پیامدهای وحشتناک جنگل / آتش سوزی در زاگرس دیگر زنده نمی شود؟ + تصاویر


ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840897

از بین رفتن بخشی از درختان و پوشش گیاهی زاگرس توسط آفات نه تنها پیامد حوادث اخیر است، بلکه آتش‌سوزی جنگل می‌تواند پیامدهای بلندمدتی داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و 426 هزار و 300 هکتار منابع ملی است که از این میزان 873 هزار و 600 هکتار (53 درصد مساحت کل استان) جنگل و 552 هزار و 700 هکتار (34 درصد) است. از کل استان) مراتع است که بیشتر آن بلوط است.

با توجه به اینکه جنگل های زاگرس حدود 40 درصد از کل جنگل های کشور را تشکیل می دهند، سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگل های زاگرس در بین استان های زاگرس نشین کشور 20 درصد است که بالاترین سهم سرانه (1.6 هکتار به ازای هر نفر) است. .همه یک جنگل دارند و شامل گونه های بلوط، پسته، افرا، صنوبر، زالزالک، گلابی وحشی، بادام و غیره است.

بنابراین جنگل ها برای حفاظت از مناطق طبیعی، کاهش رواناب و برداشت آب در سفره های زیرزمینی، حفظ و کاهش فرسایش خاک، بهبود چشم انداز طبیعی، توسعه گردشگری، حفاظت از حیات وحش، اشتغال و نگهداری مهم هستند. استفاده کنندگان از جنگل ها و ساکنان.

با این حال حفاظت از پوشش جنگلی از بسیاری جهات بسیار حائز اهمیت است، اما همواره بهره برداری غیرمجاز در قالب جنگل زدایی، تهیه زغال سنگ و هیزم برای مصارف روستایی، آتش سوزی، جنگل زدایی برای توسعه اراضی کشاورزی و همچنین پدیده زمین خواری و چرای بی رویه. یکی از دلایل اصلی تخریب جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است.


b9c4fdc7 d637 4900 97c0 e37f159fb740 خبر خاکستری

با این حال هنوز چند هفته ای از خبر خسارت آفت در جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد نمی گذرد. روند رو به رشد پوسیدگی بلوط در قلب زاگرس هم اکنون باید با گسترش آفات نگران آتش سوزی های احتمالی همراه باشد.

کهگیلویه و بویراحمد در بهار امسال بارندگی قابل توجهی نداشت، باید منتظر ماند و دید خشکسالی جدید امسال چقدر به زاگرس خسارت وارد می کند اما ترکیب آفات و پوسیدگی می تواند در تقاطع با آتش سوزی جنگل ها بحران جدی ایجاد کند. ، که لازم است. هوشیاری برای پیشگیری و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با این چالش رو به افزایش است.

با این تفاسیر هر ساله با شروع فصل تابستان شاهد آتش سوزی های متوالی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هستیم که باعث از بین رفتن بخشی از اکوسیستم زاگرس جنوبی می شود، البته باید توجه داشت که در زمان آتش سوزی ها فقط درختان و نه مراتع طعمه آتش می شوند، بلکه حیوانات وحشی زیادی که در منطقه آتش هستند طعمه می شوند و خاک توانایی خود را برای رشد گیاهان و درختان از دست می دهد.


d860438b 0b48 4bea 965a ee5c740b6612 خبر خاکستری

علاوه بر این، جان محیط‌بانان و امدادگرانی که برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در دسترس هستند در خطر است و ممکن است هر لحظه خسارات جبران‌ناپذیری رخ دهد، مانند سال‌های گذشته آتش‌سوزی‌ها و تلفات جانی غم‌انگیز.» در دیل دچار حادثه شد. کوه های گچساران و تسلیم آفرین.

بنابراین لازم به ذکر است که اولین گروهی که برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها اعزام می شوند، همین روستاییان بومی و ساکنان منطقه هستند، هرچند کارشناسان معتقدند بهترین، ارزان ترین و موثرترین راه مقابله با بحرانی به نام جنگل و مرتع است. جوامع بومی و همچنین فرهنگ سازی دقیق بین آنها برای جلوگیری از چنین بحران هایی خواهد بود.


4c37db77 c5ac 4de7 8dab c6b7ff13ec92 خبر خاکستری

به گفته کارشناسان، تجهیز و فرهنگ سازی بین جوامع محلی و روستاییان ساکن در مناطق جنگلی این امکان را به آنها می دهد که تا رسیدن نیروهای آتش نشان و متخصص در جهت رفع بحران به صورت اصولی و با کمترین هزینه گام بردارند. و به گروه‌های حمایتی اجازه می‌دهند که این روند را ادامه دهند، اما کارشناسان همچنان خاطرنشان می‌کنند که اگر فرهنگ و تجهیزات جوامع محلی برای چنین حوادثی وجود نداشته باشد، می‌توان شاهد اتفاقات ناگوار و هزینه‌های جبران‌ناپذیری در این زمینه بود.

در همین حال رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در خصوص اقدامات پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان گفت: متاسفانه در سال گذشته 530 هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در آتش سوخت و 400 کیلومتر طغیان در مناطق مختلف و … مناطق در معرض خطر این شهر

مجید نظری در ادامه گفت: سال گذشته حدود 200 کیلومتر ماشین آتش نشانی در نقاط مختلف شهر ساخته شد و امسال نیز 5000 آب معدنی برای پیشگیری و آمادگی نیروهای امدادی برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی تامین شده است.


514a7bff 3c2c 442d a993 4fbef8756cb2 خبر خاکستری

به گفته مدیرکل مدیریت منابع طبیعی و آب انبار کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 90 درصد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ناشی از عوامل انسانی است که برخی غیرعمد و برخی عمدی هستند.

گلام حسین حکمتیان همچنین گفت: در سال گذشته بیش از 127 آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان رخ داد که به بیش از 1400 هکتار از مراتع و جنگل ها خسارت وارد کرد.

به ترتیب جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از جمله جنگل های ارزشمند زاگرس است که از نظر حفظ منابع اولیه آب و خاک، تولید فرآورده های جانبی، ذخایر ژنتیکی، پتانسیل گردشگری، گردشگری، مسائل زیست محیطی و … بی نظیر است.

آتش سوزی های اتفاقی در عرصه های جنگلی و مرتعی، چرای بی رویه دام ها، انواع بیماری ها و آفات درختان، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری، اجرای طرح های عمرانی غیرکارشناسی و هر کدام آسیب به جنگل های بلوط این استان وارد کرد. کاهش هر چه سریعتر سایه بلوط ها در زاگرس، اما باید توجه داشت که از بین رفتن برخی درختان و پوشش گیاهی زاگرس بر اثر آفات و بیماری های پوسیدگی نه تنها از پیامدهای حوادث اخیر است، بلکه آتش سوزی جنگل ها نیز می تواند طولانی مدت باشد. عواقب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید