بلومبرگ: چینی ها نفت ایران را 10 درصد زیر قیمت بازار می خرند

بلومبرگ: چینی ها نفت ایران را 10 درصد زیر قیمت بازار می خرند

روز جدید واردات نفت خام چین از ایران و ونزوئلا در سال 2021 دو برابر می شود زیرا پالایشگاه ها به دلیل نقض تحریم های نفت ارزان جریمه می شوند.

بر اساس گزارش شرکت اطلاعات بازار Kpler، پالایشگاه های نفت خام چین در سال 2021، 324 میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریداری کردند که حدود 53 درصد بیشتر از سال قبل است. این بالاترین میزان از سال 2018 است که چین 352 میلیون بشکه از این دو کشور خرید.

خریداران چینی، به‌ویژه پالایشگاه‌های خصوصی، از سیاست سخت واشنگتن در قبال ایران و ونزوئلا استفاده کرده و مدت‌ها پس از توقف خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های دیگر در سایر بخش‌های آسیا، به خرید نفت ادامه دادند. خطر عدم دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده و مسدود شدن دارایی های پالایشگاه های چینی باعث نشد که آنها از خرید نفت دست بکشند.

ذخایر عظیم فروخته نشده، افزایش قیمت‌های بین‌المللی و سهمیه‌بندی بیشتر واردات نفت خام از پکن، پالایشگاه‌های خصوصی را تشویق به خرید نفت بیشتر از کشورهای تحت تحریم کرده است. اطلاعات این محموله ها معمولا در سامانه رسمی گمرک نمایش داده نمی شود.

آنوپ سینگ، مدیر تحقیقات Braemar ACM Shipbroking Pte Ltd گفت: این افزایش خرید به دلیل افزایش قیمت نفت است که خرید نفت خام ایران را تا 10 درصد ارزان‌تر ممکن کرده است. وی افزود: در حالی که ایالات متحده تلاش می کند تا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را احیا کند، اما اقدامات ریاضتی خود را کاهش داده است.

به گفته سینگ، نفت تحریم شده معمولاً توسط کشتی های قدیمی حمل می شود که باید برای صرفه جویی در هزینه ها مستقر می شد. وی افزود: این محموله می‌تواند مستقیماً از کشور مبدأ در نفت‌کش‌هایی که گرفتار شده‌اند ارسال شود – یعنی فرستنده‌های آنها خاموش است – یا بین کشتی‌ها در دریا برای پوشش نفت خام حمل شود.

نفت خام ایران و ونزوئلا اغلب به عنوان نفت عمان و مالزی برچسب گذاری می شود. آمارهای رسمی نشان می دهد که چین از دسامبر 2020 نفت خام از ایران دریافت نکرده است، در حالی که واردات از عمان و مالزی افزایش یافته است.

به گفته Braemar و مشاور صنعت Energy Aspects Ltd، تحریم چین بر واردات نفت خام در اوایل سال جاری در مذاکرات هسته ای در میان پیشرفت کند باقی خواهد ماند.

قیمت جهانی نفت که در سال گذشته نزدیک به 50 درصد جهش داشته است، بشکه‌ها را ارزان‌تر و تحریم‌ها را جذاب‌تر می‌کند.

اما لی، یک تحلیلگر مستقر در سنگاپور در شرکت Vortexa Ltd، گفت که قیمت نفت تحریم شده همیشه کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید