حل مشکلات اقتصادی جنگل نشینان آنها بقای جنگل ها / درختان را تضمین نمی کنند.خاک از بین می رود و اکسیژن برای تنفس کاهش می یابد.


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823346

حفاظت و بهره برداری صحیح از جنگل ها یک وظیفه عمومی است و هرگونه آسیب و سهل انگاری در حفاظت از آنها برای نسل های آینده مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ همه مواهب زمینی به گونه ای در تعامل و تعادل قرار می گیرند که به محض آسیب دیدن یکی از آنها، بقیه تحت تأثیر قرار می گیرند.
در این راستا رابطه آب، خاک و گیاهان اساسی ترین معادله پایداری طبیعت است، به طوری که آسیب هر یک از آنها علاوه بر بر هم زدن طبیعت، زندگی همه موجودات زنده را تحت الشعاع قرار می دهد.
جنگل ها کامل ترین، با ارزش ترین و متنوع ترین پوشش گیاهی روی زمین هستند، این مناطق قرن ها زیستگاه جوامع بشری بوده و مردم بر اساس نیاز خود از آنها استفاده می کرده اند و با افزایش جمعیت، نیاز انسان به جنگل نیز افزایش می یابد.
بنابراین حفاظت و بهره برداری اصولی از این گنجینه های ملی یک وظیفه عمومی است و هرگونه آسیب به آن و سهل انگاری در حفاظت از آن برای نسل های آینده مشکل آفرین خواهد بود.
تهدیدات و چالش های بسیاری پیش روی جنگل هاست که نیازمند عزم ملی و اراده قوی برای حل این مشکلات و ارائه راهکارهای لازم است تا بتوانیم از این گنجینه گرانبها به درستی استفاده کنیم.
چهارمحال و بختیاری با 19 منطقه جنگلی دو درصد از مساحت جنگلی کشور را به خود اختصاص داده است و پراکندگی این جنگل ها از شمال غرب استان در منطقه بازفت به صورت نواری به سمت جنوب غربی به طول 212 کیلومتر است.


b9390a99 619a 4891 90a1 16d697f8350c خبر خاکستری

گونه غالب جنگل های چهارمحال و بختیاری بلوط ایرانی است

علی حسین امینی، رئیس اداره فنی جنگلداری و جنگل کاری و مدیریت حوزه آبخیز چهارمحال و بختیاری، مساحت کل جنگل های استان را 328 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: سهم این جنگل ها از منابع ملی 2، 3 درصد و حدود 96 است. درصد جنگل های بلوط هستند.

وی تصریح کرد: گونه غالب جنگل های چهارمحال و بختیاری بلوط ایرانی و گونه های وابسته از جمله پسته و بادام، داغداگان، زالزالک، افرا و یولاف است و چیار و بخشی نیز در منطقه بروجن وجود دارد.


7abbb5a7 30be 4f74 8383 5dce2f305981 خبر خاکستری

چرای بیش از حد در جنگل ها مهم ترین چالش است

امینی یادآور شد: جنگل کاری های با ارزش ژنتیکی که به صورت انبوه در برخی نقاط استان وجود دارد و با قطع درختان یا چرای بی رویه کاهش می یابد، ذخیره گاه جنگلی اعلام می شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: 9 ذخیره‌گاه جنگلی قدیمی به مساحت 849 هکتار و 10 ذخیره‌گاه جدید به وسعت یک هزار و 520 هکتار اضافه شده است: چرای بی رویه در جنگل‌ها موجب شده است. مهمترین چالش.” شرکت می کند.

از دیگر چالش ها می توان به ظهور آفات و بیماری هایی مانند جوانه بلوط، زالزالک و ریشه بنه و همچنین مشکلات اقلیمی مانند کاهش بارندگی، افزایش دما و تغییر از برف به باران اشاره کرد که باعث کاهش رطوبت گیاه و در نهایت پژمرده شدن گونه های جنگلی می شود. وی با بیان اینکه بی توجهی به منابع زیست محیطی و طبیعی و ارزش زیست محیطی آنها نادیده گرفته شده است، تصریح کرد: جنگل زدایی طبیعی و جنگل زدایی برای زغال چوب و هیزم ناشی از سود و آتش سوزی از جمله عوامل انسانی است که منجر به تخریب جنگل ها می شود. ورود پوشش جنگلی در طرح های عمرانی و عمرانی و فقر معیشت مردم باعث تعدی مردم به جنگل ها می شود.

امینی خاطرنشان کرد: خشکسالی در حدود 50 هزار هکتار به صورت توده ای و تک پایه در نظر گرفته شده و در این مناطق به تعداد زیادی حدود 7 هزار هکتار خشکسالی مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی جنگل ها از نظر شدت تراکم به پوشش خوب، متوسط ​​و کم تقسیم می شود، افزود: حدود 250 هکتار از جنگل ها با پوشش کمتر از 30 درصد کم پوشش هستند و نیاز به اصلاح، احیا و غنی سازی دارند.

رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌داری، منابع طبیعی و مدیریت آب کاهش برداشت و مصرف، آموزش جوامع محلی و گردشگران و جنگل‌کاری اقتصادی گونه‌های مولد با کمک مردم را یکی از راه‌های حل چالش‌ها می‌داند.


f5cd7665 82e5 46b4 a883 6ccc114a337b خبر خاکستری


حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوامع جنگلی راهکاری موثر برای حفاظت از جنگل ها است
یعقوب ایرانمنش معاون منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: برای پرورش گونه های جنگلی به منظور احیاء و غنی سازی جنگل ها دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. نکته اول استفاده از گونه های بومی منطقه است که بیشترین سازگاری را با زیستگاه مبدا دارند و دوم اینکه در شرایط فعلی جنگلی استان استفاده از گونه های پیشگام یا پیشین به عنوان گونه بادام وحشی ضروری است.
وی افزود: مشکلات اقتصادی و وابستگی معیشت روستاهای جنگلی به منابع طبیعی، چرای دام در جنگل، کشاورزی زیرزمینی، بهره برداری ناپایدار از محصولات جانبی جنگلی، عملیات توسعه ناپایدار، خشکسالی های مستمر و شیوع آفات و بیماری ها از جمله موارد زیر است. مهم‌ترین تهدید برای جنگل «یک استان است.
ایران منس در خصوص چالش های مدیریت جنگل ها گفت: پدیده پوسیدگی و خشکسالی بلوط، تخریب کمی و کیفی جنگل ها در استان، عدم احیا و زادآوری، فرسایش شدید خاک، کاهش تنوع زیستی، جنگل زدایی و تبدیل جنگل های بلوط شکل انشعاب کشت یکی از چالش های مدیریت جنگل است. از مهمترین چالش ها در عرصه های جنگلی است.
معاون منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوامع جنگلی، نجات جنگل با پرورش گیاهان دارویی محلی و افزایش ارزش افزوده محصولات جانبی جنگلی از جمله رویکرد اکولوژیکی در مدیریت جنگل ها و مشارکت جوامع محلی در مدیریت جنگل ها، حفاظت اصولی و همه جانبه از عرصه های جنگلی، جلوگیری از ورود دام های مازاد به جنگل به ویژه جلوگیری از ورود گردشگران و دام به مناطقی که در حال تجدید و نوسازی هستند، استفاده می شود. احیای مناطق جنگلی آسیب دیده و حفظ جنگل کاری استفاده از ظرفیت گونه های بومی هر منطقه و توجه به منشا جغرافیایی بذر و نهال از جمله راهکارهای رفع چالش های پیش روی جنگل ها است.

جنگل ها گنجینه های ارزشمندی هستند که با بی احتیاطی و سوء استفاده در حال نابودی و نابودی هستند.
یک کارشناس مدیریت حوضه آبریز چهارمحال و بختیاری گفت: جنگل به عنوان با ارزش ترین گونه گیاهی نقش بسیار موثری در تعادل طبیعت دارد به طوری که به ریه های زمین معروف است هوای سالم و مطبوع را برای خشکی و زمین فراهم می کند. خاک و آب پایدار
وی تصریح می کند: در واقع در مناطق جنگلی بارندگی به طور معجزه آسایی به لایه های داخلی زمین و در نهایت منابع آب پایدار منتهی می شود و حتی در صورت تولید رواناب در زیر درختان چتر، آب سالم و بدون رسوب جاری می شود که ایده آل مطابق با طبیعت.”
کارشناس حوزه آبریز در چهارمحال و بختیاری گفت: متأسفانه در برخی مناطق این گنجینه های ارزشمند به دلیل بی احتیاطی و سوء استفاده مورد بی توجهی قرار گرفته و از بین رفته است و باید اقدامات موثری برای احیا و تامین شرایط بازگشت انجام شود.
وی ادامه داد: در این راستا می توان برنامه ها را با توجه به شرایط و زمانی رویشگاه ها تنظیم کرد که در واقع به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند.
این کارشناس حوضه آبریز افزود: برنامه های کوتاه مدت شامل تمامی اقدامات آبخیزداری است که می تواند ضمن کنترل رواناب، شرایط را برای حفظ رطوبت و خاک برای احیای پوشش گیاهی به ویژه جنگل ها فراهم کند. چنین اقداماتی شامل سدهای خاکی، سنگ های ساروج، سیستم های توزیع سیل و غیره است که می تواند محدوده وسیعی را پوشش دهد.
وی افزود: در غیر این صورت این امر می تواند با مشارکت اپراتورها و ابتدایی ترین تجهیزات و مواد موجود رخ دهد.
کارشناس آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: از مهمترین اقداماتی که در این دسته قرار می گیرد می توان به سدهای خشک، چاپارها، چاله های هلالی شکل، فارو متر و تمامی اقداماتی که منجر به برداشت آب باران می شود، اشاره کرد.
وی گفت: این گونه اقدامات علاوه بر ایجاد تعادل در شرایط مخرب حاکم، زمینه جنگل کاری با بذر یا نهال را فراهم می کند که باید با مشارکت آنها انجام شود، زیرا عملیات پایدار و اصولی تضمین کننده حفاظت از منابع آب، خاک و گیاهی است.
به گزارش جهانبین نیوز؛ بی توجهی به جنگل ها می تواند عواقب زیادی برای مردم و فرسایش خاک، روان آب، سیل و غیره داشته باشد. از جمله مشکلاتی است که با نابودی جنگل ها با آن مواجه خواهیم شد.
مسئولان می توانند با آموزش مردم و جوامع محلی و استفاده از کمک آنها در جهت حفظ و حراست از این گنجینه های خدادادی گام بردارند که اخیراً توسط منابع طبیعی و آبخیزداری انجام شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید