اجرای طرح جایگزین تنفس جنگلی از ابتدای سال آینده/ چرا منابع طبیعی با صدور مجوز اسکله در دریای خزر مخالفت می کنند؟


ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813100

اسحاق عطایی از اجرای طرح جایگزین قانون تنفس جنگلی در استان مازندران از اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، اسحاق عطایی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در مازندران به مناسبت هفته منابع طبیعی (24 تا 31 اسفند)؛ وی گفت: پس از اجرای طرح تنفس در سال 1395 و پیشنهادات طرح جایگزین، خوشبختانه در سال گذشته موفق به تصویب طرح جایگزین شدیم و باید در سال 1401 اجرایی شود.

وی افزود: اجرای این طرح نیازمند اعتبار است و به محض تخصیص اعتبار، اقدامات اجتناب ناپذیر این طرح از جمله جنگل کاری، احیای نرده ها، احیای معابر، اقدامات تکثیر و بهره برداری از درختان ریشه کن شده جمعی اجرا می شود. “

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با اشاره به وجود 45 پارک جنگلی در حوزه منابع طبیعی مازندران گفت: مناطقی در استان داریم که بر اساس ضوابط و مقررات امکان احداث پارک های جنگلی را داریم. در کتاب طرح پارک از جنگل ها، ظرفیت ها و موقعیت جغرافیایی در حوزه های مختلفی مانند گردشگری، پارک های جنگلی، رستوران ها و … استفاده خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: این عرصه ها عمومی می شود و پیمانکاران این مناطق در مناقصه ای با شرط انجام تعهدات احداث پارک جنگلی مشخص و برای بهره برداری در اختیار مردم قرار می گیرد.

عطایی به کمبود نیروی کار در جنگل‌داری اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از جنگل‌بانان رسمی ما بازنشسته شده‌اند و نتوانسته‌ایم نیروی جایگزینی در این بخش ایجاد کنیم. اگرچه در مقاطع مختلف بر اساس آزمون های ادواری جذب داشتیم، اما سهمیه اندک جذب مازندران همچنان فاقد نیروی انسانی بود.

وی گفت: اخیرا با نصب جی پی اس برای برق رسانی به منابع طبیعی و استقرار نظارت، رصد نیروها در شرایط مساعدتری اتفاق می افتد و در برخی بلایا از جمله سیل، آتش سوزی و … این سامانه کمک شایانی می کند. برای محافظت آن را انجام دهید.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت: یکی از مشکلات کنونی در بحث قاچاق چوب این است که از یک سو تخلفات به درستی جرم انگاری نمی شود و از سوی دیگر تخلفات به عنوان تعزیرات حکومتی تلقی می شود. متخلف پرداخت شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به پایین بودن تخصص در جرایم و عدم رسیدگی کیفری به قاچاقچیان چوب، اقدامات انجام شده در این زمینه عملا بازدارنده بوده و به نوعی پرداخت هزینه این جرایم برای قاچاقچیان مقرون به صرفه است. بنابراین ما از مقامات ذیصلاح می خواهیم که جرایم را تشدید کنند و قوانین موجود را تغییر دهند.

عطایی درباره چرایی مخالفت منابع طبیعی با صدور مجوز و ساخت اسکله در سواحل خزر توضیح داد: وقتی پروژه پیمانکار مشخصی ندارد چگونه می توان قرارداد منعقد کرد؟ اعلام کردیم که فرد متقاضی مجوز ساخت اسکله ابتدا باید حیاط خلوت داشته باشد تا در حیاط خلوت دو اسکله بسازد و چون مساحت 60 متری مساعد نیست باید پل هوایی به دریا بزند و اسکله بسازد. در میدانی از دریا؛ هیچ یک از متقاضیان دوست پسر نداشتند.

وی گفت: اگر کسی تجربه داشته باشد و 4 استعلام لازم را در مورد منابع طبیعی انجام دهد، اکنون آمادگی کامل داریم. دفتر برنامه ریزی داوطلب را به تهران بفرستید و در صورت موافقت داوطلب قرارداد ببندید.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار بالاه مبنی بر تهدید خاموش فرسایش خاک در مازندران، تاکید کرد: ما جزو استان هایی هستیم که بهترین شرایط خاکی را داریم اما در مجموع فرسایش خاک در استان مازندران وجود دارد. در سایر نقاط دنیا و میزان آن نیز به نظر ما زیاد است که باید بررسی و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

این مسئول افزود: با توجه به اینکه تاکنون حدود 15 درصد از فعالیت های آبخیزداری استان را انجام داده ایم و با توجه به اعتبارات اختصاص یافته به سازمان جنگل ها در سال های اخیر، امیدواریم بتوانیم با وضعیت فعلی نیز مقابله کنیم. وضعیت فرسایش خاک با اقدامات اصلاحی از جمله تثبیت خاک در مناطق لغزنده، افزایش پوشش گیاهی، افزایش مشارکت عمومی در مناطق مشترک با مردم.

عطایی در خصوص آخرین وضعیت قرارگاه آتش نشانی مازندران پاسخ داد: با پیگیری های انجام شده دو فروند بالگرد در استان مستقر و یک دستگاه اطفای حریق در اختیار منابع طبیعی استان های غربی و شرقی قرار گرفته است. در منطقه نزدیک شهر نور، در حال یافتن یک پایگاه آتش نشانی هوایی هستیم و امیدواریم که خط اعتباری آن مشخص شود تا بتوانیم یک پایگاه تخصصی آتش نشانی در نقطه ای نزدیک سد یا آبگیر ایجاد کنیم.

وی گفت: امسال حدود 88 مورد آتش سوزی در منابع طبیعی مازندران، منطقه ساری داشتیم که منجر به آتش سوزی در مساحتی به وسعت 154 هکتار از اراضی جنگلی شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید