پیامدهای وحشتناک جنگل / آتش سوزی در زاگرس دیگر زنده نمی شود؟ + تصاویر


ساعت: 17:26
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840937

از بین رفتن بخشی از درختان و پوشش گیاهی زاگرس توسط آفات نه تنها پیامد حوادث اخیر است، بلکه آتش‌سوزی جنگل می‌تواند پیامدهای بلندمدتی داشته باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و 426 هزار و 300 هکتار منابع ملی است که از این میزان 873 هزار و 600 هکتار (53 درصد مساحت کل استان) جنگل و 552 هزار و 700 هکتار (34 درصد از مساحت کل استان) است. . مرتعی که بیشتر آن بلوط است.

با توجه به اینکه جنگل های زاگرس حدود 40 درصد از کل جنگل های کشور را تشکیل می دهند، سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگل های زاگرس در بین استان های زاگرس نشین کشور 20 درصد است که بالاترین سهم سرانه (1.6 هکتار به ازای هر نفر) است. .همه یک جنگل دارند و شامل گونه های بلوط، پسته، افرا، صنوبر، زالزالک، گلابی وحشی، بادام و غیره است.

بنابراین جنگل ها برای حفاظت از مناطق طبیعی، کاهش رواناب و برداشت آب در سفره های زیرزمینی، حفظ و کاهش فرسایش خاک، بهبود چشم انداز طبیعی، توسعه گردشگری، حفاظت از حیات وحش، اشتغال و نگهداری مهم هستند. استفاده کنندگان از جنگل ها و ساکنان.

با این حال حفاظت از پوشش جنگلی از بسیاری جهات بسیار حائز اهمیت است، اما همواره بهره برداری غیرمجاز در قالب جنگل زدایی، تهیه زغال سنگ و هیزم برای مصارف روستایی، آتش سوزی، جنگل زدایی برای توسعه اراضی کشاورزی و همچنین پدیده زمین خواری و چرای بی رویه. یکی از دلایل اصلی تخریب جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است.


11f013b8 b324 4fde 8b36 c79018b13249 خبر خاکستری

با این حال هنوز چند هفته ای از خبر خسارت آفت در جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد نمی گذرد. روند رو به رشد پوسیدگی بلوط در قلب زاگرس هم اکنون باید با گسترش آفات نگران آتش سوزی های احتمالی همراه باشد.

کهگیلویه و بویراحمد در بهار امسال بارندگی قابل توجهی نداشت، باید منتظر ماند و دید خشکسالی جدید امسال چقدر به زاگرس خسارت وارد می کند اما ترکیب آفات و پوسیدگی می تواند در تقاطع با آتش سوزی جنگل ها بحران جدی ایجاد کند. ، که لازم است. هوشیاری برای پیشگیری و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با این چالش رو به افزایش است.

با این تفاسیر هر ساله با شروع فصل تابستان شاهد آتش سوزی های متوالی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هستیم که باعث از بین رفتن بخشی از اکوسیستم زاگرس جنوبی می شود، البته باید توجه داشت که در زمان آتش سوزی ها فقط درختان و نه مراتع طعمه آتش می شوند، بلکه حیوانات وحشی زیادی که در منطقه آتش هستند طعمه می شوند و خاک توانایی خود را برای رشد گیاهان و درختان از دست می دهد.


c2aa2de3 52e2 4d08 b7f7 24170d74a878 خبر خاکستری

علاوه بر این، جان محیط‌بانان و امدادگرانی که برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در دسترس هستند در خطر است و ممکن است هر لحظه خسارات جبران‌ناپذیری رخ دهد، مانند سال‌های گذشته آتش‌سوزی‌ها و تلفات جانی غم‌انگیز.» در دیل دچار حادثه شد. کوه های گچساران و تسلیم آفرین.

بنابراین لازم به ذکر است که اولین گروهی که برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها اعزام می شوند، همین روستاییان بومی و ساکنان منطقه هستند، هرچند کارشناسان معتقدند بهترین، ارزان ترین و موثرترین راه مقابله با بحرانی به نام جنگل و مرتع است. جوامع بومی و همچنین فرهنگ سازی دقیق بین آنها برای جلوگیری از چنین بحران هایی خواهد بود.

به گفته کارشناسان، تجهیز و فرهنگ سازی بین جوامع محلی و روستاییان ساکن در مناطق جنگلی این امکان را به آنها می دهد که تا رسیدن نیروهای آتش نشان و متخصص در جهت رفع بحران به صورت اصولی و با کمترین هزینه گام بردارند. و به گروه‌های حمایتی اجازه می‌دهند که این روند را ادامه دهند، اما کارشناسان همچنان خاطرنشان می‌کنند که اگر فرهنگ و تجهیزات جوامع محلی برای چنین حوادثی وجود نداشته باشد، می‌توان شاهد اتفاقات ناگوار و هزینه‌های جبران‌ناپذیری در این زمینه بود.

در همین حال رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در خصوص اقدامات پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان گفت: متاسفانه در سال گذشته 530 هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در آتش سوخت و 400 کیلومتر طغیان در مناطق مختلف و … مناطق در معرض خطر این شهر


feb590a3 9754 423e 9463 5208df8f388f خبر خاکستری

مجید نظری در ادامه گفت: سال گذشته حدود 200 کیلومتر ماشین آتش نشانی در نقاط مختلف شهر ساخته شد و امسال نیز 5000 آب معدنی برای پیشگیری و آمادگی نیروهای امدادی برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی تامین شده است.

به گفته مدیرکل مدیریت منابع طبیعی و آب انبار کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 90 درصد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ناشی از عوامل انسانی است که برخی غیرعمد و برخی عمدی هستند.

گلام حسین حکمتیان همچنین گفت: در سال گذشته بیش از 127 آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان رخ داد که به بیش از 1400 هکتار از مراتع و جنگل ها خسارت وارد کرد.


5b8177e8 d172 46e6 be31 69469731244c خبر خاکستری

به ترتیب جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از جمله جنگل های ارزشمند زاگرس است که از نظر حفظ منابع اولیه آب و خاک، تولید فرآورده های جانبی، ذخایر ژنتیکی، پتانسیل گردشگری، گردشگری، مسائل زیست محیطی و … بی نظیر است.

آتش سوزی های اتفاقی در عرصه های جنگلی و مرتعی، چرای بی رویه دام ها، انواع بیماری ها و آفات درختان، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری، اجرای طرح های عمرانی غیرکارشناسی و هر کدام آسیب به جنگل های بلوط این استان وارد کرد. کاهش هر چه سریعتر سایه بلوط ها در زاگرس، اما باید توجه داشت که از بین رفتن برخی درختان و پوشش گیاهی زاگرس بر اثر آفات و بیماری های پوسیدگی نه تنها از پیامدهای حوادث اخیر است، بلکه آتش سوزی جنگل ها نیز می تواند طولانی مدت باشد. عواقب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید