جنگل زنده است و نفس می کشد/ زاگرس را به آتش نکشید


ساعت: 20:45
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884498

به گزارش وسیله، مهمترین عوامل آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی عوامل انسانی و طبیعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، جنگل و مراتع به قول منابع ملی میراثی بسیار ارزشمند و منحصر به فرد با هزاران منفعت برای زمین و موجودات ساکن در این سرزمین است، اهمیت آنها به اندازه ای است که وقتی انسان می خواهد زندگی کند. بیرون از خانه، این را انتخاب می کند که به ذهنش می رسد که دشتی سرسبز با درختان وسیع است.

اما همین مناطق طبیعی هر بار مورد بی توجهی قرار می گیرند، گاهی با اره برقی توسط افراد سودجو، گاهی با چرای بی رویه گاوها، و گاهی با آتش سوزی، آتشی که در حاشیه جنگل می افتد و نه تنها منابع ملی، بلکه خانه های مردم را نیز از بین می برد. صدها موجود زنده نیز خاکستر می شود و چه دلخراشتر از این است که موجودی که خدا آفریده در آتش بمیرد یا لانه اش از بین برود.


ab75bf54 fe3c 455e 8c6e 0ccb489183b4 خبر خاکستری


در 5 سال گذشته 500 هکتار از اراضی ملی در آتش سوخت

انشالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: سطح منابع طبیعی استان یک میلیون و 624 هزار هکتار است که از این میزان 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 97 هزار هکتار مرتع است.

کولانی با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته حدود 500 هکتار از اراضی دارای منابع طبیعی در آتش سوخت، تصریح کرد: شهرستان های کرمانشاه، پاوه، گیلانگرب و دالاهو بیشترین میزان آتش سوزی های رخ داده در سال های اخیر را دارند.

وی افزود: مهمترین علل آتش سوزی در مناطق منابع طبیعی را می توان بر اساس گزارش های دریافتی و بازدید از محل به دو عامل انسانی و طبیعی دسته بندی کرد.

کولانی بیان کرد: از عوامل انسانی می توان به بی احتیاطی گردشگران و طبیعت گردی برای خاموش نکردن آتش، آتش زدن مزارع کشاورزان، اختلافات قومیتی و قبیله ای، رعد و برق، خشکی هوا، انعکاس تابش نور خورشید و سایر عوامل آتش سوزی در منطقه اشاره کرد. مزارع استان کرمانشاه.


00a007bf 928f 4a1c 9359 1220594b6efa خبر خاکستری


60 درصد آتش سوزی های رخ داده در عرصه های منابع طبیعی استان کرمانشاه ناشی از بی احتیاطی گردشگران و طبیعت گردان است.

کولانی اضافه کرد: به این افراد توصیه می کنیم به جای روشن کردن آتش در طبیعت از اجاق های پخت و پز استفاده کنند و اگر مجبور به روشن کردن آتش هستند قبل از خروج از جنگل از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: مردم از گذاشتن بطری های شیشه ای که نقش ذره بین و ظروف فلزی براق که تابش نور خورشید را در طبیعت منعکس می کند، خودداری کردند و کشاورزان نیز از آتش زدن مزارع خودداری کردند. به خصوص در زمینه های مرتبط با مناطق دارای منابع طبیعی باید به شدت از آنها خودداری کرد، زیرا کوچکترین آسیبی که به منابع طبیعی استان کرمانشاه وارد شود عواقب جبران ناپذیری دارد.

وی با اشاره به اینکه تابستان یکی از فصول حساسی است که احتمال وقوع آتش سوزی در آن بیشتر است، از سایر استان ها خواست هرگونه آتش سوزی، تخریب، تصرف، ساخت و ساز غیرمجاز در حوزه منابع طبیعی را از طریق شماره تلفن 1504 به صورت شبانه روزی اطلاع دهند. مسئولین این اداره کل

کولانی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون آتش سوزی قابل توجهی رخ نداده است، البته تعدادی آتش سوزی نیز رخ داده است که با اقدام سریع نیروهای این اداره کل و محیط بانان بومی مستقر در مناطق بحرانی به سرعت مهار و مهار شد. از گسترش به جنگل ها.» و از مراتع جلوگیری می شود.


امکانات موجود برای حفاظت از منابع طبیعی استان کافی نیست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: برای اطفای حریق علاوه بر تجهیزات اطفای حریق هوایی مانند بالگرد، دستگاه ها و تجهیزات انفرادی و گروهی و تجهیزاتی مانند تجهیزات حفاظتی، پنکه، رعد و برق، از توان نیروهای بومی استفاده شود. تجهیز آنها و استفاده از آنها در قالب ساعت ضروری است، زیرا در حال حاضر امکانات و اعتبارات تخصیص یافته برای حفاظت از مناطق دارای منابع طبیعی کافی نیست.

وی تصریح کرد: اگرچه حفاظت و نگهداری از مزارع با تلاش شبانه روزی جنگل بانانی که به منابع طبیعی خدمت می کنند دشوار است، اما حفاظت اولیه نیازمند بودجه، تخصیص نیرو و تجهیزات است.

به پاوه سفر می کنم شهری که در اطراف جاده ها درختان بلندی وجود دارد، مردم محلی می گویند مناظر بهاری پاوه به لطف این درختان بسیار زیبا و وصف ناپذیر است، تصور کنید اطراف جاده و جاده ارتباطی پاوه به کرمانشاه درختی وجود نداشته باشد. . زمین بایر بود، زیبایی پاوه به خاطر همین درختان است.


0b5f7cc3 c376 4589 af4f 81593134fc51 خبر خاکستری


94 درصد از خاک شهرستان پاوه را اراضی ملی تشکیل می دهد

هادی حیدری راد مدیر منابع طبیعی شهرستان پاوه گفت: به نمایندگی از اداره کل منابع طبیعی استان 15 ناظر از اول خرداد تا پایان مهرماه در اختیار شهرستان پاوه قرار می گیرد تا حفاظت شود. مناطق طبیعی، زیرا در این چند ماه احتمال آتش سوزی بیشتر است.

وی تصریح کرد: همچنین 6 نفر از اکیپ حفاظتی پاوه نیز تجهیز شده اند که به صورت مستمر در مناطق طبیعی شهرستان گشت زنی می کنند.


لزوم آموزش روشی موثر برای جلوگیری از آتش سوزی

حیدری راد بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 4 دوره اطفای حریق در پاوه برگزار شده که تا پایان سال به 10 دوره می رسد.

وی افزود: علاوه بر این دوره هایی را برای روستاییان در روستاها و مساجد برگزار خواهیم کرد که البته به دلیل این برنامه ها مردم نسبت به گذشته بسیار آگاه تر و دوستدار طبیعت شده اند که این کمک بزرگی به منابع طبیعی پاوه است زیرا بیشتر آگاهی به معنای آسیب کمتر است.

حیدری راد خاطرنشان کرد: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون مورد آتش سوزی در مزارع منابع طبیعی شهرستان نداشته ایم و امیدواریم تا پایان سال نیز اینگونه باشد.


با طبیعت مهربان باشیم

آقای حسین رضایی یکی از کشاورزان شهرستان کسرشیرین است که در هوای بسیار گرم کسرشیرین به دیدن ایشان می روم و آن هم. دستان زحمتکشی که اندکی می لرزند درختان را نشانم می دهند و می گویند همه اینها را خودم کاشته ام یکی خرما و دیگری لیمو.

وقتی می گویم عمو حسین چرا با این سن درخت می کارید، جواب می دهد. چرا این درخت باغ من متعلق به هشتاد سال پیش نیست؟ پدرم آن را کاشت. من و بچه هام استفاده کردیم باید برای نوه ها و فرزندانمان بکاریم. گاهی از کسر شیرین می گذرم و درختی را می بینم که شاخه ای شکسته، انگار جانم را آتش زده اند، درخت زنده است، نفس می کشد، می روید، آسیبی به آن نرسد.

او در ادامه سخنانش گفت: ای کاش قدرت کاشت درخت در سراسر قصرشیرین را داشتم. باید از زمین خدا استفاده کرد، مخصوصاً برای ما که معمولاً هوا آلوده است مگر اینکه این درختان به دست ما برسند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید