زبانه های آتش در کمین جنگل های زاگرس / مردمی که شعله ور این معرکه شدند! + تصاویر


ساعت: 13:23
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836121

هشدار به مسئولین، لزوم پیشگیری از آتش سوزی:

تهدید سرزمین دانش است، جایی که آتش می سوزد تا بلوط هایش را بکشد، بلوط هایی که مدت هاست یتیم شده اند و خاکسترشان از آتش بی پروا هیزم کاران تبدیل به خاکستر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; با گرم شدن تدریجی هوا، شعله های سوزان همچنان نفس های طبیعت گردان را می شمارند و به زودی فصل مهمانی های آتش بر پیکر جنگل زاگرس می رقصند و گویا با فرا رسیدن فصل گرما، بلوط همه جا را فرا گرفته است. . امن به نظر می رسد.

تهدید سرزمین دانش است، جایی که آتش می سوزد تا جان بلوط هایش را بگیرد، بلوط هایی که مدت هاست یتیم مانده اند، در حالی که در آتش بی پروا مسئولان هیزم می سوزد و خاکستر می شود.


4dbcb04b ed2d 4c61 96a8 b8f97d9bb633 خبر خاکستری


tn 2525478 277 خبر خاکستری

اما وقتی سری جدیدی از زبانه های آتش در جنگل های زاگرس پدیدار می شود، دلسوزان به کمک می شتابند، اما چاره ای جز استفاده از همان سرسبزی برای دفع آتش ندارند، یعنی اینجا خود جنگل به او کمک می کند تا آتش را روشن کند. آتش در روحش می سوزد و در نهایت آن را خاموش می کند.

اینجا بی هیچ بهانه ای یاد البرز می آید، همان کوه غیرت و غیرت که با احساس مسئولیت در قبال طبیعت، به تقابل نابرابر با شعله های بی امان می تازد تا نه تنها سرکشان را مهار کند. آتش، بلکه وجدان های خفته را نیز بیدار کرد.

اما این بار البرز برای زشت نگه داشتن بلوط ها به جای درختان زاگرس سوختن را انتخاب کرد. او نیز جان خود را به خالق حیات بخشید.


60f785d3 1045 439a a3eb 017054d94975 خبر خاکستری


tn 2525479 477 خبر خاکستری

با این اوصاف همچنان می توان ادعا کرد که در سال های اخیر بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در آتش نزاع و غفلت انسانی سوخته و از بین رفته اند، هرچند کارشناسان می گویند علاوه بر عامل انسانی، پوشش گیاهی انبوه در جنگل ها و مراتع نیز وجود دارد. به عنوان خشک ظاهر آنها با افزایش دمای هوا یکی دیگر از علل آتش سوزی در جنگل های زاگرس است که به نوعی آتش سوزی در این نبرد بودند و مردم.

لازم به ذکر است کهگیلویه و بویراحمد از نظر زیست‌محیطی از مناطق ویژه کشور است و از 873 هزار و 600 هکتار مساحت استان 56 درصد جنگلی، 34 درصد از مساحت 552 هزار و 700 هکتاری استان مرتع و 90 درصد از مساحت استان را طبیعی تشکیل می‌دهد. و منابع ملی و 550000 هکتار از منطقه مورد نظر با احتساب نقاط بحرانی را در بر می گیرد. بنابراین سرانه جنگلی در این استان به ازای هر نفر 1/6 هکتار است که شامل بلوط، بادام، کیکم، بنه، افرا، صنوبر، زالزالک و سایر گونه های گیاهی است.

کهگیلویه و بویراحمد پس از منطقه شمالی با وسعتی معادل 20 درصد مساحت، دومین منطقه با جنگل ها، پوشش گیاهی و مراتع متنوع است. متأسفانه وقوع آتش سوزی های دسته جمعی در این منطقه طلایی در سال های اخیر افزایش یافته است، بنابراین اگر تصمیم جدی در این زمینه گرفته نشود، این سرمایه گذاران سنگ و میراث انسانی در حال حرکت به سمت زوال و نابودی خود هستند. عبور خواهند کرد.


dace18f4 c111 415d a1c8 6257ee24242e خبر خاکستری


tn 2525489 584 0 خبر خاکستری

اگرچه وقوع آتش سوزی های گسترده در مناطق طبیعی کهکیلویه و بویراحمد در سال های اخیر منجر به عود زخم های ناشی از کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی به ویژه در مناطق صعب العبور شده است، اما ناگفته نماند که کنترل آتش با چوب. عبور از مسیر صعب العبور از رشته کوه های زاگرس بسیار سخت و گاه غیرممکن است و این تنها به کمک مردمی آسوده خاطر می کند که بدون شک برای مقابله با چنین آتش سوزی هایی به تجهیزات مدرن و حتی هلیکوپتر نیاز خواهند داشت.

بنابراین به عقیده بسیاری از کارشناسان، ساعات اولیه آتش سوزی زمان طلایی برای مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن است که به تجهیزات مناسب و نیروی کار آموزش دیده نیز نیاز دارد. سال گذشته بیش از 34 آتش سوزی بزرگ از جمله 869 هکتار رخ داد. مناطق جنگلی طبیعی 518 هکتار مرتع و 162 هکتار اراضی جنگلی به مساحت 1550 هکتار در کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

اما مهمترین علل آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس می‌تواند ناشی از دلالان توسعه زمین‌های کشاورزی و زمین‌خواری، خرابکاری، بی‌توجهی شکارچیان و رهگذران، پرتاب سیگار یا کبریت باشد.اشتعال در جاده‌های نزدیک به جنگل‌ها باعث آتش‌سوزی شده است. توسط عوامل طبیعی مانند رعد و برق و همچنین بی توجهی مردم در استراحتگاه های طبیعی.


tn 2525499 626 خبر خاکستری

این در حالی است که به گفته کارشناسان عامل انسانی بیشترین درصد علت وقوع این حوادث را دارد و اینکه بیشترین مناطق در معرض خطر مراتع و جنگل‌های مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بالا هستند، هرچند جنگل‌های زاگرس در معرض خطر آتش‌سوزی هستند که در شرایط طبیعی اکوسیستم هایی که به چالش ها و نگرانی ها از نظر محیطی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و غیره می پردازند. در نتیجه آسیب آتش سوزی

اما تجربه آتش سوزی در سال های اخیر نشان داده است که عدم هماهنگی بین دستگاه های مسئول، کمبود نیروی متخصص، کمبود امکانات اولیه آتش نشانی، کمبود بودجه و از همه مهمتر عدم نگاه راهبردی به منابع طبیعی مهمترین نقاط ضعف مدیریت آتش سوزی در این استان است که نیاز به بازنگری جدی دارد.

به گفته حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 90 درصد آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان ناشی از عوامل انسانی بوده که برخی غیرعمد و برخی عمدی بوده است. این در حالی است که سال گذشته بیش از 127 آتش سوزی در مراتع و جنگل ها رخ داد که این استان به بیش از 1400 هکتار از مراتع و جنگل ها خسارت وارد کرد.


tn 2525498 644 1 خبر خاکستری

با این حال احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص اقدامات پیشگیری از آتش سوزی گفت: یکی از مشکلات ما در سال گذشته بحث آتش سوزی بود و همه را موظف می کنم که آمادگی جدی داشته باشند و در آنجا کار کنند و امکاناتی که در آنجا دارد. دو برابر شده و نسبت به سال های گذشته افزایش داشته ایم و هفده میلیارد بخار آتش نشانی در نظر گرفته ایم.

این در حالی است که فرماندار گکساران اخیرا در نشستی با روسای ادارات و دستگاه های اجرایی گفت: همه دستگاه ها باید پیوندهای خود را در ستاد بحران برای حضور در جلسات و آموزش های لازم ایجاد کنند. همه بخش ها باید برای کمک به مهار آتش آماده باشند. در این شهر پتانسیل داشته باشد.


5787c7d8 0270 4dee a340 6e557e2eb05c خبر خاکستری

دیهیمی افزود: آتش نشانی که نه تنها کمکی نمی کند، بلکه باید مراقب آن نیز باشد، نیازی به اطفای حریق ندارد و باید با همکاری سایر نیروها آتش را مهار کند.


tn 2525482 760 خبر خاکستری

بر این اساس، با توجه به اینکه عامل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است، کنترل رفتار افراد ساکن در جنگل‌ها و مراتع و آموزش آن‌ها برای جلوگیری از آتش‌سوزی مزارع جنگلی و یا مهار این گونه آتش‌ها با شخم زدن اطراف مزرعه و ساخت دیوارهای سنگی در حاشیه در این مزارع است. و در مرحله بعد تجهیز استان به سیستم های اطفای حریق پیشرفته مهمترین راهکار برای جلوگیری از اطفای حریق است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید