برگزاری دادگاه کیفری پرونده ترور سردار سلیمانی به زودی



پس از انتشار حکم در پرونده برای جبران خسارات ناشی از وحشت سردار سلیمانی در شعبه 55 دادگاه عمومی تهران، قوه قضائیه اعلام کرد که به زودی دادگاه کیفری برای رسیدگی به این پرونده تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید:

آمریکا برای ترور سردار سلیمانی به پرداخت 49 میلیارد دلار محکوم شد

قضایی وی در این خصوص اعلام کرد: در پی تشکیل 3 هزار و 318 نفر از هموطنان از سراسر کشور، دادگاه رسیدگی کننده به خسارات مادی، معنوی و کیفری ناشی از شهادت سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی در شعبه 55 دادگستری عمومی و قضایی. دادگاه تهران (شعبه ویژه) خواهان بین المللی) به ریاست قاضی حسین زاده رسیدگی و پس از برگزاری 3 جلسه علنی، حکمی در محکومیت دولت آمریکا در این پرونده صادر شد.

پس از انتشار این حکم این سوال برای دادگاه مطرح شد که چرا عاملان قتل حاج قاسم سلیمانی به قصاص محکوم نشدند؟ لازم به توضیح است شعبه 55 دادگاه عمومی و حقوقی تهران در حال حاضر در حال رسیدگی به جنبه حقوقی ترور حاج قاسم سلیمانی است. بخش حقوقی پرونده قتل شهید حاج قاسم سلیمانی در دادگاه تهران بررسی و حکم صادر شد.

تفاوت بین دادگاه و دادگاه کیفری چیست؟

رسیدگی به پرونده ها در دادگاه های جمهوری اسلامی ایران هم کیفری و هم حقوقی است. دادگاه ها به پرونده های خصوصی رسیدگی می کنند، بنابراین دادگاه ها فقط صلاحیت رسیدگی به دعاوی تقصیر شاکیان را دارند.

پرونده های قضایی در دو مرحله بررسی می شود. دادگاه های حقوقی به دعوی رسیدگی و حکم صادر می کنند و در صورت اعتراض، رأی در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی می شود و حکم قطعی می شود.

در پرونده ترور شهید سلیمانی که در شعبه 55 دادگاه عمومی و حقوقی تهران رسیدگی شد، موضوع خسارات ناشی از از دست دادن سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و خسارات روحی وارده به مردم ایران اقدامات غیرقانونی و تروریستی دولت آمریکا در نظر گرفته شد. حکم اخیر در رابطه با شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی جزای نقدی نیست بلکه غرامت مدنی محسوب می شود.

خسارت غیر مادی چیست؟

صدمات روحی به معنای جراحتی است که طی آن شخصی ادعا می کند که در اثر اقدام متهم که ناشی از جراحت به متهم بوده است، دچار صدمات روحی و جسمی شده است.

دادگاه کیفری چگونه کار می کند؟

بر اساس این گزارش رسیدگی به پرونده های کیفری دارای تشریفات قانونی دیگری بوده و در 3 مرحله است. پرونده ابتدا در دادسرا بررسی و به دادگاه ارسال می شود و پس از صدور حکم در صورت اعتراض در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی می شود.

پرونده جنایی ترور حاج قاسم سلیمانی پس از 3 سال رسیدگی و تحقیقات فشرده در دادسرای امور بین الملل تهران منجر به صدور کیفرخواست شد و طی آن اتهامات جنایی متهمان از جمله ترامپ مورد رسیدگی قرار گرفت. و احضاریه صادر کرد.

دادگاه کیفری به زودی تشکیل می شود

به زودی با ابلاغ رئیس دادگاه به 3 قاضی، دادگاه کیفری قتل حاج قاسم سلیمانی برگزار می شود.

آنچه در دادگاه کیفری مد نظر است تعیین مجازات متهم است. آنچه در رابطه با تعیین مجازات در رابطه با پرونده قتل شهید حاج قاسم سلیمانی مطرح می شود در صلاحیت دادگاه کیفری است و پرونده رسیدگی شده در دادگاه حقوقی تهران صرفاً در موضوع مادی و معنوی است. خسارات و مجازات های ناشی از اقدامات متقابل علیه مردم ایران در 10 موضوع مستند شده است.


آیا این خبر مفید بود؟