برداشت محصولات استراتژیک در خراسان شمالی آغاز شد/ پیش بینی می شود 187 هزار تن گندم و 92 هزار تن جو در استان برداشت شود.


ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: 1389/03/14
کد خبر: 1843329

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

وحید صباح گفت: با توجه به آغاز برداشت گندم و جو در استان، پیش بینی می شود در بهار امسال 187 هزار تن گندم و 92 هزار و 780 تن جو از کشاورزان استان خریداری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وحید صباح مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک با بیان اینکه برداشت گندم و جو در شهرستان جاجرم از امروز آغاز شد، اظهار کرد: در پاییز سال 1400، 44 هزار هکتار از مزارع در استان شمالی آغاز شد. کشت گندم آبی خورا و 89 هزار هکتار از مزارع استان به گندم دیم اختصاص یافت.

صباغ افزود: پیش بینی می شود 187 هزار تن گندم از این اراضی زراعی برداشت و 102 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در فصل برداشت امسال 11 هزار و 500 تن در هر کیلوگرم اعلام شد، گفت: در خراسان شمالی 28 مرکز (تعاونی روستایی، کارخانجات آرد، سیلوهای مرکزی) محصول گندم را از کشاورزان استان خریداری می کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: در بهار سال گذشته پیش بینی برداشت گندم از مزارع گندم استان 130 هزار تن بود و کشاورزان استان تنها 19 هزار تن گندم را به برداشت فروختند. مرکز خرید.

وی همچنین به آغاز برداشت جو در شهرستان جاجرم اشاره کرد و از کشت 28 هزار و 400 هکتار جو آبی در پاییز گذشته در مزارع استان و کشت 26 هزار و 750 هکتار جو در زمین خبر داد.

صباغ افزود: پیش بینی می شود در بهار امسال 92 هزار و 780 تن جو از این مزارع برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت خرید این محصول توافقی است که علاوه بر بخش خصوصی، مراکز خرید تعاون روستایی استان نیز آمادگی خرید این محصول را دارند.

مدیر زراعت سازمان کشاورزی شمال خراسان شمالی نیز با بیان اینکه کلزا را از کلزاکاران استان خریداری کرده است، گفت: پاییز سال گذشته 1200 هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافت که پیش بینی می شود بهار امسال به 2 هزار دانه کلزا برسد. از این مزارع جمع آوری شود.

وی اعلام کرد: برداشت این محصول در استان از روز گذشته در شهرستان های مانه و سملگان آغاز شد.

صباغ یادآور شد: شش مرکز خرید آماده خرید این محصول از تولیدکنندگان کلزا در استان به قیمت کیلویی 23 هزار و 500 تن هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بهار سال گذشته یک هزار و 200 تن کلزا از 2 هزار هکتار کلزای استان برداشت شد.

در ادامه مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آغاز برداشت گیاه کاملیا (دانه روغنی) در استان خبر داد و گفت: 350 هکتار از مزارع شهرستان های شیروان، فاروج، مانه و سملگان در پاییز گذشته آبیاری شدند. و بارانی این محصول توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت پاییزه 1401-1400 دومین سال کشت این محصول در استان است.

صباغ در بخشی دیگر از سخنان خود درباره کشت بهاره در بهار 1401 می گوید: آفتابگردان، کنجد، چغندر قند، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خیار، خربزه، گیاه علوفه ای (ذرت، سورگوم، چغندر قند) و سورگوم غلات، اما کشت این محصولات در روستاها ادامه دارد.

وی گفت: پیش بینی می شود سطح زیر کشت پنبه در استان به بیش از 10 هزار هکتار برسد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پیش بینی ها در بهار امسال 200 هکتار سطح زیرکشت سورگوم دانه ای و سطح زیر کشت سورگوم علوفه ای 500 هکتار خواهد بود.

صباغ خاطرنشان کرد: در استان بذر رایگان بین کشاورزان استان برای کشت سورگوم دانه ای، سورگوم علوفه ای و چغندرقند علوفه ای برای حمایت از تولید علوفه توزیع شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید