اجرای طرح تنفس جنگل جایگزین فروردین 1401 / 61.1 میلیون هکتار جنگل در 6 دهه گذشته از بین رفته است!


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816236

توقف بهره برداری از چوب در یک میلیون هکتار از جنگل های هیرکان.

امروزه جنگل های هیرکان به 1.6 دهم میلیون هکتار کاهش یافته است، یعنی بیش از نیمی از آن را از دست داده ایم و در مجموع اکنون تنها 12 میلیون هکتار جنگل داریم، یعنی 6 میلیون هکتار از جنگل ها را از دست داده ایم. شش دهه گذشته

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، جنگل های حاصل از زیستگاه های طبیعی مفید هستند که طبق تعریف سازمان ملل جنگل ها بیش از 33 نوع خدمات غیرقابل تجارت را ارائه می دهند، خدمات غیرقابل تجارت خدماتی هستند که در نظام اقتصادی به راحتی قابل دسترسی نیستند. دنیا از او قدردانی کرد.

یکی از مهم ترین خدماتی که جنگل ها به اکوسیستم ها ارائه می دهند، تولید اکسیژن است.خدمات بعدی جذب کربن، تغییر اقلیم و افزایش ظرفیت گرمایی زمین است که باعث کاهش اختلاف دمای شب و روز می شود و در نتیجه نیاز به انرژی را کاهش می دهد. فرهنگ ها جنگل‌ها که به آب تقلیل یافته‌اند، مهم‌ترین منبع آب در کوه‌ها و زیست‌گاه‌هایی هستند که در آنجا هستند و باعث می‌شوند که ما آن را فرسایش اسپری (تماس مستقیم ذرات باران با سطح خاک) می‌نامیم که باعث فرسایش خاک می‌شود. می تواند نرخ فرسایش خاک را مهار و کاهش دهد.

جنگل ها مهم ترین عامل لانه سازی و تنوع زیستی هستند که مهمترین منبع تغذیه حیات وحش و حفظ کیفیت تنوع زیستی می باشد و در عین حال میوه درختان جنگلی و درختان جنگلی همواره در اقتصاد مفید بوده است که مردم نیز به آن کمک می کنند. نیاز .

به گفته کارشناسان جنگل، ظرفیت ذخیره آب زیاد است، بنابراین ذخیره آب سالانه جنگل های پراکنده 300 مترمکعب و جنگل های متراکم و با کیفیت 2500 مترمکعب در هکتار است، بنابراین اگر میانگین ذخیره آب جنگل ها را محاسبه کنیم، 1500 متر مکعب است. متر، نشان می دهد که جنگل های شمال کشور قادر به ذخیره 3 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب آب در سال هستند.

پروژه «جنگل های شمال کشور» یکی از بزرگترین طرح های حفاظت از جنگل های بهره برداری بیش از حد است.

این طرح که در سال 96 ارائه شده است، اجازه بهره برداری و قطع درختان جنگلی را نمی دهد.

به موجب مصوبه 1371 هیأت وزیران و بند. 3 از هنر. 38 قانون برنامه ششم توسعه سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور موظف شد برای هر حوزه آبخیز برنامه راهبردی مشترک و سند راهبردی سالانه تهیه کند. طرح جنگلداری جایگزین برای هیرکانی تعریف شود و در این طرح جنگل باید به گونه ای مدیریت شود که چرخه طبیعی خود را حفظ کرده و پایداری اکوسیستم را تضمین کند. جلیل آگی رئیس سابق سازمان منابع طبیعی و مدیریت آب در ۱۴ مردادماه سال جاری گفت: تا پایان سال جایگزینی برای طرح تنفس ارائه می شود که در آن هیچ گونه بهره برداری از چوب نخواهیم داشت. جنگل.» اما اجرای این طرح بارها به تعویق افتاده و اکنون قرار است از اول فروردین ماه سال آینده اجرایی شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تهیه طرح جایگزین تنفس جنگلی گفت: در جنگل های استان 50 طرح فنی جایگزین تدوین شده است.

اسحاق عطایی با اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل، تهیه و اجرای طرح های جنگل های جایگزین را ضروری می داند و گفت: این طرح جایگزین باید ظرف سه سال تهیه شود که به دلیل کمبود اعتبار و بررسی نظرات کارشناسی به تعویق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف جنگل ها باید به زودی مشخص شود، گفت: مقرر شد طرح جایگزین تهیه و دفترچه ای تدوین شود، حفاظت از عرصه ها توسط پیمانکاران مطرح شد و تاکنون مراحل مناقصه جنگلداری انجام شده است. برنامه ها.”

عطایی یادآور شد: در حال حاضر حفاظت از جنگل ها توسط پیمانکاران در حال اجراست و خوشبختانه طرح جایگزین طرح تنفس جنگل به تصویب شورای عالی جنگلبانی رسیده و اجرای آن نیازمند تامین اعتبار است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت: 50 طرح فنی جایگزین تنفس جنگلی تدوین شده است که به محض شناسایی وام ها از جمله احیاء، اصلاح نژاد و …، ریشه کنی و ریزش تجمعی اجرا می شود.

وی درباره پارک های جنگلی استان گفت: مناطقی شناسایی شده که پتانسیل احداث پارک جنگلی را دارد و 45 پارک جنگلی در استان وجود دارد که دفترچه طرح دارند و بر اساس ظرفیت این پارک ها مشخص می شود.

رئیس سازمان مدیریت منابع طبیعی و منابع آب درباره آخرین وضعیت طرح تنفس جنگلی گفت: از سال گذشته و با ورود به ریاست این سازمان در حال پیگیری طرح تنفس جنگلی جایگزین هستیم اما برای بازدید از منطقه هیرکانی برای طرح مدیریت پایدار «و مطالعات نیمه تفصیلی در حال انجام است که خوشبختانه موفقیت آمیز بود، مورد دیگر تسریع در مطالعات اجرایی دقیق بود که در این مدت به 50 درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

مسعود منصور ادامه داد: مورد سوم تدوین طرحی برای انجام فعالیت های اجتناب ناپذیر در جنگل ها به عنوان جایگزین تنفس جنگل بود و علاوه بر این موضوع باید جلوی بهره برداری از جنگل ها گرفته شود. تشریح نهایی خدمت رسانی به استان ها به ادارات کل دانشگاهی و کل ابلاغ شد و مقرر شد بهره برداری از 1100 میلیون هکتار از جنگل های هیرکان که پیش از این در حال بهره برداری چوبی بود، متوقف شود.

منصور با تاکید بر اینکه بهره برداری از چوب در جنگل های هیرکانی متوقف شده است، گفت: در کنار جلوگیری از بهره برداری از چوب، عملیات اجتناب ناپذیری را نیز انجام خواهیم داد که در این منطقه و در یک میلیون و 100 هزار هکتار انجام شده است. جنگل ها.» مشخصات رسمی طرح فنی و امنیتی، به تصویب کمیسیون فنی اداره کل رسید و از اول فروردین سال آینده قراردادهای ایمن سازی صرفاً یک قرارداد نیست، بلکه عملیات اجتناب ناپذیر انجام می شود.

طبق آمار سازمان مدیریت جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در 15 سال گذشته روزانه حدود 600 هکتار از جنگل ها و مراتع خود را از دست داده ایم که از این میزان حدود 277 هکتار فقط جنگلی است، یعنی. در 15 سال گذشته 1.5 میلیون هکتار جنگل و 1.6 میلیون هکتار مرتع تخریب شده است.

در دهه 1930 کل رویشگاه جنگلی ما در هیرکانی 3.5 میلیون هکتار بود و در آن زمان مجموعاً 18 میلیون هکتار جنگل داشتیم، اما امروزه جنگل های هیرکانی به 1.6 دهم میلیون هکتار کاهش یافته است. بیش از نیمی از آن را از دست داده ایم و اکنون در مجموع تنها 12 میلیون هکتار جنگل داریم که 6 میلیون هکتار جنگل در شش دهه گذشته است.

مازندران با 2 میلیون و 400 هزار هکتار وسعت حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار وسعت جنگلی دارد که در دو منطقه اداره کل منابع طبیعی مازندران (منطقه ساری) و غرب مازندران (نوشهر) اداره می شود. ).

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید