آتش در کمین جنگل ها و مراتع / جنگل کاری سال ها طول می کشد


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۸
کد خبر: 1876809

شالان کولانی گفت: خدای نکرده آتش در کمین جنگل ها و مراتع است و جبران این آتش سوزی ها بسیار سخت است و احیای منطقه جنگلی ممکن است سال ها طول بکشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انشالا کولانی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: پس از گرم شدن هوا در جنگل ها و مراتع آتش در کمین است و این نعمت های خدادادی در خطر است.

مدیرکل مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه افزود: حفظ منابع طبیعی به عنوان بستری برای حیات و توسعه پایدار در رأس تمامی ادارات مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها قرار دارد.

وی همچنین به مزیت های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: حفاظت از خاک و آب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش منابع آب زیرزمینی، کاهش گرد و غبار و سایر آلاینده ها و غیره. از جمله مزایای منابع طبیعی است.

کولانی گفت: از آنجایی که جنگل ها، مراتع و عرصه های سرسبز سرمایه و ثروت ملی کشور هستند، حفاظت از این گنجینه های ارزشمند نقش مهمی در توسعه و آبادانی کشور دارد.

وی با اشاره به علل آتش سوزی جنگل ها خاطرنشان کرد: انبوه جنگل ها در این مناطق، عوامل طبیعی، بی توجهی مردم منطقه، تفاوت های قومیتی و همچنین بی توجهی گردشگران از مهم ترین عوامل بروز بحران آتش سوزی است.

کولانی گفت: چون جنگل های ما زمستان و بهار نداشتند با شروع تابستان جنگل های ما را تهدید می کنند.

وی افزود: با توجه به مجاورت بیشتر زمین های کشاورزی به مراتع، آتش زدن مراتع توسط کشاورزان خطر بسیار جدی است چرا که آتش سوزی آن ها به راحتی به مراتع اطراف سرایت می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب کرمانشاه گفت: گردشگرانی که وارد طبیعت می شوند از افروختن آتش در طبیعت خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش با رعایت نکات لازم آتش روشن کرده و در نهایت با آب و اطفاء حریق اقدام کنند. تا از خاموش شدن آتش مطمئن نشدند محل را ترک نکردند.

کولانی خاطرنشان کرد: همچنین اشیایی مانند شیشه و فلز را که باعث آتش سوزی می شوند، رها نکنید، زیرا اشیایی مانند شیشه گاهی اوقات می توانند به عنوان ذره بین عمل کرده و باعث سوختن گیاهان و علف ها در زیر نور خورشید شوند.

وی گفت: اطفای حریق بسیار دشوار است و احیای منطقه جنگلی ممکن است سالها طول بکشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی تنها با مشارکت مردم و جوامع محلی امکان پذیر است، گفت: مردم باید یاور طبیعت باشند و با متولیان حفاظت از منابع طبیعی همکاری کنند.

کولانی با تاکید بر اینکه تمامی مزاحمت ها در عرصه های طبیعی رفع می شود، گفت: در این راستا امداد جنگلی به شماره 1504 و 139 به صورت شبانه روزی آماده دریافت سیگنال های مردمی برای اغتشاشات است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید