باغبانی در خراسان شمالی با اجرای طرح تنفس جنگل های شمال / پایش و پایش عرصه های طبیعی استان به زور نیروهای شرکتی

ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785302

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت:

موسی رضا حیاتی گفت: با اجرای طرح تنفس جنگل های شمال و عدم جایگزینی همزمان عرضه و تولید الوار مصرفی در کشور، شاهد رشد باغداری و حمل و نقل درختان جوان قطع شده باغ هستیم. خارج از استان».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرهنگ موسی رضا حیاتی فرمانده اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک اظهار داشت: در خراسان شمالی عمده اشتغال دامداری و کشاورزی است.

سرهنگ حیاتی گفت: توسعه دامداری روستایی و عشایری و همچنین شخم شیارها آسیب جدی به مراتع و جنگل های استان وارد کرده و متاسفانه جوامع محلی تنها عرصه های طبیعی را برای تولید علوفه در نظر می گیرند.

وی افزود: باید برای بهبود اقتصاد و معیشت جوامع محلی و کمک به افزایش درآمد آنها برنامه ای تدوین شود.

این مسئول افزود: قطعا معیشت و اقتصاد جوامع محلی بهبود می یابد و عرصه های طبیعی و جنگلی از تخریب و تصرف این جوامع نجات می یابد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح نجات جنگل های شمال در سال 96 خاطرنشان کرد: در پی تصویب این طرح، دولت نتوانست در عین حال جایگزین های مناسبی برای تامین الوار صنایع کشور را در دستور کار قرار دهد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به این تصمیم و کمبود کاغذ و چوب مصرفی در کشور از واردات یا کشت چوب، شاهد افزایش قیمت چوب در خراسان شمالی هستیم. . دادن.

وی گفت: درختان ارزشمند جوان با ارزش از جمله گردو، بادام و توت از استان قطع می شود.

سرهنگ حیاتی افزود: اگر استان مانند نوگدری در صنایع تبدیلی و تکمیلی سرمایه گذاری مناسبی داشت امروز شاهد رشد باغداری نبودیم.

وی گفت: متاسفانه به دلیل خلاء قانونی نمی توانیم کامیون هایی را که درختان قطع شده باغ دارند توقیف کنیم.

این مسئول افزود: در عین حال شاهد هستیم که در سال های اخیر به دلیل عدم تامین به موقع و کافی گاز مایع به جوامع محلی و عشایر، درختان مناطق طبیعی برای تبدیل شدن به سوخت قطع می شوند.

وی توانمندی این یگان در مراقبت از عرصه های طبیعی استان را نیز یادآور شد: با وجود گذشت 20 سال از عمر یگان حفاظت از این اداره کل، 90 درصد نیروهای این یگان همچنان شرکتی هستند. ، ضمن اینکه این واحد توانمند، آموزش دیده است. با انگیزه و تعالی، البته به تعداد کافی نیاز دارد.

سرهنگ حیاتی تصریح کرد: تجهیزات این یگان به روز و کامل نیست.

وی گفت: با گشت های مستمر با وجود کمبود نیروی انسانی همچنان عرصه های طبیعی استان را رصد می کنیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی یادآور شد: در حال حاضر دوربین های مداربسته و پهپادها باید به کمک یگان های حفاظتی اداره کل منابع طبیعی استان ها بیایند تا عرصه های طبیعی امکان پذیر شود. با استفاده از این تجهیزات نظارت می شود. .

وی افزود: جوامع محلی باید به تجهیزات آتش نشانی مجهز شوند.

سرهنگ حیاتی از قوه قضائیه خواست با قاطعیت و برخورد قاطع با سارقان زمین خواری برخورد کند تا زمین خواری دیگر تکرار نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید