سیستم اعتبارسنجی بصری کیفیت نظرات دادگاه را افزایش می دهد / الکترونیکی کردن کل پرونده های دادگاه


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910538

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: سامانه تأیید شهود که با بهره گیری از فناوری روز راه اندازی شد، موجب افزایش کیفیت آراء قضایی و جلوگیری از تبانی و سوء استفاده متخلفان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ابتدای این همایش کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه در بخشی از حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی به عنوان رئیس قوه قضائیه آمده است، گفت: رهبر انقلاب بر توسعه فناوری‌های نوین تاکید کردند و گفتند: همچنین رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را شهریورماه امسال ابلاغ کردند و موضوع به‌روزرسانی سند تحول قضایی و اجرای آن را ابلاغ کردند. بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت، زیرا تاکید ویژه ای بر هوشمندی فرآیندها و استفاده از فناوری های نوین در ارائه خدمات قضایی شد.

کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه سند تحول قضایی و استفاده از فناوری روز نیز تاکید ویژه رئیس قوه قضائیه حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادجی است، تاکید کرد: در سند تحول قضایی موارد مختلفی وجود دارد. وظایف مستقیم و غیرمستقیم بر عهده مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه است که این مرکز با جدیت به این وظایف رسیدگی و انجام می دهد هر دو وظیفه که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سند تحول قوه قضائیه آمده است توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه انجام می شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: پیرو این رویکرد اقدامات زیادی در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه انجام شده است. یکی از این اقدامات راه اندازی سامانه رای قضایی است که تا امروز با استفاده از فناوری های نوین و هوش مصنوعی بیش از 4 میلیون رای قضایی را ناشناس کرده است. نسخه آزمایشی این سیستم در اختیار داوران قرار گرفته است تا بررسی کنند که آیا ناشناس به درستی کار کرده است و این سیستم تا قبل از پایان سال در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

کاظمی فرد در ادامه به سامانه تایید صلاحیت شهود توجه کرد و گفت: این سامانه که با بهره گیری از فناوری روز راه اندازی شده است باعث افزایش کیفیت آرای قضایی و جلوگیری از تبانی و سوء استفاده متخلفان می شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به سامانه محکومان مالی و بانک مجرمان پرداخت و گفت: اقدامات زیادی در این راستا انجام شده و شاهد نتایج مطلوبی در این زمینه هستیم.

کاظمی فرد، دادرسی الکترونیکی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که بر اساس سند تحول قضایی و با بهره گیری از فناوری های روز ایجاد شده است و تاکید کرد: برخی از استان ها در حوزه دادرسی الکترونیکی پیشرفت چشمگیری داشته اند و لازم است سایر استان ها نیز این اقدام را انجام دهند. در این میان درصد بالایی برای انجام اقدامات لازم برای شاهد رشد و ارتقای صنایع الکترونیک در این استان ها ندارند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه سامانه مرجع مالی هوشمند قوه قضائیه موجب تسریع در رسیدگی به پرونده ها و صرفه جویی در وقت می شود، گفت: توجه به لزوم حفظ محرمانگی و جلوگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز افراد به اطلاعات مربوطه اشخاص حقیقی به روش طراحی فقط برای شخص ثبت شده در پرونده امکان ارجاع وجود دارد.

کاظمی فرد در ادامه به دفاتر خدمات دادگاه الکترونیک، جایگاه این دفاتر و خدمات این دفاتر به مردم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 1100 دفتر خدمات دادگاه الکترونیک در سراسر کشور وجود دارد و خدمات مختلفی را به مردم ارائه می کنند. مردم. . با اقدامات انجام شده، پایان آذرماه آزمون صدور مجوز برای دفاتر سراسر کشور برگزار می شود که دفترچه آن از طریق سازمان سنجش در اختیار عموم قرار می گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد: تجمیع و یکپارچگی حداکثری دستگاه ها با ایجاد میز کار یکپارچه قوه قضاییه از نکات برجسته سند تحول قوه قضائیه است. با همین هدف و برای ارائه خدمات بهتر به مردم، پنجره بلوک الکترونیکی خدمات قضایی ایجاد شده است که در آن خدمات متنوع و پرکاربرد ارائه می شود. در حال حاضر 28 سرویس پرکاربرد در این پنجره واحد منتشر شده و 3 سرویس دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.

کاظمی فرد فرآیند الکترونیکی شدن پرونده ها را از دیگر سیاست های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه عنوان کرد و تاکید کرد: الکترونیکی شدن پرونده ها به معنای دیجیتالی شدن آنهاست. تا بتواند علاوه بر کاهش هزینه ها، پردازش کند. قابل رسیدگی بودن این پرونده ها باعث افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها و جلوگیری از تاخیر در رسیدگی می شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه توجه به نیروی متخصص را از دیگر سیاست های این مرکز عنوان کرد و تاکید کرد: بکارگیری نیروهای شایسته و متخصص موجب موفقیت و رشد بالایی می شود. مرکز آمار جذب و استخدام نیروهای متخصص را در اولویت قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید