قاچاقچیان در جنگل های هیرکانی بیداد می کنند/ افزایش قاچاق محصولات جنگلی در طرح نفس جنگل!


ساعت: 09:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۰۱
کد خبر: 1884849

با افزایش مشکلات اقتصادی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گلستان گفت: قاچاق کالاهای چوبی 13 درصد افزایش یافته و رئیس کل دادگستری استان گلستان بر تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده های قاچاق چوب در استان تاکید کرده است. روزهای گذشته

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ با وجود اجرای طرح تنفس جنگل، قاچاق الوار همچنان ادامه دارد. سال گذشته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفته بود با اجرای این طرح میزان قاچاق کاهش یافته و بیشتر قاچاق موجود به دلیل مشکلات اقتصادی است.

آمارها نشان می دهد برخلاف گفته مسئولان، قاچاق چوب و محصولات جنگلی همچنان در حال افزایش است، بنابراین بر اساس آمار پلیس امنیت اقتصادی استان گلستان، قاچاق محصولات جنگلی تنها در سه ماهه نخست امسال 13 درصد افزایش داشته است. در سال و در مدت مشابه سال گذشته.

پهلوان نسب می گوید در این سه ماه 399 تن کالای قاچاق به ارزش 12 میلیارد ریال در منطقه فرآوری جنگل ها کشف شد.

بخشی از این قاچاق را باید ناشی از کمبود نیروی انسانی و همچنین نبود نیروی انتظامی دانست، هرچند سال گذشته و پس از فروپاشی «باند موریانه های جنگلی» نهادهایی که در حفاظت از منابع طبیعی نقش داشتند. و محیط زیست، در امر نظارت و حفاظت از ماموریت های ماشینی تمرکز بیشتری داشتند.


e8f6e562 c39a 44dd a5fa 0aced74ff0ac خبر خاکستری


لزوم افزایش سرعت رسیدگی و تکلیف پرونده های قاچاق چوب

اگرچه پس از ارائه این آمار و همچنین موضوع از سرگیری فعالیت برخی از اعضای باند موریانه های جنگلی توسط پلیس امنیت اقتصادی که پیش از این در سریال گلستان ما منتشر شده بود، حیدر عزیزی در گفتگو با خبرنگاران بر لزوم افزایش سرعت رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده های قاچاق چوب اعلام شد.

رئیس قاضی استان گلستان می گوید: تمامی مراکز خرید الوار استان در حال رصد و رصد هستند تا فروشندگان چوب های بریده شده از جنگل های استان در اسرع وقت شناسایی و دستگیر شوند.
آسیابی افزود: پرونده های مربوط به قاچاق چوب چه در دادگاه، چه دادسرا و چه در مؤسسات کیفری باید یک ماهه تعیین تکلیف شود و در صورت مختومه نشدن پرونده در مدت مذکور، دلیل آن کتباً اعلام شود.

رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: پرونده های قاچاق چوب که حرفه ای یا سازماندهی شده است به جای مجازات به دستگاه قضایی ارجاع داده شود تا با قاطعیت بیشتری برخورد شود.

آسیابی خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز موظف به افزایش نظارت بر پروانه های بهره برداری از جنگل ها برای جلوگیری از قطع غیرمجاز درختان شده است.


منشاء پدیده قاچاق چوب از زبان رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان

همچنین رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گلستان درباره ریشه های پدیده قاچاق چوب می گوید: قاچاق چوب به عوامل مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ساختاری بستگی دارد، قاچاق چوب آسیب های زیان آور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد. و برای پیشگیری از پیامدهای پدیده مخرب باید در ارتباط با شناسایی ماهیت مجرمانه ترافیک و تحلیل مبانی و توزیع ترافیک و تعریف راهبردهای کنترلی مورد توجه قرار گیرد.

پهلوان نسب گفت: بی ثباتی اقتصادی و ضعف شبکه توزیع به معضل قاچاق چوب دامن می زند و محدود بودن بازار مصرف و اقتصاد ضعیف ساکنان حاشیه شهرها و جنگل ها از دیگر دلایل قاچاق چوب است.

وی گفت: تفاوت قیمت چوب در بازار داخلی با بازار خارجی، نبود زیرساخت های مناسب سرمایه گذاری و درآمد بالا از دیگر عوامل قابل توجه در حوزه قاچاق چوب است.

افسر اصلاح قیمت جرایم در کاهش پدیده قاچاق چوب موثر است و افزود: محرومیت ساکنان، قانون گریزی و گرایش به قانون شکنی و انگیزه پایین برای کار و تلاش، نابرابری اجتماعی یکی از عوامل اجتماعی است که دامن می زند. این پدیده.

پهلوان نصیب یادآور شد: نبود قوانین ضمانت، ضعف نیروها و خدمات، عدم نظارت بر گردش مالی، بوروکراسی دست و پاگیر، عدم اجرای قوانین حمایتی بخش صنعت، قیمت گذاری نادرست دولتی، مداخله در قوانین منسوخ مبارزه با قاچاق کالا و ارز. و سود تجاری بالا، خلأهای موجود و عدم نظارت بر حمل و نقل از دیگر مشکلات ساختاری موثر بر قاچاق چوب است.


60c1855e b4c7 4eb7 93a0 b7c2d265fa4c خبر خاکستری

وی تاکید کرد: برای نظارت و کنترل راه های دسترسی جنگلی و همچنین تقویت نظارت بر بنگاه های فرآوری چوب در استان باید از سامانه هوشمند استفاده شود.

این مسئول تصریح کرد: گاهی گفته می شود کارخانجات چوب و نئوپان بعد از ساعت 24 اجازه ورود ماموران منابع طبیعی را نمی دهند و خلاءهایی در نظارت و کنترل وجود دارد که باید رفع شود و در این خصوص جلسه ای با مقام قضایی تشکیل شد. سامانه استان گلستان

پهلوان نیست افزود: انتظار پلیس از مراجع قضایی و کیفری این است که بسیاری از مجرمان سابقه دار در زمینه قاچاق چوب را برای ریشه یابی به پلیس امنیت اقتصادی معرفی کنند.


لزوم رونق اقتصادی جنگل نشینان

به نظر می رسد مشکلات اقتصادی و معیشتی به ویژه جنگل نشینان باعث افزایش معضل برداشت غیرمجاز محصولات جنگلی شده و در این شرایط مسئولان باید برای حفظ این سرمایه ملی اقدام اساسی و عاجل انجام دهند.

مطمئناً در صورت ادامه این روند خسارت زیانبار آن به جنگل های هیرکانی که دارای گونه های ارزشمندی مانند سرخدار است جبران نخواهد شد.

استفاده صحیح از جنگلداری به ویژه در حوزه گردشگری موضوعی است که می تواند پدیده قاچاق چوب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، هوشمندسازی جنگل با توجه به حجم آتش سوزی ها و افزایش قاچاق چوب در روستاها امری اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید