بدون اقدام ملموس و واقعی غرب، مذاکرات پیشرفتی نخواهد داشت


ساعت: 22:14
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1807192

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با لاوروف با اشاره به آمادگی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت گفت: بدون اقدام ملموس و واقعی غرب، پیشرفت در مذاکرات تسریع نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (سه شنبه) در تماسی تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه از جمله پیگیری توافقات انجام شده در این توافق گفتگو کردند. سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیس جمهور ایران به روسیه و مذاکرات در وین و تبادل نظر شد.

پیش از این وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای این تماس را اعلام کرده بود. بر اساس این بیانیه، وضعیت برجام، مذاکرات وین و مسائل منطقه از جمله موضوعاتی بود که در این رایزنی تلفنی مطرح شد.

* آمادگی ایران برای دستیابی به توافق خوب در اسرع وقت / غرب اقدامات ملموس و واقعی انجام دهد

وزیر امور خارجه کشورمان با خواندن سازنده مواضع روسیه در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه به دنبال یک توافق خوب در چارچوب منافع و حقوق خود است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور به ما گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در اسرع وقت به چنین توافقی دست یابد، اما بدون واقع‌بینی غرب و اقدامات ملموس و واقعی آنها، پیشرفت در مذاکرات حاصل نخواهد شد. “

* لغو موثر تحریم های آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که لغو موثر تحریم ها موضوع بسیار مهمی است و ایران به رایزنی ها و تماس های خود با مسکو و سایر کشورها در این راستا ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس، از سرگیری هشتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین برای رفع تحریم های آمریکا از امروز (سه شنبه) با رایزنی های دوجانبه علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا از سر گرفته شد. هماهنگ کننده مذاکرات در وین. سپس هیات های ایرانی و روسیه و هیات های ایرانی و چینی مذاکرات دوجانبه و مذاکره کننده ارشد ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی و انریکه مورا را برگزار کردند.

امیر عبداللهیان در خصوص پیگیری توافقات ایران و روسیه پس از دیدار روسای جمهور دو کشور افزود: توافقات بین روسای جمهور دو کشور برای نظارت و اجرا در دستور کار نهادهای ذیربط ایرانی قرار دارد.

* همه کشورها و در وهله اول آمریکا به تعهدات خود باز می گردند

وزیر امور خارجه روسیه با تبریک پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران بر احیای برجام و لغو تحریم‌های غیرقانونی تاکید کرد و گفت: همه کشورها به ویژه آمریکا باید به تعهدات خود بازگردند. شما هستید

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که مسکو همواره بر لزوم توقف اقدامات مخرب علیه برجام تاکید کرده و نگرانی های ایران را درک می کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از موضع طرف ایرانی در مورد لزوم افزایش سرعت و تمرکز مذاکرات استقبال کرد.

لاوروف با تاکید بر اینکه روسیه به تعهدات خود در روابط دوجانبه با تهران کاملا متعهد است، خواستار تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد توافق دو کشور شد.

به گزارش فارس، امیر عبداللهیان همچنین روز 18 بهمن ماه با وانگ یی همتای چینی خود در تماسی تلفنی درباره مسائل دوجانبه، مذاکرات در وین و تحولات منطقه گفتگو کرد. وی بر لزوم لغو تحریم ها تاکید کرد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید