بهترین گزینه برای دروازه تیم ملی را حدس بزنید

بهترین گزینه برای دروازه تیم ملی را حدس بزنید

تیم ملی فوتبال ایران به مصاف سوریه می رود که شانس زیادی برای ادامه حضور در جام جهانی دارد. دراگان اسکوچیچ نیز نتایج خوبی با تیم ملی ایران کسب کرده است اما همچنان منتقدان خود را در فوتبال ایران دارد. وحید طالبلو دروازه بان سابق استقلال که ملی پوش هم هست به عنوان کارشناس مسائل مختلف تیم ملی صحبت می کند.

کسب 3 امتیاز مهم بود

همه چیز در تیم ملی خوب پیش می رود. ما در آخرین بازی لبنان را شکست دادیم. اما بازی از کیفیت فنی خوبی برخوردار نبود و شاید باد و چمن نامساعد در این زمینه موثر بود. با این حال 3 امتیاز مهم گرفتیم و امیدوارم سوریه را هم شکست دهیم.

رکورد دراگان قوی نبود

دلایلی وجود دارد که برخی معتقدند ایران یک مربی بزرگتر و مشهورتر روی نیمکت می خواهد. مربی ای مثل کارلوس کی روش 8 سال برای تیم ملی کار کرد اما بعد از آن مربی (به غیر از دوره کوتاه ویلموتس) یک نفر روی نیمکت تیم ملی نشست که در لیگ دسته اول ایران تمرین می کند و نفت آباد را هم هدایت می کند. لیگ برتر این رکورد آنقدر قوی نبود که بتواند روی نیمکت تیم ملی بنشیند اما خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شد. از سوی دیگر مربیان تیم ملی نیز در این روند تاثیرگذار هستند و می توان به وحید هاشمیان اشاره کرد که کار خود را به خوبی بلد است و برای رسیدن به اینجا مرحله به مرحله مربیگری را طی کرد. کریم باقری هم به عنوان بازیکن ارشد نقش مهمی دارد. البته فراموش نکنیم که دراگان زمانی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت که خوشبختانه بسیاری از بازیکنان ما در اروپا هستند و در شرایط فنی، روحی و فکری به سر می برند.

بازیکنان اسکوچیچ را پذیرفتند

برخی معتقدند اسکوچیچ در کل مربی خوشحالی است. شانس برای کسانی است که تلاش می کنند. نکته مهم بعد از انتخاب اسکوچیچ تعویق مسابقات بود و این به نفع تیم ملی و سرمربی آن بود. در هر صورت بعد از انتخاب اسکوچیچ صحبت های زیادی مطرح شد اما به تعویق افتادن مسابقات جو را بخواباند و حواشی به پایان رسید و بچه ها سرمربی را پذیرفتند و تیم ملی به آرامش رسید.

فشار روی سرمربی

من می خواهم توجه داشته باشم. مهم ترین نکته بعد از گل اول ایران مقابل لبنان تنها یک صحنه بود. اینکه مربی نتوانست خودش را کنترل کند اما سردار آزمون بدون هیجان توپ را برداشت و به مربی پیغام داد که می خواهیم برنده مسابقه باشیم. به هر حال دراگان در لحظه ای که بازیکنی مثل مهدی طارمی را خط خطی کرد و تیمش در آستانه شکست است تحت فشار بود و باید پاسخگو باشد. اگر ببازیم همه می خواستند اشتباه طارمی را از اسکوچیچ بپرسند.

تماس با طارمی اشتباه بود

در مورد مهدی طارمی هم اگر داشتم جور دیگری رفتار می کردم. من معتقدم که باید به بازیکن شخصیت، مسئولیت و آموزش داد تا تیم پیشرفت کند. حتی زمانی که بازی می کردم، منافع تیم برایم مهم بود. اگر طارمی در شیفت حرکتی می کرد یا برخلاف منافع تیم ملی عمل می کرد، اوضاع فرق می کرد. اگر او از دستورات مربی اطاعت نکرد، حق با اسکوچیچ بود. اما سرمربی تیم ملی سخنرانی کرد و طارمی هم نظر خود را اعلام کرد. من فکر نمی کنم باید رشد کند. بدترین اشتباه این بود که انتخاب کنندگان تیم ملی با طارمی تماس گرفتند و این بدترین اتفاقی بود که می توانست بیفتد. بهتر بود هم تیمی های طارمی و کاپیتان های تیم ملی برای حل مشکلات با مهدی صحبت می کردند. مثلا اگر طارمی جواب جهانباش را نمی داد هیچ اتفاقی نمی افتاد اما جواب ندادن سرمربی جالب نیست. خود فوتبال ما کاستی های زیادی دارد و نباید کاری کنیم که با دست خودمان چیزی را ببازیم و از دست بدهیم.

اشتباه

خوشبختانه بیرانوند روزی که بازی را بردیم مقابل لبنان اشتباه کرد و البته بیرانوند فکر می کرد توپ برای اوت با باد می رود. در جام جهانی 2006 هم وضعیتی مثل عابدزاده و دیگر دروازه بانان تیم ملی داشتم و اگر در بازی آخر با آنگولا بازی می کردم شاید در آینده من خیلی چیزها تغییر می کرد. در آن زمان حتی مسعود شجاعی و آرش برهانی را بازی می کردند در حالی که من هم شرایط خیلی خوبی داشتم. با این حال برانکو تصمیم نهایی را گرفت و نظر سرمربی مهم است. در تیم ملی دروازه بان های خوبی داریم، در استقلال رشید مظاهری و حسینی دروازه بان های توانمندی هستند و برخی دیگر از دروازه بانان شرایط خوبی دارند اما بیرانوند تجربه زیادی دارد و بهترین گزینه برای شماره یک تیم ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید