از جنگل هیرکانی تا آبگرم مهمانک به مانه و سملقان خراسان شمالی سفر کنید


ساعت: 10:44
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817770

مانه و سملقان در مرکز آشخانه یحمن اشکنه در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع شده است که آب و هوای مطبوع و منابع طبیعی غنی در این شهرستان از دیرباز مورد توجه جوامع بشری و شکل گیری فرهنگ و تمدن های درخشان در منطقه بوده است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، اقوام ساکن در خراسان شمالی بیشتر تاتارها، کرمان ها، ترک ها، ترکمن ها و فارس هایی هستند که از استان های دیگر به عنوان گنجینه ای از فرهنگ ها مهاجرت کرده اند.

در نوروز 1401 به منظور معرفی مناطق گردشگری خراسان شمالی، روزانه یکی از شهرها و مناطق دیدنی آنها تقدیم شما می شود:

بر اساس گزارش ها پایگاه خبری تحلیلی عصرترکشهرستان های مانه و سملگان در مرکز اشخان یا شهرستان اشکان در شمال غربی استان خراسان شمالی قرار دارند که از شمال و شرق به شهرستان بوینورد، از جنوب به شهرستان جاجرم و از جنوب غربی به شهرستان جاجرم می رسد. به شهرستان گرمه و از غرب به استان گلستان در مراوه. تپه ها و کلاله ها محدود هستند.

فاصله مرکز شهرستان مانه تا سملقان تا بجنورد 40 کیلومتر است و این شهرستان با 6200 کیلومتر مربع وسعت دارای چهار شهر آشخانه، پیش قلعه، قاضی، آوای شهر، سه بخش، 6 دهستان و 133 روستا می باشد.

اقلیم اقلیمی و برخورداری از منابع طبیعی غنی در شهرستان مانه و سملگان از دیرباز مورد توجه جوامع بشری و شکل گیری فرهنگ و تمدن درخشان در این منطقه بوده است.

وجود آثار تاریخی از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر در نقاط مختلف شهر نشان از سکونت مداوم مردم در این منطقه دارد.

بر اساس تحقیقات باستان شناسی قسمت هایی از منطقه مانه و سملقان برای اولین بار در حدود 8000 سال پیش سکونت داشته اند که آثاری از آن در تپه کالاخان و تپه راوی دیده می شود.

آتشکده اسپهو به عنوان مهمترین اثر تاریخی استان، اثر ارزشمندی از اهمیت و رونق این منطقه در دوران ساسانیان است.


فرهنگ و هنر:

بر اساس کاوش های انجام شده در تپه کالاخان، سابقه قدیمی ترین سکونت آن به دوران نوسنگی یعنی. حدود هشت هزار سال پیش

از دوران تاریخی، قلعه بزرگ ساسانی «کله خان» و محوطه وسیع «تپه راوی» به عنوان دو نمونه از مراکز مهم مدنی و فرهنگی شناسایی شده است.

محوطه باستانی ریه در دوران هخامنشی و حزب، شهری بزرگ (بیش از 110 هکتار) از این دوره را در خود جای داده است.

مشاهیری چون علامه زردی و نیز بقعه های باستانی مانند بقعه روستای زرد و امامزاده قاسم بازار کارناس، امامزاده دلاور، امامزاده گلزار کشنک متعلق به دوران اسلامی، نشانه ای از طول عمر و شکوفایی فرهنگ اسلامی در این منطقه

تنوع قومیتی و وجود اقوام مانند کرد، ترک و ترکمن و نیز تعداد محدود بلوچ هایی که در اوایل دوره پهلوی به این منطقه مهاجرت کردند، باعث خلق آثار هنری متنوع و فرهنگی غنی در ایران شد. منطقه.

صنایع دستی این شهر شامل انواع دستبافت و زیرپوش از قبیل قالی و گجت، قالی و قالیچه، سفره کردی، نمد و … است.


2f79a0de 3d72 4eeb 8117 4478fd5a8d34 خبر خاکستری


معبد آتش اسپاهو با شماره ثبت ملی 1579

آتشکده معروف اسپهو در روستایی به همین نام در ۶۱ کیلومتری جنوب غربی اشخان مرکز شهرستان مانه و سملگان در نزدیکی جاده گرگان – بوینر قرار دارد.

روستای اسپهو تاکنون دارای 14 اثر و محوطه تاریخی از جمله آتشکده اسپهو، قلعه شهر سوخته، معدن تاریخی، آرامگاه، قلعه ساسانی، محوطه باستانی اسپهو، حمام، جاده قدیم، منطقه ساسانی، قنات قدیمی، منطقه اسلامی است. و منطقه چسمه علی عسگر شناسایی شده است اما مهمترین و شاخص ترین اثر این مجموعه معبد اسپهو است که بر روی تپه ای نسبتا مرتفع در جنوب روستای اسپهو امروزی قرار دارد.


7b548012 fab7 4ce1 a45d 8d252186d450 خبر خاکستری


تپه کله خان به شماره ثبت ملی 1421

تپه کله خان یکی از بزرگترین و مهم ترین سکونتگاه های پیش از تاریخ مانه و اسمولگان، روستای رسالت یا کله خان است که قدمت آن به دوران نوسنگی یعنی حدود هشت هزار سال پیش برمی گردد و در آن زندگی می کند. تا دوره ساسانی ادامه دارد.

کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه منجر به کشف بقایای قلعه‌ای بزرگ از دوره ساسانی و تعداد قابل توجهی اشیاء باستانی شده است که هم‌اکنون در موزه باستان‌شناسی بوینورد (مانور مفهم) نگهداری می‌شوند.


ee656e80 efd5 4336 8c50 e59de7f3c00c خبر خاکستری


محوطه تاریخی ریوی به شماره ثبت ملی 720

این منطقه در سه کیلومتری غرب شهر اشخان و هزار کیلومتری غرب روستای نجف قرار دارد. اهمیت پهنه ریوی این است که با وسعتی در حدود 110 هکتار به نظر می رسد یکی از مهم ترین شهرهای دوره هخامنشی در شمال شرق کشور باشد. باستان شناسی مهم وجود شواهدی از پادشاهی صدف ها در ریه ها است.


94f23695 91f1 429d 832d d23b4254f0db خبر خاکستری


منطقه و روستای نمونه برای گردشگری

روستای درکش در روستای عالمه از توابع سملگان مانه و شهر سملگان واقع شده است که در 30 کیلومتری جنوب غربی اشخان و 2 کیلومتری جاده اصلی قرار دارد.

پرکس دارای آب و هوای معتدل، طبیعت جنگلی و کوهستانی و همچنین چشمه های فراوان است که در اطراف این روستا تنها جنگل بلوط شرق کشور قرار دارد.

علاوه بر این در کوه ها و دره های مجاور باغات انواع گیاهان دارویی و گونه های مختلف جانوری وجود دارد و از محصولات محلی این روستا می توان به گردو، بادام، انواع محصولات باغی از جمله گیلاس، گلابی و عسل اشاره کرد.


05ef8ce2 fa9d 4ea3 97a9 42f182d39647 خبر خاکستری


منطقه نمونه گردشگری جنگل های یامان داغی و هاور

یامان داغی در جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی روستای حدف و منطقه آزمایشی درکش و روستای هوار در شرق قرار دارد. منطقه کوهستانی با آب و هوای معتدل در تابستان و سرد و در زمستان سرد و غیر قابل سکونت است.

از جاذبه های گردشگری منطقه می توان به جنگل های هیرکانی اشاره کرد که تنها گونه بازمانده از این گونه منحصر به فرد در شرق کشور است که غالب آن بلوط، مازو، ماسو مرتفع، راش، کرکوک مرتفع با قله های فراوان و قله کاوالی است. با دو هزار قله و 900 متر، یامان داغی، چشمه‌ها، دره‌ها و مناطق ییلاقی گلک، نرگسلی، کاشغربه، ترناولی، دره‌های سرسبز و انبوه خال‌های خونین، خال‌خالی، باغ‌وحش، چشمه‌های گولک، چسمه بید، ورودی کوندرزو از جمله این موارد هستند. جاذبه ها و پتانسیل های بالقوه گردشگری منطقه در زمینه گردشگری کوهستان، صخره نوردی، گردشگری ورزشی قابلیت سرمایه گذاری و جذب گردشگر را دارد.


1e3d9555 79a8 4792 88b9 95a18a47969c خبر خاکستری


منطقه نمونه توریستی شهر قرهد

این منطقه نمونه بخشی از گستره وسیع منطقه گورهد و شامل جنگل‌ها، ارتفاعات و پوشش گیاهی منتهی به پارک ملی گلستان است. .

روستای کستان تنها روستای منطقه نمونه است که قدمتی 220 ساله دارد و قدمت آن به دوران صفویه می رسد.

از مهمترین آثار طبیعی منطقه می توان به قله گورهد با ارتفاع 2950 متر، پوشش جنگلی انبوه و انبوه، دره زوی جانان، چشمه زوی جانان، آبشار کوزوی جانان، غارهای طبیعی به نام دو دهنه و منطقه حفاظت شده گورهد اشاره کرد. تنوع حیات وحش زیستگاه منحصر به فردی برای خرس های قهوه ای است.


b6d8d453 19cf 4748 9427 3cf5bdb2fd45 خبر خاکستری


منطقه نمونه گردشگری کشناک

نمونه گردشگری منطقه کشنک در 11 کیلومتری جنوب غربی اشخان قرار دارد و عمده فعالیت اهالی روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است.

در جنوب آن آثار طبیعی مانند علی جمعه، علی دری، سالان، مسافر، ترناولی، کانی موسو، چسمه و کاری ده و ارتفاعات سرسبزی مانند کورکان، تیگ بل، ترناولی و ترنو و سرم با ارتفاع 1844 متر قرار دارند. از روستا

امامزاده گلزار در دامنه های پوشیده از درختان و باغات میوه همه روزه پذیرای خیل عظیمی از عاشقان و علاقه مندان و مسافران و اطرافیان است.


b871aafe 1546 4b5e 9066 56685a784553 خبر خاکستری


محور گردشگری زولیا

در قسمت جنوبی شهر آشانه و در فاصله سه کیلومتری روستای بیار روستای زلیه با طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا از کوه و باغ های سرسبز و رودخانه ها و آبشارها قرار دارد.این روستا با رودخانه پرآب خود یکی است. یکی از مهمترین ویژگی ها برای گردشگران است.


منطقه نمونه گردشگری شیرآباد

منطقه نمونه شیرآباد در فاصله پنج کیلومتری شهر آشخان قرار دارد. برخی از جاذبه های گردشگری منطقه عبارتند از: چشمه آهورک در قسمت جنوبی روستا، آبشار رودخانه و سد شیرآباد که از قسمت جنوبی روستا می گذرد. و انتهای غربی روستای عمودی دارای فرصت های بی نظیری برای کوهنوردی و صخره نوردی است.

غار مسعود و آشیانه پلنگ از دیگر جاذبه های منطقه است و حیات وحش منطقه با گونه های مختلف از جمله پلنگ، خرس، گرگ، روباه، خوک و پرندگان شکاری و سایر حیات وحش از جاذبه های اکوتوریسمی مهم منطقه هستند.


821a56ae 795c 4854 9f97 e60a22547eb6 خبر خاکستری


فواره مهمانک

روستای مهمانک در 6 کیلومتری جنوب غربی شهر آشانه و نزدیک به جاده آسیایی قرار دارد و در فاصله حدود 1.5 کیلومتری شرق این روستا چشمه ای با آب گرم وجود دارد که در دامنه کوه آهکی قرار گرفته است. از چند نقطه . .

این چشمه در محلی به گرمک معروف است که آب آن برای مصارف کشاورزی و اغلب برای آبیاری زمین های باغی که بیشتر آن انگور است استفاده می شود. دمای آب این چشمه حدود 26 درجه سانتیگراد و مساحت چشمه حدود 100 متر مربع و عمق متوسط ​​آن حدود 50 سانتی متر است.

انتهای پیام/ آرزو رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید