آفات جوانه زن بلوط به جنگل های زاگرس می رسند / اگر اعتبار داده نشود، زمین از بین می رود


ساعت: 09:33
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837400

در سال‌های اخیر به دلیل آسیب‌های اکوسیستمی، دست‌کاری طبیعت، تغییر اقلیم، کم‌یابی و تغییر شکل بارندگی‌ها، کاهش یخبندان‌ها و یخبندان‌های زمستانی و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، شاهد طغیان «جوانه‌های بلوط» در جنگل‌های زاگرس بوده‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ جنگل یکی از مواهب الهی است که فواید آن بر کسی پوشیده نیست، جنگل ها ریه های زمین هستند و اکسیژن رسانی به مردم از مهمترین فواید آن است.

اما در این میان نباید از کنترل آب های سطحی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی، حفاظت و تولید خاک، تولید دارو، تولیدات صنعتی، بوم گردی و … غافل شد، اما با وجود همه این فوایدی که جنگل برای آن دارد. مردم همیشه با تهدیدات انسانی و طبیعی.

خشکسالی، آتش سوزی با منشاء انسانی و طبیعی، قطع درختان و تبدیل چوب جنگل به زغال و …. همه مشکلاتی است که جنگل ها برای این ریه های طبیعی روی زمین ایجاد می کنند.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنگلی است که 1483 هکتار وسعت دارد و در 6 شهرستان کوهرنگ، اردل، چیار، لردگان، بروجن و شهرکرد گسترده شده است.

متأسفانه در سال های اخیر به دلیل به هم خوردن اکوسیستم ها، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود و تغییر شکل نزولات جوی و کاهش یخبندان و یخبندان های زمستانی و نابودی دشمنان طبیعی آفت، شاهد طغیان آفت های نوظهور بوده ایم. آفت بلوط در تهدید می سوزد که باعث شده درختان بلوط این استان در معرض نابودی قرار گیرند.

166249055 خبر خاکستری

آفت جوانه زن بلوط مهمترین آفت جنگل های چهارمحال و بختیاری است

عسگر احمدی مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ وی گفت: آفت بلوط در حدود 700 هکتار از جنگل های استان به مرحله فوران رسیده و مبارزه با این آفت در 300 هکتار آغاز شده است.

وی از 311 هزار هکتار جنگل در استان در شهرستان های لردگان، حنمیرزا، اردل، چیار و کوهرنگ خبر داد و تصریح کرد: درصد بالایی از این جنگل ها را گونه های بلوط تشکیل می دهند و به منظور مبارزه با جوانه های خزان کننده و آفتی بلوط و زالزالک اقدام به زالزالک کردند. کنترل پاشش برگ

احمدی مهمترین آفت این درختان را جوانه بلوط عنوان کرد و افزود: کمبود اعتبار مهمترین مشکل در اجرای طرح مقابله با آن در تمامی سطوح آلوده به این آفت است.

اعتبارات تخصیص یافته برای کنترل آفت جوانه زن بلوط کافی نیست

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به شناسایی چند کانون بحرانی آفات بلوط خوار در استان بر اساس پایش های انجام شده، گفت:

وی از اعطای وام 550 میلیون تنی مبارزه با آفات تغذیه از جوانه بلوط در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: میزان این وام مطابق برنامه و سطح مدیریت آفات نیست.

احمدی گفت: بیش از 10 میلیارد تن اعتبار برای مقابله و کنترل آفت جوانه زن بلوط در تمامی سطوح جنگل های استان به ویژه در مناطق صعب العبور از طریق بالگرد و هوایی مورد نیاز است.




47814 خبر خاکستری

مدیرکل منابع طبیعی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:



افزایش دما و تغییر شکل بارندگی باعث افزایش آفات جنگل می شود

احمدی ادامه داد: آفات بلوط خوار و برگ خوار بلوط یکی از مهم ترین دلایل نابودی گونه های جنگلی بلوط است. این آفت در مرحله لاروی از جوانه ها و برگ ها تغذیه می کند و در صورت شیوع، درختان را بدون برگ می گذارد.

وی عوامل اصلی انقراض و نابودی گونه های جنگلی بلوط را تغییرات بارندگی، تغییرات دمایی عنوان کرد و گفت: دمای هوای چهارمحال و بختیاری در زمستان سال های اخیر پایین و طول دوره سردسیر زیاد است. و تغییرات دما، اقلیم و الگوی بارش برف در باران باعث تضعیف و کاهش مقاومت درختان شد و این امر منجر به افزایش آفات و بیماری ها هنگام هرس بلوط شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مبارزه بیولوژیک با میکروب های آفات از اواسط اسفندماه در مناطق گرمسیری استان از جمله لردگان آغاز شد و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

13713603 522 خبر خاکستری

کاهش رشد چوب، جنگل زدایی و مرگ و میر درختان به دلیل فعالیت آفات بلوط

مرادی کارشناس جنگلداری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: آفت برگریز و جوانه زن بلوط (Tortrix viridana L) که در سال های اخیر به گونه های مختلف بلوط در جنگل های زاگرس حمله می کند، آفت خطرناکی است که باعث کاهش رشد چوب، تخریب جنگل ها، تغییر در تولید مثل و تولید و حتی مرگ آنها می شود. مرده.

وی افزود: از بین رفتن برگ درختان در فصل رشد باعث از دست دادن ابزار تولیدی درخت، کاهش میزان فتوسنتز و در نتیجه کاهش قطر و ارتفاع رشد می شود که ادامه این وضعیت در چندین سال متوالی می تواند باعث کاهش سرب شود. به تولید الوار و منجر به نابودی جنگل.

مرادی با اشاره به اثرات مخرب آفت بر روی جوانه بلوط گفت: لاروهای اولیه آفت روی جوانه بلوط در اوایل بهار وارد جوانه بلوط می شوند و از آن تغذیه می کنند در حالی که لاروها رشد کرده و از برگ های اواخر سن به درختان تغذیه می کنند. بهار. «او کاملاً خالی از برگ است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: آفت جوانه زن بلوط دارای یک نسل و پنج سن لاروی است و زمان آسیب آن با رویش لاروها از اواخر اسفند ماه آغاز و به مرحله شفیره تبدیل می شود.

1185907 خبر خاکستری

به نظر می رسد شیوع این بیماری در دوران بارداری و در کودکان تشدید می شود

مرادی خاطرنشان کرد: آفت بلوط که از میکروب ها تغذیه می کند یکی از مهم ترین دلایل انقراض گونه بلوط زاگرس است. این آفت در مرحله لاروی از جوانه ها و برگ ها تغذیه می کند و در صورت سیل درختان را آزاد می گذارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ سالها طول می کشد تا یک درخت رشد کند و به جنگل تبدیل شود، بنابراین برای مبارزه با آفتی که امروزه بر روی درختان بلوط افتاده است، لازم است کارکنان و ارگان های مربوطه تمام تلاش خود را به کار گیرند و با تمام توان وارد میدان نبرد شوند. سرمایه، زیرا ما وظیفه داریم با حفظ درست این گنجینه های خدادادی، سلامت خود و نسل های آینده را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید