سند احیای جنگل های زاگرس تهیه شده است


ساعت: 15:18
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880266

معاون جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل و سندی با عنوان «سند احیای جنگل های زاگور» تهیه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نکی شعبانیان تصریح کرد: حساسیت خوبی در سطح ملی و دولتی برای حفاظت از جنگل های زاگرس ایجاد شده و در این راستا کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور با عضویت وزرا و استانداران تشکیل شده است. مناطق زاگرس

وی با بیان اینکه در این کارگروه سند احیای جنگل های زاگرش به عنوان سند مقدماتی حفاظت از این جنگل ها مطرح شد، گفت: اقدامات منطقه ای و بخشی نیز روی این سند انجام خواهد شد.

معاون امور جنگلبانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یکی از این اقدامات را متناسب با تعادل زیستی جنگل های زاگرس، مشارکت واقعی مردم خواند و افزود: زمانی که شاهد مشارکت مردم باشیم، متوجه خود خواهند شد. بهره مندی از حفاظت از جنگل های زاگرس، یعنی. مردم باید نگران نابودی جنگل ها باشند.

شعبانیان در خصوص تهیه طرح های اجتماعی جنگلداری در کشور ادامه داد: امسال این طرح به صورت پایلوت برای سه منطقه کشور که یکی از آنها کردستان است تهیه می شود و در سال 1402 اجرایی می شود.

وی تاکید کرد: اگر توجه و حساسیت دولت و مردم را نسبت به خطر جنگل های زاگرس و لزوم حفظ آن ایجاد کنیم، ظرف 2 دهه می توانیم این جنگل ها را نجات دهیم.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور وسعت جنگل های زاگرس را 6 میلیون هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: این جنگل ها از نظر اقتصادی و معیشتی مردم و کاهش مشکلات زیست محیطی به ویژه از اهمیت بالایی برخوردار است. در برابر میکرو گرده افشان ها

شعبانیان افزود: جنگل های زاگرس در سال های اخیر به دلیل عوامل انسانی و بلایای طبیعی از جمله خشکسالی های مستمر، استفاده بی رویه و نادرست و آتش سوزی های پی در پی وضعیت مناسبی ندارند، در حالی که اگر بخواهیم امنیت غذایی و زیستی و توسعه پایدار داشته باشیم. ما باید به جنگل ها توجه کنیم.


وجود آفات و بیماری ها یکی از مشکلات حاد جنگل های زاگرس است

وی یکی از مشکلات حاد جنگل های زاگرس امروز را وجود آفات و بیماری ها عنوان کرد و گفت: این آفات و بیماری ها حاصل فعالیت هایی است که تعادل بیولوژیکی و اکولوژیکی اکوسیستم های زاگرس را بر هم زده است.

معاون جنگلبانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: کرم جوانه، برگ مین، کرم بلوط و بیماری زغال زایی بلوط از جمله آفاتی است که زاگرس را تهدید کرده است. اگر کنترل نشود، بیماری های بیشتری می تواند گسترش یابد.

شعبانیان یادآور شد: این جانوران موذی جزء اکوسیستم زاگرس هستند و فی نفسه جانور موذی محسوب نمی شوند، اما زمانی که تعادل بیولوژیکی به هم خورد و این موجودات سرکشی کردند به جانور موذی تبدیل شدند.

وی مقابله با این آفات را نیازمند کار علمی و برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دانست و ادامه داد: در کوتاه مدت باید سمپاشی در جنگل های زاگرس انجام شود تا در مدت سه تا چهار سال بتوان کانون بحران را نجات داد. البته سمپاشی به صورت ترکیبات بیولوژیکی انجام می شود که خطر کمتری دارند و عواقب کمتری خواهند داشت.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: این سمپاشی ها نباید به مدت طولانی انجام شود و اگر تنها به این روش تکیه کنیم ممکن است اثرات نامطلوبی بر جنگل به ویژه حشرات و حشرات داشته باشد. پس از گذشت سه تا چهار بار در سال باید قطع شود و زمان سمپاشی در هر منطقه توسط کارشناسان کمیته گیاه پزشکی و محیط زیست در هر منطقه تعیین شود.

شعبانیان با اشاره به اینکه در میان مدت باید پوشش جنگلی متراکم و احیا شود، گفت: باید تلاش شود در یک برنامه 10 تا 20 ساله تعداد درختان در هکتار از این جنگل ها افزایش یابد تا نور خورشید به آن نرسد. کف جنگل و گسترش و تبخیر کمتر است از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان بیش از 374 هزار هکتار را جنگل تشکیل می دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، جنگل های استان کردستان که بخشی از جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول 50 هزار سال گذشته و به لحاظ صرفه جویی در مصرف آب شکل گرفته اند. و منابع خاک، تولید فرآورده های جانبی، ذخایر ژنتیکی، درمان، فرصت های اکوتوریسم و ​​ارزش های زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید