بررسی کامل ارائه روز جدید اسکاچ

بررسی دقیق عملکرد اسکوچیچ

مجید جلالی شب گذشته در برنامه عصرهای فوتبال حاضر شد و در خصوص بازی ایران و لبنان و وضعیت تیم ملی ایران اظهار داشت: هیچکس نباید شک کند که تیم ما تیم خوبی است و این تیم واقعا تیم شایسته ای است. . وقتی با هر تیمی در سطح بین‌المللی بازی می‌کنید، نمی‌توانید بگویید که بازی اصلاً راحت است. در بازی با لبنان، لبنان کاری را انجام داد که یک تیم در این سطح باید انجام می‌داد. چهار مدافع آن نزدیک به هم بودند. و دو بازیکن روی خط بازی می کردند و او بال ها را کاملا بست. در خط مقدم چهار بازیکن بودند که آنقدر به هم نزدیک بودند که عمق تیم شاید حدود 15 متر یا کمتر بود.

* زمانی که با دو مهاجم بازی می کردیم، گل می زدیم
وی با تاکید بر اینکه تیم ملی خوشحال نیست، گفت: تیم ما از نظر تجهیزات و کادرفنی تیم خوبی است اما در دیدار مقابل لبنان بچه ها مثل همیشه خوشحال نبودند. دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد و اگر بخواهیم به دلایل آن بپردازیم، باید فردی باشیم که با تیم زندگی می کند و خیلی به تیم نزدیک است. شاید یکی از دلایل این موضوع پست مشترک بازیکنان بعد از مسابقه باشد. به هر حال تیم همیشه شور و طراوت و شادابی نداشت. در بازی مقابل کره نیز تقریباً همین وضعیت را در تیم شاهد بودیم. تیمی که بازی می کند ساکت تر از همیشه است، اما نیمکت ما در دو بازی اخیر شلوغ تر از همیشه است.

سرمربی باتجربه فوتبال ایران درباره عملکرد خوب خط حمله این تیم گفت: در سطح بین المللی بازیکنانی در خط مقدم داریم. بازیکنانی که در سال های آینده می توانند در بهترین تیم های اروپا بازی کنند و باید قدر این بازیکنان را خیلی بدانیم. ما زوج هایی داریم که در تاریخ فوتبال کشورمان کمیاب هستند و نمی توان از بازی، کار فنی و کاریزمای آنها چشم پوشی کرد و می تواند لحظه ای همه چیز را تغییر دهد. در بازی با کره در همان لحظه بازی را باختیم و به تساوی رسیدیم یا در بازی با لبنان در 4 دقیقه آخر این اتفاق افتاد.

وی افزود: آقای اسکوچیچ در جریان بازی خوب تمرین کرد و شاید اگر انصاریفرد زودتر بازی می کرد زودتر از این سختی خارج می شدیم زیرا حتی با کره هم با دو نوک و دو هافبک بازی کردیم اما در این دیدار حریف را می شناختیم. با یک تخته و سه هافبک بازی کردیم و وقتی دو مهاجم وسط شدیم توانستیم دو گل بزنیم و از شرایط سخت خارج شویم.

* بحران پذیرش؛ اگر گل نزنیم چی؟
جلالی در خصوص دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی گفت: دوست دارم دلایل را بررسی کنم نه اینکه مقصران را شناسایی کنم. ما اغلب در فوتبال اشتباه می کنیم، به جای دلیل به دنبال مقصر می گردیم و بیشتر اوقات اشتباه می کنیم. قضیه طارمی خیلی پیچیده است اما تجربه ما نشان می دهد که مشکلات از یک جای خیلی کوچک شروع می شود. وقتی این مشکلات را نادیده بگیرید، مشکل از بین نمی رود، پنهان می ماند و رشد می کند تا اینکه یک روز آشکار می شود و حالا همان اتفاق افتاده است. اصلا نمی گویم طارمی کار درستی کرد. بازیکن باید کار خودش را انجام دهد و اصل این است که بازیکن همیشه در دسترس مربی باشد و گفتن حرفی علیه مربی در جمع کار خوبی نیست.

وی ادامه داد: زمانی که فردی را برای مربیگری یک تیم انتخاب می کنید و آن فرد مورد قبول هواداران، اهالی رسانه و حتی مردم نیست، به بازیکن هم تسری پیدا می کند. ما این را “بحران پذیرش” می نامیم. وقتی مربی را ترک می‌کنید مشکلی ندارید تا زمانی که او پیروز شود و همه چیز به آرامی پیش برود، اما اولین چالشی که دارید می‌تواند همه چیز را زیر و رو کند. تصور کنید در 4 دقیقه آخر به لبنان گل نزنید، امروز چه اتفاقی می افتد؟

وی با اشاره به مشکل دار بودن بازیکنان بزرگ در تیم ها خاطرنشان کرد: مواردی وجود دارد که کسانی که در ابتدا انتخاب می کنند باید به آن توجه کنند. بحران فرزندخواندگی یک مشکل بسیار جدی است. این چیزی است که بارسلونا را نابود کرد و اکنون آنها به نقطه ای رسیده اند که باید متوقف شوند. در همه تیم ها حتی در تیم جوانان، بازیکنان بزرگ همیشه مشکل دارند. باید ببینیم بازیکنان بزرگ در چه شرایطی اطاعت می کنند.

کارشناس فوتبال در مورد مسائلی که می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند، گفت: عوامل متعددی وجود دارد; یکی اینکه مربی دارای کاریزمای قوی است. این کاریزما ممکن است پیشینه بازیگری او باشد. آدم برایش مهم نیست که مربی خوبی است یا نه و وقتی در عرصه بازیگری کاریزمای قوی داشته باشد، بازیکن کار خودش را می کند. مثلاً فرض کنید آقای دایی را به خاطر جذابیت بازیگری بچه ها برای هدایت تیم ملی انتخاب کنند. در باشگاه ها هم نمونه داریم.

* مربی باید زبان صحبت بازیکنان باشد
جلالی ادامه داد: عامل دیگر این است که بازیکن احساس می کند این مربی زبان درباره خودش صحبت می کند. در دوره آقای کیروش، یک ملی پوش را به برنامه آوردند و مجری از او پرسید نظرت در مورد آقای کیروش چیست؟ این بازیکن گفت که همه بچه ها او را دوست دارند زیرا او به دنبال کارهای کودکانه می گردد و جوایز کودکان را دریافت می کند. این یکی از موارد است. در باشگاه ها وقتی بازیکنان ضربه می زنند اگر رهبری کنی می بینی مربی کنارشان است و اگر کنارشان نباشد نمی تواند تیم را مدیریت کند و باید تیم را کنار بگذارد. اگر بازیکن ببیند مربی زبانش را می گوید و می تواند از حقش دفاع کند، حتی اگر از نظر علم مربیگری قبول نداشته باشد، با او کنار می آید.

وی افزود: عامل دیگر این است که بازیکن ببیند مربی بین هواداران، لیدرها، مسئولان ارتباط دارد و اگر بازیکن بخواهد با آن مربی برخورد کند بازنده است. و عامل دیگر این است که بازیکن بزرگ مربی ای را که با او کار می کند می بیند، چیزهایی را می شنود که قبلاً نشنیده است و احساس پیشرفت می کند. وقتی احساس می کند که دارد به سمت این مربی پیش می رود، آرام می گیرد. اینها راه هایی است که بازیکنان بزرگ از آنها تبعیت می کنند و اگر وجود نداشته باشند، بازیکنان بزرگ به هر حال مشکل دارند.

مجید جلالی گفت: آقای کیروش کاریزما داشت، دانش داشت اما به زبان بازیکنان هم صحبت می کرد و بنابراین می توانید بر تیم و بازیکن مسلط شوید. اگر کاریزما نداشته باشید و از حقوق کودکان دفاع نکنید و ارتباط نداشته باشید، در هر صورت مشکلاتی پیش می آید، حتی اگر مربی خوبی باشید. حال اگر این مشکلات را رد می کنیم به این دلیل است که کارمان تمام شده است و این یک موضوع کلیدی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با پیروزی های پی در پی می توان مشکل را کاهش داد و همینطور هم شد. وقتی این مربی را برای تیم ملی انتخاب کردی همه شوکه شدند، اما وقتی او جلو آمد، طیف وسیعی از جامعه را پذیرفتند، اما در هر صورت بحران است و با اولین باخت همه به نقطه اول برمی گردند.

دیدگاهتان را بنویسید