بلیط هواپیما به دلار به ریال برگشت

بلیط هواپیما به دلار به ریال برگشت

روز جدید پس از یک هفته مخالفت و اعتراض به فروش بلیت پروازهای داخلی به غیرایرانی ها، سرانجام وزیر راه دستور ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به دلار را صادر کرد و تاییدیه خود را لغو کرد و رئیس دفاتر سندیکای خدمات مسافرتی ایران همچنین فروش این بلیت ها را متوقف کرد و از بازگشت کرایه ها به وضعیت قبلی برای اتباع خارجی نیز خبر داد.

بلیت پروازهای داخلی از 14 تیرماه برای مسافران غیرایرانی به نرخ دلار محاسبه می شود. بر اساس تصمیم انجمن شرکت های هواپیمایی، نرخ بلیت هواپیما برای مسیرهای زیر یک ساعت 100 دلار و برای مسیرهای بالای یک ساعت 150 دلار تعیین شد که مخالفت فعالان گردشگری و وزارتخانه های گردشگری و امور خارجه را به صورت جداگانه در پی داشت. نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که با ادامه این طرح به دلیل اثرات منفی آن بر بازار گردشگری کشور و تردد اتباع کشورهای همسایه به ایران مخالف است. جمعی از نمایندگان مردم نیز از وزیر راه خواستند این پروژه متوقف شود.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اوایل هفته جاری در نشستی با حضور روسای سازمان های گردشگری و مسئولان سازمان هواپیمایی، تبعات اجرای این طرح به ویژه در صنعت گردشگری را مورد توجه قرار داد. پس از دو سال رکود رو به بهبود است در نهایت وزیر راه از توقف این پروژه خبر داد.

رستم قاسمی گفت: از این پس بلیت پروازهای داخلی را با دلار نمی فروشیم. این موضوع روز یکشنبه 21 تیرماه کتبا به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد. در جلسه ای که مدیران شرکت های هواپیمایی با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داشتند، این ممنوعیت به آنها ابلاغ شد. هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به فروش بلیت پروازهای داخلی بیش از مبلغ منتشر شده در سایت سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

بلیط هواپیما به دلار به ریال برگشت

حرمت الله رفیعی – رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران – نیز با رصد سامانه های فروش بلیت به ایسنا گفت: نرخ کرایه کلاس بیزینس و عنوان اتباع غیرایرانی از سامانه های فروش بلیت حذف شده است. بلیط و کرایه برگشتی به حالت قبل و برای اتباع خارجی نیز به ریال محاسبه می شود.

وی پیش از این در انتقاد از این اقدام خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، شرکت های هواپیمایی باید حقوق همه ملیت ها را در مسیرهای داخلی یکسان در نظر بگیرند. آنها مجاز به تعیین نرخ بر اساس ملیت و خارجی بودن افراد نیستند. این مقررات بسیار واضح است و شرکت های هواپیمایی با قیمت گذاری مضاعف بر اساس ملیت مسافر مرتکب تخلف بین المللی شده اند.

سفارت ایران در عراق در حالی که پیش از این وزارت امور خارجه نسبت به اثرات منفی این طرح بر ترافیک عراق به سازمان هواپیمایی هشدار داده بود، اکنون در توییتر اعلام کرد: شهروندان عراقی و همچنین شهروندان ایرانی می توانند بلیت هواپیما را به مبلغ 100 میلیون تومان خریداری کنند. ریال.

محمد محمدی بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – با تاکید بر اینکه ایرلاین ها، چارترها و آژانس های مسافرتی اجازه فروش بلیط به اتباع خارجی را به دلار ندارند، گفت: اما تمهیداتی برای فروش بلیت به اتباع خارجی اندیشیده شده است که دستورالعمل آن به زودی صادر می شود تهیه و گزارش می شود.

معاون وزیر راه اضافه کرد: با توجه به اینکه مسافران خارجی در خارج از ایران اقدام به خرید بلیت می کنند و در عراق بلیت مسیرهای داخلی تا سقف 100 دلار فروخته می شود، لازم است با دستورالعمل ویژه ای که متعاقبا اعلام می شود، فروش ارز متوقف شود. شنبه. و دلار در ایران بخشنامه جدید فروش ابلاغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید