تهدیدات جدی زیست محیطی ناشی از انتقال آب از سرچشمه زرین گل به شاهرود/ خطر تخریب در کمین جنگل های هیرکانی و سرهدر است.


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905357

وضعیت جنگل های شمال کشور در منطقه هیرکانی و سرحدر خوب نیست انگار با اجرای نادرست طرح انتقال آب از سرچشمه های زرین گل علی آباد کتول به شاهرود می خواهند خاک را تخریب کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، پس از ادامه اجرای طرح انتقال آب از سرچشمه های زرین گل به شاهرود و تبعات منفی آن، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان محلی استان گلستان خواستار توقف این پروژه شده اند. .

تخریب جنگل های سرسبز هیرکان و سد سرخداری، تخریب اراضی کشاورزی، خسارت شدید به روستاهای بالادست، علاوه بر کاهش آب رودخانه ها، افزایش شوری آب های منطقه از جمله پیامدهای جبران ناپذیر تخریب محیط زیست در علی آباد کتول و استان گلستان است. ..


70c15257 dc10 4aad 99f0 6b4697189f52 خبر خاکستری

نگاه به شرایط موجود و اجرای طرح مذکور، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم استان گلستان را بر آن داشت تا موضوع را در مجلس پیگیری کنند که البته همچنان ادامه دارد.


تخریب جنگل های هیرکانی و سرهدر با ادامه طرح انتقال آب به شاهرود

رحمت الله نوروزی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: در زرین گل علی آباد کتول مهمترین و منحصر به فردترین جنگل های جهان وجود دارد که چشمه های شور و شیرین آن تعادل اکوسیستم منطقه را حفظ می کند اما اخیرا در این منطقه مقایسه شده است. به حفاری چاه است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: شاهد انتقال آب از چشمه زرین گل به شاهرود بوده ایم و اکنون برای مقابله با آن اقدام به حفر چاه و انتقال آب به شاهرود کرده اند.

نوروزی گفت: با توجه به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو با حفر بی رویه چاه در مناطق حفاظت شده، هیچکس حق حفر چاه در ذخیره گاه سرخداری را ندارد، در حالی که اکنون هر شب و هر روز در این منطقه چاه حفر می شود. این منطقه آماده است


00935b4d f3c7 4ca1 bf8b be5b13d527b4 خبر خاکستری

وی بیان کرد: از قوه قضائیه و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان مناطق حفاظت شده تقاضا داریم با افرادی که در چشمه های زرین گل چاه حفر کرده اند برخورد قانونی کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو با حفر چاه مخالف بودند، دلیل سکوت مسئولان چیست؟

وی افزود: ادامه اجرای طرح انتقال آب از سرچشمه های زرین گل به شاهرود خشک شدن دریاچه ارومیه را تکرار می کند چرا که با ادامه این روند آب شیرین جمع آوری و با باقیمانده آب نمک، جنگل‌های هیرکانی و سرحدر که در یونسکو به ثبت رسیده‌اند تخریب و نابود می‌شوند.


cc69fdd5 e316 4e16 8c38 d60d04f6a533 خبر خاکستری

نوروزی گفت: جنگل های سرحدر منحصر به فردترین ذخیره گاه است که نمی توان برای آن قیمت گذاشت اما با اجرای طرح انتقال آب به شاهرود محیط زیست و منابع طبیعی این منطقه از بین می رود.

به گزارش مرصاد نیوز، با توجه به تبعات وخیم ادامه اجرای طرح انتقال آب از سرچشمه های زرین گل، علی آباد، کتول به شاهرود، این امر نیازمند بررسی های کارشناسی است که امیدواریم مورد توجه متولیان قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید