برنامه ای برای محافظت از رادیو و تلویزیون در برابر هک کردن!

برنامه ای برای محافظت از رادیو و تلویزیون در برابر هک کردن!

روز جدید مطهره شفیعی: صدا و سیما دوباره هک شد! این در حالی است که رئیس صداوسیما اردیبهشت امسال گفته بود: «تحقیقاتی در خصوص هک کردن سامانه‌های پخش انجام شده است. خوشبختانه صداوسیما با آموزش خوب و توانمندی همکارانمان در حوزه فنی کمترین تاثیرگذاری را داشت.«تحقیقات ادامه دارد.» اتفاقی که روز شنبه افتاد نشان داد که بررسی ها به نتیجه ای نرسیده که منجر به حفاظت از صداوسیما شود. و تلویزیون از هکرها!

چرا دوباره هک شد؟

روز شنبه شبکه خبر برای چند ثانیه از دسترس خارج شد و توسط یک گروه هکر هک شد و اخبار ساعت 21 که از شبکه های پرایم و شبکه خبر پخش شد برای لحظاتی هک شد. خبرگزاری رسمی دولت نوشت: یک منبع آگاه در سازمان صداو سیما درباره نتایج نخستین بررسی ها درباره هک اخیر صداوا سیما گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد که پخش فایل آلوده در خبر ساعت 21 روز شنبه بوده است. نتیجه هک پلی اوت شبکه خبر.» در ادامه ایرنا نوشت: در پشت صحنه برخی اخبار و شایعات منتشر شده و حساب های سازمانی، گروه ها و جریان هایی هستند که به دنبال تضعیف مدیریت سازمان صدا و سیما هستند. این هک اولین بار نیست و در گذشته شاهد هک شدن برنامه های تلویزیونی و رادیویی بودیم از جمله در 18 بهمن سال گذشته برخی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی برای دقایقی در تلویزیون و رادیو هک شدند و تلویزیون و خبرگزاری صداوسیما در توضیح این حادثه نوشت: فرد یا گروهی ناشناس اقدام به هک چند ایستگاه رادیویی کردند. به این هک اشاره کرد و به نقل از همان منبع آگاه نوشت: «پس از هک در 7 بهمن 1400، هیچ یک از نهادهای مسئول حتی یک ریال به امنیت شبکه سازمان کمک نکردند. در تحقیقات پزشکی قانونی سال گذشته این هک مشخص شد که مهاجم از خرداد ماه سال 1400 در شبکه این سازمان حضور داشته و روند ایمن سازی شبکه های سیما با موفقیت انجام شده است. اما شبکه خبر به دلیل خبری بودن، دسترسی ویژه‌ای دارد که پس از حادثه اخیر در حال ارائه است.» یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته ضمن توصیه به همه مسئولان برای برخورد با نفوذ به صدا و سیما، صدا و سیما گفت: مجید انصاری با تاکید بر لزوم ارتقای امنیت در همه نهادهای حساس و حاکمیتی، گفت: همه مسئولان باید مراقب باشند که آسیبی به آنها وارد نشود. آسیب به داده های اطلاعاتی کشور از نظر سخت افزاری و نرم افزاری.

نقش عوامل داخلی چه بود؟

حسن نجفی سولاری که تا سال 1395 به عنوان رئیس مرکز تولید و فنی صدا و سیما فعالیت می کرد، در این باره به ایسنا گفت: چگونه کادر رسمی که متعلق به این مجموعه هستند می توانند چنین کاری انجام دهند؟ فکر می کنم این اتفاق از جای دیگری افتاده است. امروزه کارمندی که می خواهد وارد سازمان شود از چند جا غربال و انتخاب می شود. بنابراین افراد داخل نظام نمی توانند این کار را انجام دهند.» و می افزاید: «اگر یادتان باشد چند ماه پیش در مورد سرکردگان گروهک منافقین روی آنتن می رفت که بعد از آن مشخص شد که آنها لحظه ای سیگنال ماهواره را از خارج هک کرده بود، این موضوع نیاز به توضیح توسط کارشناس ماهواره دارد، کارشناسان امنیتی باید کل ماجرا را بررسی کنند که آیا سازمان SDA اکنون متشکل از منابع انسانی و ساختار آن به گونه ای است که سولاری ادامه می دهد: «زمانی که من در سازمان بودم، افرادی که در آنجا فعالیت می کردند، همه بچه هایی بودند که قبل و بعد از انقلاب مبارز بودند و در حیات سازمان مشارکت داشتند، روزها و شب ها را سپری می کردند و زحمت کشیدیم و همه مال آنها بود، مال مردم بود، من خودم اوایل انقلاب چند شبانه روز به خانه نیامدم و با هم رابطه داشتیم، نمی دانم ترکیب انسان موجود است یا نه. منابع صدا و سیما با همه تغییراتی که ایجاد کرده اند آیا آنها از رویه های گذشته پیروی می کنند؟ آیا واقعاً نیروها توسط افراد توانمندی که متعلق به یک سازمان هستند انتخاب می‌شوند؟» او می‌گوید: «به‌عنوان یک کارشناس، فکر می‌کنم رسانه‌ها باید اولین داستان را خودشان انجام دهند تا از شایعات جلوگیری کنند.»

هشدارها را جدی بگیرید

چندی پیش با هک سلول های بسته زندان اوین، محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما نسبت به نفوذ به این زندان هشدار داد. او در آن زمان در صفحه شخصی خود در توییتر گفته بود که این یک نوع نفوذ همراه با هک است! سرافراز درباره بحث نفوذ تاکید کرد که ممکن است این نفوذ در نهادهای دیگر هم وجود داشته باشد.

برکناری مدیر اجرایی

دیروز خبرآنلاین نوشت: مجتبی پوربخش که به عنوان مجری و تهیه کننده برنامه «فوتبال یک» شناخته می شود، پس از اظهاراتش درباره اتفاقات هفته های گذشته از روی آنتن حذف شد. پس از این تصمیم ابتدا محمد سیانکی که بیشتر به عنوان گزارشگر مسابقات فوتبال شناخته می شود به عنوان مجری جایگزین معرفی شد اما در نهایت با پخش برنامه «فوتبال یک» مشخص شد که تهیه کنندگان و شبکه در حال حاضر پوریا خسروی به عنوان میزبان رضایت دادند. مجتبی پوربخش گوینده تلویزیون و رادیو گیلان است که کار خود را از شبکه باران آغاز کرد. پوریا خسروی همچنین فوتبالیست نهاوندی و گوینده و مجری صداوسیمای مرکز همدان است. فوتبال وان که به صورت هفتگی پنجشنبه ها پخش می شود، پس از دو هفته وقفه با تغییر مجری، پخش خود را از سر گرفت.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید