به دوراهی جاده ابریشم خراسان شمالی از نارین کالا تا ربات گلی سفر کنید


ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: 14/29/1400
کد خبر: 1816727

جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار دارد که در آن محوطه های باستانی بزرگی مانند تپه پهلوان، تپه حیدران و منطقه چلو و همچنین سنگ نگاره های ماقبل تاریخ جربت در جاجرم وجود دارد که آن را به یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر تبدیل کرده است. در خراسان شمالی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتارک، اقوام ساکن در خراسان شمالی اکثراً تاتار، کرمندی، ترک، ترکمن و فارس هستند که از استان های دیگر مهاجرت کرده اند. علاوه بر این تعداد محدودی عرب، بلوچ و لری در چندین روستای این استان زندگی می کنند. وجود اقوام مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف باعث شد این استان به عنوان گنجینه فرهنگ ها شناخته شود.

در نوروز 1401 به منظور معرفی مناطق گردشگری خراسان شمالی، روزانه یکی از شهرها و مناطق دیدنی آنها تقدیم شما می شود:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرترک، جاجرم از شمال به شهرستان های مانه و سملگان، از غرب به شهرستان گرمه، از جنوب به سمنان، از جنوب شرقی به خراسان رضوی، از شرق به اسفراین و از شمال شرق به شهرستان بوینورد محدود می شود. بودن.

این شهرستان با سه هزار و 654 کیلومتر وسعت دارای سه شهرستان جاجرم، سنخواست و شوگان، سه بخش، پنج دهستان و 55 آبادی است.

پراکندگی زیاد محوطه‌های باستانی مربوط به دوران حزب و ساسانیان در این شهر نشان از شکوفایی این منطقه در دوران تاریخی با بهره‌گیری از موقعیت مناسب آن در مسیر جاده ابریشم و معادلات سیاسی و تجاری این دوره دارد.

جاجرم را باید مرکز و مظهر تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در خراسان شمالی دانست.

آئین نخل تراشی جاجرمی در حسینیه اعظم این شهر عاشورای حسینی هزاران جاجرمی از سراسر کشور و علاقه مندان زیادی را از سراسر استان دعوت می کند.

جاجرمی ها مردمی متدین و مقید به دینداری هستند. شهرهای جاجرم و سنخواست و روستاهایی مانند حراشه، تبار، کرف و غیره. از مراکز دینی و فرهنگی پویا این شهر هستند.


bf864663 fcff 4326 9df8 562c32097f9d خبر خاکستری


طرح صخره زهرباط به شماره ثبت ملی 24662

نقوش صخره ای جربت که در منطقه به سنگ نگاره معروف است، در پنج کیلومتری شرق روستای جربت در ولسوالی سنخواست قرار دارد و شامل مجموعه ای از نقوش حیوانی شامل کل، بز کوهی شاخ بلند، شتر و نر است. اسب .علائم دینی اسلامی و کتیبه هایی به خط عربی و فارسی که با خراشیدن و برخورد با جسم نوک تیز بر بدنه سنگ های سیاه در حال فرو ریختن در دامنه کوه حک شده است. این مجموعه از نقوش منحصر به فرد مربوط به دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی است.


43f6a7d8 a0f9 45bc 9881 2ada50986072 خبر خاکستری


نارین کالا به شماره ثبت ملی 1593

نارین کله نمادی از تاریخ کهن جاجرم در قلب این شهر مهم دوران اسلامی قرار دارد.

«مطلع الشمس» درباره نارین کله جاجرم می گوید: در میان جاجرم، بر تپه مصنوعی بلند، قلعه ای مخروبه و خالی از سکنه است و نارین کله کشوری است چهار برج.

چارلز ادوار یات در سفر به خراسان و سیستان می نویسد: «در میانه جاجرم تپه عظیمی از زمین به ارتفاع 21 تا 24 متر وجود دارد که بقایای تابوت قدیمی شهر محسوب می شود و نارین کالا نامیده می شود».


d23f169f 480d 40a3 a42d 8f48a35f0d4a خبر خاکستری


مسجد جامع جاجرم به شماره ثبت ملی 1580

مسجد جاجرم، یکی از مساجد باستانی ایران، متعلق به قرون اولیه اسلامی، در بافت تاریخی شهر و خیابان شهید رجایی – خیابان 15 خرداد جنوبی واقع شده است.

این مسجد دارای یک صحن کوچک و دو شبستان باریک در طرفین آن است. در جلوی ایوان ورودی گنبد کتیبه ای از کاشی فیروزه ای وجود دارد که آسیب زیادی دیده است. بقیه خراب است که تقریباً «خمس مائه» یعنی تاریخ 597 هجری قمری است.


4661403c 0a18 448f a964 e9639193aecf خبر خاکستری


آرامگاه خواجه علی بن مهزیار به شماره ثبت ملی ۱۶۵۸۳

آرامگاه خواجه علی بن مهزیار یکی از آثار ارزشمند تاریخی جاجرم است که ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می دهند.

طبق بررسی های انجام شده تا دوره قاجار، نمای داخلی بقعه و به ویژه محراب با آجرهای لعابدار فیروزه ای رنگ با آیات برجسته قرآن در ردیف سوم و نقوش گیاهی تزئین شده است که بعدها از اینجا به آرامگاه یارمحمد می رسد. خان شادلو «سردار مفهم» در بش کارداش منتقل و در آنجا نصب شد و بعداً به «گنجینه اسلامی» موزه ملی ایران منتقل شد و در آنجا به شماره ثبت 3278 نگهداری می‌شود.

بنا بر برخی روایات مذهبی، این بنا مدفن ابوالحسن علی بن مهزیار از یاران مخلص امام علی بن موسی الرضا (ع) است. وکالت علی بن مهزیار توسط امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در نواحی جاجرم است و تالیفات و آثار زیادی از ایشان به جا مانده است.پدر.


91d9d121 2811 4f18 a673 763f9ce22421 خبر خاکستری


رباط به شماره ثبت ملی 4574

ربات گلی یکی از باشکوه ترین کاروانسراهای خراسان شمالی است که در منطقه سنخواست جاجرم قرار دارد.

این اثر تاریخی در سه کیلومتری شرق روستای غازان و سه کیلومتری جنوب روستای گلی قرار دارد.

پلان کلی ربات گلی به صورت مستطیل با چهار برج در چهار گوشه بنا و یک برج در وسط ضلع شمالی، غربی و جنوبی ورودی ساختمان در وسط ضلع شرقی است.

پس از ورودی به چهار طرف از طریق فضایی سرپوشیده با چهار طاق . بندر یا حیاط کاروانسرا به صورت حیاطی با چهار ایوان است.

بر اساس آثار و شواهد کتیبه روی گچبری ورودی ردیف سوم که اکنون به کلی تخریب شده است و همچنین سبک و سیاق معماری و طراحی کلی بنا، نمای داخلی و خارجی بنا و مصالح. این اثر را می توان یکی از آثار شاخص دوره تیموریان دانست.


8c271d38 fa52 4e2b 810d f560d5178b65 خبر خاکستری


حمام تاریخی جاجرم (موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم) به شماره ثبت ملی 22212

حمام گنج جاجرم به مساحت 700 متر مربع در دل بافت تاریخی شهر (خیابان 15 خرداد) و در کنار بقایای ارگ قدیمی شهر معروف به نارین قلعه و مسجد جامع و متعلق به دوره قاجاریه واقع شده است. ورودی حمام از طریق 5 پله به رختکن می رسد که از طریق یک راهرو ارتباطی به نام «میاندر» خود را به گلخانه متصل می کند.

در مجموع این حمام از پنج بخش تشکیل شده است: رختکن، گلخانه، خزانه و آب انبار، گلخانه (منبع آب سرد و گرم) و مخزن سوخت.

کاوش و مرمت حمام تاریخی جاجرم در سال 1390 انجام شد و به عنوان موزه تاریخ شهر به بهره برداری رسید.

موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم شامل هشت غرفه است که در گوشه و کنار آداب و رسوم، تاریخ و فرهنگ مردم منطقه به نمایش گذاشته شده است.

غرفه های موزه عبارتند از: غرفه استاد حمامی و غرفه پوشاک سربینه، دالکی، عطاری و غرفه های باستان شناسی در گلخانه، غرفه محرم برای ارائه آیین نخل تراشی، غرفه مشاهیر و غرفه صنایع دستی در شهر جاجار آنها تصویری زنده از تاریخ و فرهنگ منطقه جاجرم را برای بازدیدکنندگان ترسیم می کنند.


df9396ed 6be4 4262 987d 679371042bff خبر خاکستری


خانه سلطنتی شاه بنی هاشم با شماره ثبت ملی 18740

خانه معروف به شاه نشین بنی هاشم در روستای حراشه یکی از آثار ارزشمند دوره قاجاریه در شهرستان جاجرم است که در دو طبقه ساخته شده و طبقه فوقانی آن محل پذیرایی از مهمانان رسمی و دولتی بوده است. مقامات

این بنا دارای تزیینات زیبایی برای گچبری هاست که به ویژه در اطراف شومینه ها متمرکز شده است و همچنین کتیبه های سوم شامل آیات قرآن، ادعیه، نام پنج نفر، تاریخ ساخت و نام استاد گچ بر و کاتب (علی) تهرانی) و «به ترتیب» علی موسوی (1310ق) زیبا و بی نظیر است.


4434f156 8564 4ea3 ad65 ef1914a937b6 خبر خاکستری


منطقه حفاظت شده میانداش

این منطقه با 85000 هکتار وسعت یکی از قدیمی ترین چهار پهنه کشور است که از سال 1352 مورد حفاظت قرار گرفته است. میاندش منطقه ای پوشیده از دشت ها و دشت های وسیع با آب و هوای خشک و نیمه خشک و پوشش گیاهی نسبتاً خوب است. تراکم، با رودخانه ای فصلی به نام کلشور که به یکی از بهترین زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) تبدیل شده است. همچنین این منطقه با گونه هایی مانند کاراکال، گرگ، شغال، کفتار، آهو، قوچ، مرغ مگس خوار، خوک، گراز وحشی، زرده و خرگوش یکی از غنی ترین و متراکم ترین زیستگاه های این گونه از جانوران استپی است.


675d169f 01f7 43ca 9878 1ffda347c57c خبر خاکستری


روستای هدف گردشگری تبار

تبار یکی از روستاهای دشت شوگان با باغات فراوان زردآلو، گردو، گلابی و انگور است که بیشترین باغات را در منطقه دارد، 2 خانه تاریخی و … از آثار تاریخی روستا است. صنایع دستی روستا عبارتند از: قالیبافی، نمد بافی و غیره. در این روستا چشمه ها و قنات های متعددی وجود دارد که آب مورد نیاز روستا را تامین می کند.


9702c0e0 1e7c 47ef 82d6 58bfd2b59e7e خبر خاکستری


منبع شور و شوق

در فاصله حدود 1.5 کیلومتری شمال غربی میدان امام خمینی شوگان چشمه ای زیبا و معروف به نام سرچشمه شوقان وجود دارد. این چشمه در مجاورت کوه قرار دارد و آب آن از زیر چند نقطه از شکاف های کوه خارج می شود.

به دلیل حیاتی بودن این منبع برای تامین آب آشامیدنی مردم شوگان، مردم به این منبع ایمان می آورند و با آن نذر می کنند. بخشی از آب چشمه پس از عبور از باغ ها و مزارع وارد فضای شهر شده و مناطق سرسبز شهر را آبیاری می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید