ها به کدام تیم تعلق می گیرد؟

قاعده کلی که با توجه به شرایط خاص لیگ قهرمانان فصل 2023-24 در نظر گرفته می شود این است که هر تیمی نمی تواند مجوز حرفه ای بگیرد، سهمیه به تیم های دوم تا هشتم لیگ امسال (فصل 1401) داده می شود. -02)، و بقیه بر اساس رتبه بندی است. لیگ سال گذشته (1400-01) در لیست نیست. بر اساس این قانون، در صورت قطعی شدن مجوز حرفه ای استقلال، از بین تیم های دوم، سوم، چهارم تا هشتم لیگ بیست و دوم که موفق به کسب مجوز حرفه ای شده اند، سهمیه به تیم اول تعلق می گیرد. به این ترتیب رقابت برای نیم‌فصل بالای جدول در سه هفته پایانی لیگ بیست و دوم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هر یک از تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند و در رده‌های دوم تا هشتم قرار دارند، شانس قهرمانی در لیگ را دارند. سهمیه، قهرمانی آسیا. با این حال، سناریوهایی وجود دارد که بیش از یک سهمیه آسیایی را آزاد می کند که در ادامه خواهید خواند:

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی: پرسپولیس با قهرمانی در لیگ بیست و دوم سومین سهمیه متوالی لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد. در چنین شرایطی دو سهمیه آزاد می شود، یکی سهمیه مستقیم استقلال به دلیل قهرمانی در لیگ بیست و یکم و دیگری سهمیه پلی آف پرسپولیس به دلیل قهرمانی در جام حذفی 92-1393. با این اوصاف، سهمیه مستقیم و سهمیه پلی آف به ترتیب از تیم های دوم تا هشتم لیگ امسال که مجوز حرفه ای دریافت کرده اند، دریافت می کند.

در صورت باقی ماندن جدول لیگ برتر در پایان فصل مانند پایان هفته بیست و هفتم، سهمیه مستقیماً به تیم دوم سپاهان (در صورت داشتن مجوز حرفه ای) و سهمیه پلی آف به استقلال خواهد رسید. تیم سوم برای دریافت مجوز حرفه ای تیمی از رتبه چهارم تا هشتم را دریافت می کند که مجوز حرفه ای را دریافت کرده باشد. با توجه به اینکه تراکتور، گل گهر، مس رفسنجان، فولد و آلومینیوم در حال حاضر در رده های دوم تا هشتم قرار دارند و احتمال کسب مجوز حرفه ای همگی وجود دارد، رتبه چهارم لیگ برتر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود زیرا می تواند سهمیه پلی آف . مالک لیگ قهرمانان آسیا است.

قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی استقلال: چنین شرایطی سه سهمیه را آزاد می کند. سهمیه مستقیم قهرمان لیگ بیست و یکم و بیست و دوم و سهمیه پلی آف قهرمان جام حذفی فوتبال 02-1401. این شرایط باعث می شود تا این سه سهمیه بین تیم های دوم تا هشتم لیگ بیست و دوم که مجوز حرفه ای دریافت کرده اند، شود. با توجه به اینکه اگر تمامی تیم های دوم تا هشتم مجوز حرفه ای دریافت کرده باشند، تیم پنجم لیگ برتر امسال نیز سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان آسیا را دریافت خواهد کرد.

قهرمانی جام حذفی استقلال: سهمیه پلی آف ایران به تیم اول تا هشتم که مجوز حرفه ای دریافت کرده است می رسد. سپاهان در حال حاضر دومین تیمی است که به احتمال زیاد مجوز حرفه ای دریافت می کند و در نتیجه سهمیه پلی آف نصیب این تیم می شود.

قهرمان لیگ بیست و دوم و/یا جام حذفی 1401-2001 مجوز حرفه ای نگرفت (به جز استقلال): در این شرایط بین دو تا سه سهمیه آسیایی آزاد می شود که سهمیه ها بین دوم و هشتم تقسیم می شود. تیم های لیگ بیست و دوم مانند نمونه های قبلی.

شرایط ذکر شده بر اساس این فرض است که مجوز حرفه ای استقلال صادر نشده است. البته هنوز وضعیت مجوز حرفه ای باشگاه نساجی به عنوان قهرمان فصل گذشته جام حذفی مشخص نیست. اگر آن باشگاه موفق به دریافت مجوز حرفه ای نشود، یک سهمیه مستقیم دیگر آزاد می شود. نکته مهم این است که اگر تیم های دوم تا هشتم موفق به گرفتن مجوز حرفه ای نشدند سهمیه های معوق ایران می سوزد و راهی کشورهای دیگر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید